Ny svensk grænsekontrol vil forvolde store skader

Den svenske regering ønsker at genindføre udvidet grænsekontrol, der skal ske inden rejsen mod Sverige. Det er en dårlig ide, mener DI og Greater Copenhagen. En indførsel af den nye ID-kontrol ved grænsen vil forårsage længere rejsetider med tog på 20 minutter, det vil sandsynligvis genere godstransporten over Øresundsbroen og generelt være til stor gene for over 18.000 danskere og svenskere, der arbejder på den anden side af Øresund. Samtidig vil indførslen være en voldsom forringelse af udviklingen af et fælles og integreret arbejdsmarked i Greater Copenhagen, som ellers kan resultere i en årlig gevinst på op mod 2,9 mia. DKK for svensk og dansk økonomi tilsammen.
- At skabe hindringer for fri bevægelighed over Øresund skaber store udfordringer og forsinkelser for både erhvervsliv og personer Det så vi under flygtningekrisen i 2015, og jeg er ærgerlig over, at den svenske regering tilsyneladende genindfører grænsekontrollen. En genindførelse af grænsekontrol burde ikke være svensk eller dansk enegang, men kun indføres i en fælles forståelse mellem danske og svenske politikere og myndigheder, siger chef for DI Transport Karsten Lauritzen
- Vi har brug for mindre grænsekontrol mellem Danmark og Sverige – ikke mere. Vi er godt i gang med at genskabe det fælles arbejdsmarked i Greater Copenhagen efter corona. Grænsekontrol på perronen i Kastrup vil sætte dette arbejde fuldstændigt i stå”, siger Sophie Hæstorp Andersen (S), forkvinde for Greater Copenhagen og overborgmester i Københavns Kommune.
- At indføre grænsekontrol mellem vores lande igen, er den helt forkerte vej at gå. På begge sider af sundet er vi meget afhængige af, at danskere og svenskere kan bevæge sig frit og hurtigt. Og som forslaget ser ud lige nu, hvor de rejsende skal af på Kastrup for at få tjekket deres ID-papirer, vil rejsetiden mellem vores lande øges markant. Derfor anbefaler vi i Greater Copenhagen, at det svenske politi – hvis der skal laves ID-check - gennemfører kontrollen i toget på Hyllie Station udenfor Malmø, siger Lars Gaardhøj (S), bestyrelsesmedlem i Greater Copenhagen og regionsrådsformand for Region Hovedstaden.
Fakta:
- Vedtages det svenske lovforslag, indføres der grænsekontrol på perronen på Kastrup station fra den 8. april 2022.
- ID-kontrollen pålægges til transportøren, hvilket i praksis betyder, at togpersonalet skal kontrollere ID-papirer på alle passagerer, der stiger på toget i Kastrup. I praksis betyder det, at togpersonalet pålægges at udføre egentlige politiopgaver.
- Grænsekontrollen i togene på Hyllie Station i Malmø bibeholdes, hvilket betyder, at efter grænsekontrol i Kastrup, skal der foretages endnu en grænsekontrol på svensk side af svensk politi.
- Der lægges op til at påføre transportøren en bøde på 50.000 SEK pr. passager, der ikke har godkendte ID-papirer.
- Den identiske grænsekontrol fra 2015-2017 medførte massive køer på perronen i Kastrup, aflyste tog, frustrerede passagerer og længere rejsetider på op til 30 minutter til Malmø.
- 18.200 jobpendlede over Øresund i 2020. 15.300 fra Sverige og 2.900 fra Danmark.
Følg os på:
Kontakter
Christian Hørdum Andersen, Kommunikationschef i Greater Copenhagen, 28222550, chh@greatercph.com
Karsten Lauritzen, chef for DI Transport, 5218 5980
Billeder
Information om DI - Dansk Industri
Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.
DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.
Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
DI: Danmark har brug for en ambitiøs cyberstrategi18.12.2025 13:11:40 CET | Pressemeddelelse
I dag startede de politiske forhandlinger om en ny national cyberstrategi, som bliver afgørende for Danmarks evne til at modstå hybride trusler i fremtiden. Danmarks største erhvervsorganisation, Dansk Industri (DI), efterlyser en ambitiøs strategi, der medfører et gearskifte i samarbejdet mellem det offentlige og private.
DI: Etablering af Statsadvokaten er et nybrud18.12.2025 11:41:00 CET | Pressemeddelelse
Staten og Poul Schmith/Kammeradvokaten har indgået en aftale, der gradvist konkurrenceudsætter juridisk rådgivning i staten. Dansk Industri mener, det er en balanceret og klog aftale.
3F, DI og Byggeriets Uddannelser lancerer ny indsats for trivsel og trygge lærepladser17.12.2025 12:09:45 CET | Pressemeddelelse
Nye indsatser skal forebygge grænseoverskridende adfærd overfor lærlinge.
DI: Bureaukrati står i vejen for AI i det offentlige16.12.2025 08:29:31 CET | Pressemeddelelse
Regeringen, KL og Danske Regioner har i dag indgået en ny aftale om tre AI-storskalaprojekter. Erhvervsorganisationen Dansk Industri hilser aftalen velkommen, men peger samtidigt på, at aftalen ikke ændrer på, at alt for meget bureaukrati i form af uhensigtsmæssig lovgivning og regulering står i vejen for at forløse det kæmpestore potentiale ved at anvende kunstig intelligens.
DI: Regeringen løfter samfundssikkerheden markant – men erhvervslivet skal inddrages mere13.12.2025 07:16:45 CET | Pressemeddelelse
Regeringens beslutning om en langsigtet og ambitiøs investering i bekæmpelsen af hybride trusler betyder et markant løft af samfundssikkerheden. Sådan lyder reaktionen fra landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri (DI). Men DI efterlyser en større involvering af det private erhvervsliv i planerne for et mere modstandsdygtigt Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum




