Salling Group

Ny teknologi virker: To ud af tre avokadoer reddet fra skraldespanden

Del

Madspildsteknologien Apeel er en succes. Så klar er konklusionen efter en langvarig test i Salling Groups butikker. Plantebelægningen har næsten fordoblet levetiden på avokadoer, og i samme periode er madspildet på selvsamme frugt reduceret med 66% sammenlignet med året før.

De fleste kender det. I det ene øjeblik er avokadoen perfekt og ubrugelig det næste. Men nu er det slut.

For at beskytte avokadoerne og forlænge deres levetid indledte Salling Group som den første detailvirksomhed i Danmark en landsdækkende test af den nye teknologi ’Apeel’ for et år siden. Resultaterne er tydelige, for holdbarheden er op til fordoblet, og samtidig er 66 % færre avokadoer røget i skraldespanden sammenlignet med sidste år. Og salget er steget markant.

– Vi havde store forventninger til den nye teknologi, og vi er selvsagt glade for resultatet, men også overrasket. Den nye teknologi forlænger kvaliteten, modstandsdygtigheden og ikke mindst holdbarheden, og det kommer os til gode, for vi har store ambitioner om at reducere vores samlede madspild. Men det er i allerhøjeste grad en gevinst for de forbrugerne, der fremover kommer til at smide mindre frugt og grønt ud. Teknologien skal nemlig også bruges på andre produkter, siger Stephan Bruhn, der er indkøbschef på Frugt og Grønt i Salling Group.

Madspildsteknologien Apeel er fremstillet af planter, der tilføres fødevarernes overflade, så de ganske enkelt holder kvaliteten i længere tid. Helt konkret er Apeel fremstillet af elementer fra frugtkød, skræller og frø fra både grøntsager og frugt, der hjælper med at holde på fugten og samtidig holder ilten ude, så holdbarheden forlænges.

Levetiden skal forlænges på flere fødevarer

Avokadoerne blev det første testprodukt og er nu en fast del af sortimentet i Bilka og føtex. Og efter den store succes er Salling Group nu klar til at bruge teknologien på endnu mere frugt og grønt. 

– Vi kan ganske enkelt se, at teknologien virker. Stadig flere og flere avokadoer ryger i indkøbskurven, og langt færre ender i skraldespanden. Kunderne er også glade, for det hører efterhånden til sjældenhederne, at man får en dårlig avokado med hjem. Det gør på alle måder en positiv forskel. Derfor er det også helt naturligt, at vi nu gør klar til at udbrede teknologien til endnu mere frugt og grønt, fortsætter Stephan Bruhn.

Madspild i Salling Group

  • Madspild er en fælles udfordring, som medfører en stor belastning af miljøet. Salling Group prioriterer området højt og investerer i løsninger og initiativer, der skal sikre en halvering af virksomhedens samlede madspild frem mod 2030.
  • For at skabe åbenhed og fokus har Salling Group som de første i dansk detailhandel offentliggjort sine samlede tal for madspild – det har Salling Group gjort siden 2016.
  • I 2018 halverede Bilka sit madspild, og føtex fulgte trop i 2019. Derfor vil vi arbejde for yderligere en halvering. Og dermed få en samlet reduktion af madspildet i de to kæder på 75 procent.
  • I hele Salling Group har man siden 2014 reduceret sin samlede madspildsprocent med 44 %.

Apeel

  • Apeel er en amerikanske virksomhed – beliggende i Californien – som er etableret med støtte fra Bill Gates’ fond.
  • Apeel har udviklet teknologien af samme navn, der kan forlænge kvaliteten og holdbarheden af frugt.
  • Apeel er lavet af plantebaserede materialer, der findes i skræller, frø og frugtkød i alle de frugter og grøntsager, vi allerede spiser. Den beskyttende planteskræl er godkendt af EU. Helt konkret består Apeel til konventionel frugt og grønt af fødevaretilsætningsstoffet E471, mono-og diglycerider af fedtsyrer.
  • Salling Group har  – sammen med Asda i England og Edeka i Tyskland – som de første i Europa testet teknologien. Helt konkret med start i føtex og Bilka.

Om Salling Group

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling, BR og Wupti arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Cirka 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Om Apeel

Apeel er på en mission om at skabe et mere bæredygtigt globalt fødevaresystem ved at bruge naturens kraft til at muliggøre produkter med længere varighed, der bekæmper madspild fra gård til køkken. Varer med Apeel holder dobbelt så lang tid takket være dens plantebaserede beskyttelse lavet af materialer, der findes i skind, skræl og frø fra frugt og grønt. Apeel's beskyttende ekstra "skræl" bremser vandtabet og oxidationen, der får produkterne til at blive dårlige og er den eneste gennemprøvede end-to-end løsning til opretholdelse af friskhed. Apeel kan bruges på et stadigt voksende antal kategorier og markeder. Apeel er godt for forbrugere og planeten, fordi Apeel reducerer miljøpåvirkningerne og giver alle i hele forsyningskæden - fra producenter til detailhandlere til forbrugere - mere tid til at nyde friske produkter. Landmænd kan sælge mere af det, de dyrker, og folk kan forbruge mere af det, de køber, hvilket skaber en sundere planet og mere mad til alle.

Apeel er et varemærke / registreret varemærke tilhørende Apeel Technology, Inc. i USA, Den Europæiske Union og andre jurisdiktioner. For at lære mere, besøg apeel.com.

Kontakter

Billeder

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling, BR og Wupti arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Cirka 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

Salling Group tager næste skridt: Udfaser hurtigt voksende kyllinger fra det faste sortiment i Netto, føtex og Bilka5.6.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I Salling Group vil de faste, ferske sortimenter af kyllinger i føtex, Netto og Bilka fremover bestå udelukkende af langsommere voksende racer. Salling Group tager dermed et skridt mod en fuldstændig udfasning af de hurtigt voksende kyllinger, som er Salling Groups ambition. Dyreværnsorganisationen Anima roser det markante initiativ, der sætter nye standarder i dagligvarehandlen.

Salling Group leverer rekordresultat og accelerer strategiske indsatsområder i uforudsigeligt Corona-år21.4.2021 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Omsætningsrekord og koncernens højeste underliggende resultat nogensinde sendte Salling Group styrket ud af 2020. Omsætningen voksede sidste år til 60,9 mia. kr., mens EBIT steg til 2,8 mia. kr. svarende til en EBIT-margin på 4,6%. Trods Corona-pandemien fastholdt Salling Group fokus på den strategiske udvikling med markante investeringer i fødevarer online, ekspansion i Polen samt fortsat udvikling og fornyelse af butikker, lagre og sortiment til gavn for vores kunder.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum