Blue Ocean Robotics

Ny telepresence-robot vil reducere verdens CO2-udledning med tusinder af tons

I dag offentliggør Blue Ocean Robotics’ datterselskab GoBe Robots en helt ny generation af sine klimavenlige telepresence-robotter. Erfaringerne viser, at telepresence-robotter reducerer udledningen af fossilt CO2 med mange tusinde tons årligt ved at erstatte rejser med virtuel tilstedeværelse. Ved at give følelsen af selv at være der hvor robotten er, hjælper GoBe Robots også syge børn og voksne med at tage del i en række sociale aktiviteter, de normalt ikke ville kunne være med til, ligesom teknologien er med til at bryde smittekæder og forhindre spredning af coronavirus og andre sygdomme.
Under den globale virusepidemi er der sket en markant vækst inden for telepresence-robotter. Det er nu blevet en gængs teknologi, alle kan forstå meningen med. Det at der findes teknologi, som kan give oplevelsen af næsten at være der selv, er værdifuldt i mange situationer.

Realiteterne affødt af covid-19-pandemien har skabt en kæmpe vækst i efterspørgslen på telepresence-robotter, og nu har den førende producent på feltet, GoBe Robots en ny generation klar af verdens mest klimaforbedrende robot. GoBe Robots muliggør samarbejde og interaktion mellem mennesker, uanset hvor langt væk man befinder sig fra hinanden, hvilket reducerer behovet for at skulle rejse fysisk med fly, bil m.v. ganske dramatisk.

Under den globale virusepidemi har vi mærket en markant vækst i ordrer. Telepresence-robotter er nu blevet en gængs teknologi, alle kan forstå meningen med. Det at der findes teknologi, som kan give oplevelsen af næsten at være der selv, er så dyrebart i mange situationer, konstaterer Peter Juhl Voldsgaard, CEO, GoBe Robots.

Den nye telepresence-robot fra GoBe Robots er en fjernstyret mobil robot, der gør det muligt at kommunikere via en 21,5 tommers skærm, som gengiver personens ansigt i naturlig størrelse. Et 4K kamera, der kan zoome, og et vidvinkel frontkamera give “robot-piloten” stærkt overblik over lokaliteterne.

GoBe Robots har mere end 150.000 eksisterende brugere af sine telepresence-robotter, som bidrager til kolossale CO2-reduktioner. Første generation af de fjernstyrede robotter har vist, at teknologien bringer mennesker tættere sammen, alt imens de forhindrer smittespredning, overvinder lukkede grænser, reducerer rejsebudgetter, arbejdstid og transporttid.

Som et eksempel udledes der ca. 3,1 ton CO2 per person på en flyvetur fra København til Singapore. Hvis man i stedet bruger telepresence-robotten fra GoBe Robots til et sådant besøg i Singapore, udledes der en brøkdel CO2, også når strømforbruget ved streaming og hosting af server tages i betragtning. En virksomhed i Europa med 20 ansatte, der rejser til Asien 4 gange om året, sparer 500.000 kilo CO2 på at erstattet flyrejserne med telepresence-robotten.

GoBe-robotterne hjælper også syge børn med adgang til skole og kammerater, og den kan give mennesker med funktionsnedsættelse adgang til flere steder og oplevelser i samfundet som for eksempel museer og seminarer.

Vi har kunder i industrien, der har skåret 90 procent af deres udgifter til sikkerhedsinspektioner, fordi de har placeret 30 telepresence-robotter på deres fabrikker rundt omkring i verden. Nu logger sikkerhedsinspektørerne sig bare på robotterne og går via den rundt sammen de lokale kolleger og undersøger forholdene. Samtidig kan de glæde sig over at belaste miljøet langt mindre og se mere til familien derhjemme, siger Claus Risager, CEO i Blue Ocean Robotics, der som moderselskab ejer GoBe Robots.

Den nye generation af GoBe Robots telepresence-robot udmærker sig ved at have et åbent system, som skaber endnu flere anvendelsesmuligheder og giver brugerne mulighed for at udnytte teknologiens potentiale maksimalt. Eksempelvis kan messearrangører give gæster mulighed for, uden at rejse derhen, at booke sig direkte ind på en telepresence-robot og opleve messestande og events og gå i dialog med udstillere.

GoBe Robots indgår i Blue Ocean Robotics’ arsenal af forebyggende servicerobotter, som er med til at bekæmpe coronavirus og andre sygdomme. Sammen med Blue Ocean Robotics’ brand, UVD Robots, er GoBe Robots med til at reducere smittespredning af farlige bakterier, virus og andre mikroorganismer. Hvor man med UVD Robots dræber bakterier og virusser med UV-C lys, kan man med telepresence robotterne fra GoBe Robots bryde smittekæder ved at holde fysisk afstand og bruge en robot i stedet for at møde op fysisk.

Om GoBe Robots:

GoBe Robots er den førende producent af professionelle servicerobotter til telepresence. Selskabet er i dag til stede i mere end 50 lande gennem dets globale netværk af forhandlere. Selskabet forventer, at dette tal mere end fordobles i løbet af de kommende 12 måneder. Virksomhedens telepresence robotter reducerer CO2-aftrykket signifikant; hjælper med social inklusion og forebygger spredning af sygdomme ved at bryde smittekæder.

Billeder

Download
GoBe Robots har mere end 150.000 eksisterende brugere af sine telepresence-robotter, som bidrager til kolossale CO2-reduktioner. Teknologien bringer mennesker tættere sammen, alt imens de forhindrer smittespredning, overvinder lukkede grænser, reducerer rejsebudgetter, arbejdstid og transporttid.
Download
Peter Juhl Voldsgaard, CEO i GoBe Robots er godt tilfreds med at kunne bidrage markant til at reducere CO2-aftrykket signifikant med sine telepresence-robotter, altimens teknologien også hjælper med social inklusion og forebygger spredning af sygdomme ved at bryde smittekæder.
Download
“Vi har kunder i industrien, der har skåret 90 procent af deres udgifter til sikkerhedsinspektioner, fordi de har placeret 30 telepresence-robotter på deres fabrikker rundt omkring i verden. Nu logger sikkerhedsinspektørerne sig bare på robotterne og går via den rundt sammen de lokale kolleger og undersøger forholdene. Samtidig kan de glæde sig over at belaste miljøet langt mindre og se mere til familien derhjemme,” siger Claus Risager, CEO i Blue Ocean Robotics, der som moderselskab ejer GoBe Robots.

Information om Blue Ocean Robotics

Blue Ocean Robotics
Svendborgvej 226
5260 Odense

Blue Ocean Robotics udvikler, producerer og sælger autonome mobile robotter til professionelt brug i service-applikationer og med fokus på at forbedre produktivitet, kvalitet og arbejdsmiljø; Vi laver robotter til mennesker (Robots for Humans). Størstedelen af robotterne afsættes til healthcare markedet. Porteføljen af robotter omfatter UVD Robots - en autonom UV-C desinfektionsrobot, der reducerer hospitalserhvervede infektioner; GoBe Robots - en telepresencerobot til mobile video-møder, der reducerer rejsetid, -omkostninger og CO2- udledning; og PTR Robots - en forflytnings- og rehabiliteringsrobot, der gør arbejdet lettere for plejepersonale og forbedrer deres arbejdsmiljø.

Følg pressemeddelelser fra Blue Ocean Robotics

Flere pressemeddelelser fra Blue Ocean Robotics

Danske Blue Ocean Robotics udnævnt som verdens modigste robotvirksomhed11.5.2022 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

I en international kåring ved det prestigefulde BOLD AWARDS i Venedig vandt den danske udvikler af servicerobotter Blue Ocean Robotics i kategorien robotvirksomheder. I alt 500 firmaer dystede om statuetter i 20 kategorier. De nominerede blev evalueret ud fra følgende kriterier: Impact, skalerbarhed, gennemsigtighed, men også på kriteriet kaldet H-faktoren for Human & Social, hvor den danske vinder fik topkarakterer for sine brugervenlige servicerobotter. Baggrunden er, at Blue Ocean Robotics udvikler sine robotter i samspil med brugerne, så teknologien tager afsæt i deres hverdag på arbejdspladsen, og hjælper med desinfektion, rehabilitering og telepresence.

Ny topledelse hos frontløber på servicerobotter Blue Ocean Robotics1.3.2022 14:00:56 CET | Pressemeddelelse

En solid vækst stiller stadig stigende krav til direktionen hos en af sværvægterne i Europas robotindustri. Derfor forstærker Blue Ocean Robotics nu sin ledelse med to erfarne profiler. Selskabets nye CEO Janus Doré Pagh har en solid baggrund inden for industri og service. Den hidtidige frontfigur i robotfirmaet, Claus Risager, indtager en længe ønsket nyoprettet rolle som Chief Strategy Officer (CSO). Herudover tiltræder som ny CFO: Carsten Gram Andersen.

Blue Ocean Robotics er i slutspurten til kåring af Årets Robotvirksomhed 202210.2.2022 10:45:26 CET | Pressemeddelelse

Overordentlig mange har nomineret Blue Ocean Robotics som en overbevisende kandidat til at løbe af med sejren i kåringen af Årets Robotvirksomhed 2022. I dag starter afstemningen om, hvilken af de 3 finalister, der får en statuette, når Odense Robotics afslører vinderen 23. marts i år. Blue Ocean Robotics har som international frontløber inden for servicerobotter, leveret på alle kåringens parametre: Ektraordinær vækst, stort engagement i robotklyngen og strategisk lederskab.

Giganten Ecolab vælger danske UVD Robots til infektionsforebyggelse på hospitaler globalt25.1.2022 06:01:00 CET | Pressemeddelelse

Mens nye varianter af coronavirus forsætter med at mutere og spredes, forudses det, at væksten i infektionsforebyggende løsninger ved hjælp af UV-C-lys når 124 miliarder kroner i 2030 med en årlig vækstrate på 59,7% fra 2021 til 2030. Det, der skaber yderligere efterspørgsel, er stigningen i hospitalserhvervede infektioner (HAI), der globalt forårsager stadigt flere dødsfald, også som følge af banale infektioner, på grund af stigningen i antibiotikaresistens. Det menes, at mindst 20 % af HAI kan undgås ved hjælp af bedre metoder til infektionsforebyggelse i sundhedsvæsenet.