Ny tendens: Markant flere småskader anmeldes til forsikringen

I takt med stigende inflation og energipriser er også antallet af såkaldte småskader hos If Forsikring steget markant. En del anmeldes af kunder, som er uvante med at bruge forsikringen og som ikke er opmærksomme på, at deres forsikring indeholder en selvrisiko.
If oplyser, at skadetyperne eksempelvis kan dreje sig om ødelagt tøj efter et fald på cykel, ødelagte briller, tyveri af ældre cykler, stjålne punge, som ikke har indeholdt større kontantbeløb, men som bl.a. medfører udgifter at genanskaffe kort som fx kørekort og sygesikringskort.
”Vi ser en helt klar sammenhæng mellem, at flere danskere oplever et pres på deres leveomkostninger og privatøkonomi og det øgede antal anmeldelser til forsikringen”, siger kommunikationschef i If Forsikring, Birgitte Ringbæk.
Selv med det forbehold, at 2021 og 2022 ikke er helt sammenlignelige på grund af effekter fra corona i 2021, er stigninger på henholdsvis 80 og 84 procent af disse småskader inden for tyveri og pludselig skade markant.
”Det råderum, mange forbrugere har haft, er ikke til stede i samme omfang, og så skærpes fokus på de muligheder, der er for at få dækket udgifter, når man skal købe nyt”.
Forsikringsselskabet vurderer, at flere af anmeldelserne er ærgerlige oplevelser, som folk førhen har været økonomisk polstret til at kunne ryste af sig, uden at have kontaktet forsikringen.
”Vi er her for at hjælpe vores kunder, og det er klart, at de anmeldelser, hvor vi kan runde samtalen eller sagen af med at overføre et beløb til kunderne med det samme, giver en bedre kundeoplevelse. I den stigende type anmeldelser, hvor beløbet er lavere end selvrisikoen, kan vi ikke hjælpe kunden økonomisk her og nu, men vi kan tilbyde en forsikringsgennemgang og en samtale, der kan gavne på længere sigt”.
Hjælp på længere sigt
Drejer det sig om en presset økonomi, kan forsikringsselskabet hjælpe til at få overblik over dækninger, som måske ikke er nødvendige længere, eksempelvis tilvalgsdækninger. For nogle kan en selvrisiko måske også justeres op, så prisen på forsikringen kan sættes ned.
”Det er meget individuelt, hvad der er vigtigt for kunderne. For nogen er en ødelagt computer en fuldstændig uoverskuelig situation, hvis de ikke får hjælp til at erstatte den. Her er en lav selvrisiko væsentlig, så erstatningsbeløbet ikke bliver nedsat væsentligt på grund af en høj selvrisiko. For andre er der penge at spare ved at vælge en højere selvrisiko, men så bør man samtidig have en sum til rådighed på kontoen til selv at kunne klare mindre skader”, forklarer Ifs kommunikationschef.
Derudover hjælper gennemgangen med at skabe klarhed over, hvordan man er stillet, hvis der skulle ske noget, og ikke mindst med hvordan forsikringen fungerer, hvis man er usikker på det.
Ukendt med selvrisiko
Ifølge Ifs skaderådgivere er en del kunder slet ikke klar over, at deres forsikring har en selvrisiko og hvad det betyder.
”Vores største bekymring er egentlig de kunder, som anmelder skader, hvor erstatningen er mindre end selvrisikoen, og som derfor ikke opnår at få udbetalt erstatning. Vi anbefaler at se betingelserne for indboforsikringen igennem, inden man anmelder. Er man usikker på betingelserne, vil vi allerhelst i dialog inden kunden står i en situation, hvor de skal bruge forsikringen”, siger Birgitte Ringbæk.
Nøgleord
Kontakter
Birgitte RingbækKommunikationschefIf Skadeforsikring
Head of Communication
Billeder
Information om If Forsikring
If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Ny rapport: Små virksomheder mere optagede af øgede risici5.11.2025 09:03:48 CET | Pressemeddelelse
Forsikringsselskabet If sætter fokus på virksomheder i sin seneste udgave af "If hjælper meget"-rapporten.
Boligejere ruster sig mod det våde vejr: If melder om stor interesse for særlig dækning2.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Forsikringsselskabet If har siden 2020 oplevet en vækst på over 100 procent i antallet af danske kunder, der er omfattet af dækningen.
If advarer om dyr på afveje: Ekstra høj risiko nu1.11.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
If modtager flest anmeldelser om dyrepåkørsler i november. Forsikringsselskabet beder derfor sine kunder om at være opmærksomme, når de sætter sig bag rattet den kommende tid.
Få det gjort i tide: Novembervejr kommer ofte bag på bilister26.10.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Som bilist har man et ansvar for at køre med dæk, der passer til det aktuelle og forventede føre, lyder påmindelsen fra If.
If advarer om stigende tyveri af kostbart GPS-udstyr19.10.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Nordens største forsikringsselskab, If, har i Danmark registreret en stigning på næsten 50 procent i GPS-tyverier – og tyveribølgen har ændret retning.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum


