Ny teknologi virker: To ud af tre avokadoer reddet fra skraldespanden

De fleste kender det. I det ene øjeblik er avokadoen perfekt og ubrugelig det næste. Men nu er det slut.
For at beskytte avokadoerne og forlænge deres levetid indledte Salling Group som den første detailvirksomhed i Danmark en landsdækkende test af den nye teknologi ’Apeel’ for et år siden. Resultaterne er tydelige, for holdbarheden er op til fordoblet, og samtidig er 66 % færre avokadoer røget i skraldespanden sammenlignet med sidste år. Og salget er steget markant.
– Vi havde store forventninger til den nye teknologi, og vi er selvsagt glade for resultatet, men også overrasket. Den nye teknologi forlænger kvaliteten, modstandsdygtigheden og ikke mindst holdbarheden, og det kommer os til gode, for vi har store ambitioner om at reducere vores samlede madspild. Men det er i allerhøjeste grad en gevinst for de forbrugerne, der fremover kommer til at smide mindre frugt og grønt ud. Teknologien skal nemlig også bruges på andre produkter, siger Stephan Bruhn, der er indkøbschef på Frugt og Grønt i Salling Group.
Madspildsteknologien Apeel er fremstillet af planter, der tilføres fødevarernes overflade, så de ganske enkelt holder kvaliteten i længere tid. Helt konkret er Apeel fremstillet af elementer fra frugtkød, skræller og frø fra både grøntsager og frugt, der hjælper med at holde på fugten og samtidig holder ilten ude, så holdbarheden forlænges.
Levetiden skal forlænges på flere fødevarer
Avokadoerne blev det første testprodukt og er nu en fast del af sortimentet i Bilka og føtex. Og efter den store succes er Salling Group nu klar til at bruge teknologien på endnu mere frugt og grønt.
– Vi kan ganske enkelt se, at teknologien virker. Stadig flere og flere avokadoer ryger i indkøbskurven, og langt færre ender i skraldespanden. Kunderne er også glade, for det hører efterhånden til sjældenhederne, at man får en dårlig avokado med hjem. Det gør på alle måder en positiv forskel. Derfor er det også helt naturligt, at vi nu gør klar til at udbrede teknologien til endnu mere frugt og grønt, fortsætter Stephan Bruhn.
Madspild i Salling Group
- Madspild er en fælles udfordring, som medfører en stor belastning af miljøet. Salling Group prioriterer området højt og investerer i løsninger og initiativer, der skal sikre en halvering af virksomhedens samlede madspild frem mod 2030.
- For at skabe åbenhed og fokus har Salling Group som de første i dansk detailhandel offentliggjort sine samlede tal for madspild – det har Salling Group gjort siden 2016.
- I 2018 halverede Bilka sit madspild, og føtex fulgte trop i 2019. Derfor vil vi arbejde for yderligere en halvering. Og dermed få en samlet reduktion af madspildet i de to kæder på 75 procent.
- I hele Salling Group har man siden 2014 reduceret sin samlede madspildsprocent med 44 %.
Apeel
- Apeel er en amerikanske virksomhed – beliggende i Californien – som er etableret med støtte fra Bill Gates’ fond.
- Apeel har udviklet teknologien af samme navn, der kan forlænge kvaliteten og holdbarheden af frugt.
- Apeel er lavet af plantebaserede materialer, der findes i skræller, frø og frugtkød i alle de frugter og grøntsager, vi allerede spiser. Den beskyttende planteskræl er godkendt af EU. Helt konkret består Apeel til konventionel frugt og grønt af fødevaretilsætningsstoffet E471, mono-og diglycerider af fedtsyrer.
- Salling Group har – sammen med Asda i England og Edeka i Tyskland – som de første i Europa testet teknologien. Helt konkret med start i føtex og Bilka.
Om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling, BR og Wupti arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Cirka 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Om Apeel
Apeel er på en mission om at skabe et mere bæredygtigt globalt fødevaresystem ved at bruge naturens kraft til at muliggøre produkter med længere varighed, der bekæmper madspild fra gård til køkken. Varer med Apeel holder dobbelt så lang tid takket være dens plantebaserede beskyttelse lavet af materialer, der findes i skind, skræl og frø fra frugt og grønt. Apeel's beskyttende ekstra "skræl" bremser vandtabet og oxidationen, der får produkterne til at blive dårlige og er den eneste gennemprøvede end-to-end løsning til opretholdelse af friskhed. Apeel kan bruges på et stadigt voksende antal kategorier og markeder. Apeel er godt for forbrugere og planeten, fordi Apeel reducerer miljøpåvirkningerne og giver alle i hele forsyningskæden - fra producenter til detailhandlere til forbrugere - mere tid til at nyde friske produkter. Landmænd kan sælge mere af det, de dyrker, og folk kan forbruge mere af det, de køber, hvilket skaber en sundere planet og mere mad til alle.
Apeel er et varemærke / registreret varemærke tilhørende Apeel Technology, Inc. i USA, Den Europæiske Union og andre jurisdiktioner. For at lære mere, besøg apeel.com.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Kvindernes fodbold-EM: Få en signeret fanplakat, adgang til spillerportrætter og lær at lave Zidane-finten26.6.2025 11:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Har du en fodboldfan i hjemmet? Lige nu kan kunder i Salling Groups tre dagligvarekæder Netto, føtex og Bilka tage EM-fodboldfeberen med hjem i stuerne, når de er ude at handle.
Salling Fondene anerkender medarbejdere med millionbeløb20.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Igen i år kan 15.000 medarbejdere i Danmark, Tyskland og Polen se frem til en ekstra udbetaling på deres juni-lønseddel, når Salling Fondene uddeler mere end 16 millioner kroner.
føtex sætter ambitiøse sundhedsmål for 203011.6.2025 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med fokus på Nøglehulsmærkede varer samt mindre sukker og fedt i det samlede varesortiment vil føtex gøre det lettere for kunderne at træffe et sundere valg.
Erfaren detailprofil skal styrke Netto i Tyskland10.6.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er en erfaren leder med erfaring fra både dagligvarebranchen og den internationale scene, der får ansvaret for at styrke udviklingen af Salling Groups tyske forretning, Netto.
Salling Group gør klar til Danmarks største firmafest med rekordmange deltagere6.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
25.000 Salling Group-medarbejdere sætter søndag 8. juni kurs mod hovedkontoret i Aarhus, hvor der henover hele dagen holdes fest med nogle af landets største kunstnere til allin25.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum