If Forsikring

Ny tendens: Markant flere småskader anmeldes til forsikringen

Del
Sidste halvår af 2022 bød på en markant stigning i forsikringsanmeldelser af småskader. En del af skaderne er under selvrisikoen og vidner om, at flere forbrugere har brug for hjælp til også mindre udgifter, lyder det fra forsikringsselskabet If.
Sidste halvår af 2022 bød på en markant stigning i forsikringsanmeldelser af småskader, lyder det fra forsikringsselskabet If. Årsagen skal findes i inflation og pressede privatøkonomier. (Foto: PR)
Sidste halvår af 2022 bød på en markant stigning i forsikringsanmeldelser af småskader, lyder det fra forsikringsselskabet If. Årsagen skal findes i inflation og pressede privatøkonomier. (Foto: PR)

I takt med stigende inflation og energipriser er også antallet af såkaldte småskader hos If Forsikring steget markant. En del anmeldes af kunder, som er uvante med at bruge forsikringen og som ikke er opmærksomme på, at deres forsikring indeholder en selvrisiko.

If oplyser, at skadetyperne eksempelvis kan dreje sig om ødelagt tøj efter et fald på cykel, ødelagte briller, tyveri af ældre cykler, stjålne punge, som ikke har indeholdt større kontantbeløb, men som bl.a. medfører udgifter at genanskaffe kort som fx kørekort og sygesikringskort.

Vi ser en helt klar sammenhæng mellem, at flere danskere oplever et pres på deres leveomkostninger og privatøkonomi og det øgede antal anmeldelser til forsikringen”, siger kommunikationschef i If Forsikring, Birgitte Ringbæk.

Selv med det forbehold, at 2021 og 2022 ikke er helt sammenlignelige på grund af effekter fra corona i 2021, er stigninger på henholdsvis 80 og 84 procent af disse småskader inden for tyveri og pludselig skade markant.

Det råderum, mange forbrugere har haft, er ikke til stede i samme omfang, og så skærpes fokus på de muligheder, der er for at få dækket udgifter, når man skal købe nyt”.

Forsikringsselskabet vurderer, at flere af anmeldelserne er ærgerlige oplevelser, som folk førhen har været økonomisk polstret til at kunne ryste af sig, uden at have kontaktet forsikringen.

Vi er her for at hjælpe vores kunder, og det er klart, at de anmeldelser, hvor vi kan runde samtalen eller sagen af med at overføre et beløb til kunderne med det samme, giver en bedre kundeoplevelse. I den stigende type anmeldelser, hvor beløbet er lavere end selvrisikoen, kan vi ikke hjælpe kunden økonomisk her og nu, men vi kan tilbyde en forsikringsgennemgang og en samtale, der kan gavne på længere sigt”.

Hjælp på længere sigt
Drejer det sig om en presset økonomi, kan forsikringsselskabet hjælpe til at få overblik over dækninger, som måske ikke er nødvendige længere, eksempelvis tilvalgsdækninger. For nogle kan en selvrisiko måske også justeres op, så prisen på forsikringen kan sættes ned.

Det er meget individuelt, hvad der er vigtigt for kunderne. For nogen er en ødelagt computer en fuldstændig uoverskuelig situation, hvis de ikke får hjælp til at erstatte den. Her er en lav selvrisiko væsentlig, så erstatningsbeløbet ikke bliver nedsat væsentligt på grund af en høj selvrisiko. For andre er der penge at spare ved at vælge en højere selvrisiko, men så bør man samtidig have en sum til rådighed på kontoen til selv at kunne klare mindre skader”, forklarer Ifs kommunikationschef.

Derudover hjælper gennemgangen med at skabe klarhed over, hvordan man er stillet, hvis der skulle ske noget, og ikke mindst med hvordan forsikringen fungerer, hvis man er usikker på det.

Ukendt med selvrisiko
Ifølge Ifs skaderådgivere er en del kunder slet ikke klar over, at deres forsikring har en selvrisiko og hvad det betyder.

Vores største bekymring er egentlig de kunder, som anmelder skader, hvor erstatningen er mindre end selvrisikoen, og som derfor ikke opnår at få udbetalt erstatning. Vi anbefaler at se betingelserne for indboforsikringen igennem, inden man anmelder. Er man usikker på betingelserne, vil vi allerhelst i dialog inden kunden står i en situation, hvor de skal bruge forsikringen”, siger Birgitte Ringbæk.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Sidste halvår af 2022 bød på en markant stigning i forsikringsanmeldelser af småskader, lyder det fra forsikringsselskabet If. Årsagen skal findes i inflation og pressede privatøkonomier. (Foto: PR)
Sidste halvår af 2022 bød på en markant stigning i forsikringsanmeldelser af småskader, lyder det fra forsikringsselskabet If. Årsagen skal findes i inflation og pressede privatøkonomier. (Foto: PR)
Download
Kommunikationschef hos If Forsikring, Birgitte Ringbæk (Foto: Lars Schmidt)
Kommunikationschef hos If Forsikring, Birgitte Ringbæk (Foto: Lars Schmidt)
Download

Information om If Forsikring

If Forsikring
If Forsikring
Stamholmen 159
2650 Hvidovre

+45 70 12 12 12http://www.if.dk/

If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.

Følg pressemeddelelser fra If Forsikring

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra If Forsikring

Stor milepæl: Nu er Topdanmark en del af If1.7.2025 07:46:35 CEST | Pressemeddelelse

1. juli markerer en vigtig milepæl: Topdanmark er nu officielt en del af If, Nordens største forsikringsselskab. Med integrationen samles to stærke selskaber i én fælles nordisk struktur. Integrationen betyder ikke noget for kunders forsikringer og dækninger – de vil fortsat have de samme gode dækninger og services. Med integrationen bliver If Danmarks næststørste forsikringsselskab med en markedsandel på cirka 21 procent og en ledende position i flere segmenter – for eksempel inden for sundhedsforsikringer til erhvervskunder. ”Det er en stor milepæl, at integrationen af Topdanmark nu er gennemført. Vi står med et stærkere fundament end nogensinde for at hjælpe vores kunder. Vi ønsker at være til stede, når det virkelig gælder, og tilbyde stabile og pålidelige forsikringer, der skaber reel værdi i hverdagen – for privatpersoner, virksomheder og samfundet som helhed,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Forsikringskoncernen Sampo gennemførte i september 2024 et købstilbud på Topdan

Her er den vigtigste faktor, når danskerne vælger job – det er ikke lønposen30.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

En attraktiv lønpakke står højt på ønskelisten hos mange danskere, når de er på udkig efter et job. Flere faktorer er dog vigtigere end en høj løn, når danskerne skal pege på, hvad der gør en arbejdsgiver attraktiv, og højdespringeren er fleksibelt arbejde. Det viser en ny, nordisk helbredsrapport udarbejdet af analysebureauet Verian for If, Nordens største forsikringsselskab. 58 procent af de 1.065 adspurgte danskere peger på fleksibelt arbejde som en faktor, der gør arbejdspladsen attraktiv. Kun 33 procent af de adspurgte danskere peger på ”høj løn”. ”Undersøgelsen understreger, at det ikke længere er nok at tilbyde høj løn og goder til sine ansatte. Som virksomhed skal man også være klar til at tilbyde fleksibilitet, hvis man vil tiltrække de dygtigste kandidater,” siger Kristina Ström Olsson, sundhedsstrateg i If. Kan give bagslag Fleksibelt arbejde kan blandt andet indebære, at medarbejdere har mulighed for at arbejde hjemme eller uden for almindelig arbejdstid. Denne arbejdsform

If og Topdanmark: Det dækker din rejseforsikring ved hedebølge eller skovbrand25.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Flere sydeuropæiske lande er ramt af en hedebølge, netop som mange danskere gør sig klar til sommerferie. Det rejser naturligt spørgsmålet: Hvordan er man dækket som forsikringskunde, hvis feriedestinationen rammes af ekstrem varme eller skovbrand? De senere år har særligt Sydeuropa oplevet gentagne hedebølger og naturbrande, og det har fået kunder hos If og Topdanmark til at henvende sig med spørgsmål om rejseforsikringens dækning. "Vi forstår godt, at det kan føles utrygt at rejse til et område ramt af skovbrand. Som udgangspunkt dækker afbestillingsforsikringen ikke i sådanne tilfælde. Men hvis myndigheder fraråder indrejse eller anbefaler evakuering på grund af naturkatastrofe, kan der være mulighed for dækning – forudsat at kunden har de rette dækninger,” siger Lama Chehade, skadeschef i Ifs danske forretning. Hvornår dækker afbestillingsforsikringen? Især forældre med små børn og ældre borgere har henvendt sig med et ønske om at gøre brug af afbestillingsforsikringen på grund af

Mange danskere arbejder, selvom de er syge: Kan bidrage til usund kultur16.6.2025 06:29:00 CEST | Pressemeddelelse

Hver anden dansker fortsætter med at arbejde, selvom de føler sig syge. Det viser en ny, nordisk helbredsrapport gennemført blandt 1.065 danskere af analysebureauet Verian for If, Nordens største forsikringsselskab. “Man bør ikke arbejde, når man er syg. Arbejde under sygdom kan både have konsekvenser for den enkelte og arbejdspladsen, og derfor er det et problem, at så mange danskere arbejder trods sygdom,” siger Kristina Ström Olsson, sundhedsstrateg hos If. 51 procent af de adspurgte danskere svarer i undersøgelsen, at de arbejder, selvom de er syge. 24 procent tilkendegiver, at de møder fysisk op på arbejdspladsen under sygdom, mens 12 procent arbejder hjemmefra. 15 procent svarer, at det varierer, om de møder ind på arbejdspladsen eller arbejder hjemmefra under sygdom. Kun 39 procent vælger at lade arbejdet ligge, når de er syge, mens ti procent ikke svarer på, om de fortsætter med at arbejde under sygdom. "Man risikerer at smitte sine kolleger, hvis man tager på arbejde, når man

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye