Ny struktur for byggesagsbehandling

Det går fremad med byggesagsbehandlingen i Guldborgsund Kommune. Siden januar sidste år er antallet af årsværk i byggesagsafdelingen næsten fordoblet. Samtidig rammer kommunen nu målet om, at alle byggesager er forhåndsscreenet inden for de lovede 7 dage, hvis afsenderen har sendt alle relevante sagsakter ind fra start.
Sidste års tiltag på byggesagsområdet har dog også givet en udfordring for både ansøgere og byggesagsbehandlere. Sidste år blev der nemlig også indført en prioriteret rækkefølge, som sagerne følger, når de rammer afdelingen. Erhvervssager først, nye rækkehuse- og enfamilieshuse efter, så sommerhuse, og så de mindre byggerier, såsom et anneks, garage eller drivhus.
Den prioritering har dog gjort det svært at forventningsafstemme med byggeansøgerne i forhold til hvor lang tid en sag vil tage at behandle. Derfor fjernes den prioritering nu – det har Teknik, Klima og Miljøudvalget besluttet på deres seneste møde.
"Både borgere og medarbejderne har givet klart udtryk for at prioriteringen har givet flere udfordringer end fordele. Ansøgerne ønsker at få oplyst en forventet sagsbehandlingstid, så de ved, hvornår de kan begynde at bygge. Det er helt forståeligt, og derfor laver vi nu en prioritering, hvor sagerne er ligestillet og behandles i den rækkefølge, de kommer ind til afdelingen," siger formand for Teknik, Klima og Miljøudvalget Annemette S. Johnsen.
I forbindelse med den nye struktur oprettes et erhvervsteam, så medarbejderne her bliver specialiseret i de sager som ofte er mere komplekse at sagsbehandle såsom større boligbebyggelser.
"Det er vigtigt, at vi stadig har et fokus på erhvervslivet, så vi understøtter et godt og attraktivt erhvervsklima i kommunen. Derfor opretter vi et erhvervsteam, som bliver specialister på området. Vores forventning er derfor, at erhvervslivet på trods af, at vi fjerner den prioriterede rækkefølge ikke vil opleve forringelser, som for eksempel længere sagsbehandlingstider, tværtimod. Både erhvervslivet og borgerne skulle gerne opleve en forbedret sagsbehandling, som samtidig ikke øger sagsbehandlingstiden," siger udvalgsformanden.
Den nye struktur for sagsbehandlingen træder i kraft fra den 1. oktober 2022.
Kontakter
Afdelingsleder Bolig & Byggesag, Andy Rasmussen, telefon: 25 18 08 23
Annemette S. JohnsenFormand for Teknik, Klima og Miljøudvalget
Tlf:2518 1863byasj@guldborgsund.dkBilleder

Information om Guldborgsund Kommune
Følg pressemeddelelser fra Guldborgsund Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Guldborgsund Kommune
Guldborgsund Kommune og Dølle har indgået partnerskabsaftale på klimaområdet13.11.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Et klimapartnerskab mellem Guldborgsund Kommune og foreningen Dølle skal blandt andet sikre, at den populære festival har det lavest mulige klimaaftryk og samtidig inspirere gæsterne til mere bæredygtige valg.
Følg valget fra første parket: Kom til valgcafé på rådhuset13.11.2025 08:19:40 CET | Pressemeddelelse
På valgaftenen tirsdag den 18. november afholder Guldborgsund Kommune valgcafé på rådhuset i Nykøbing F. Valgcafeen er åben for alle, der har lyst til at følge valget, resultaterne og de politiske forhandlinger på tætteste hold.
Første spadestik til ny brandstation i Stubbekøbing12.11.2025 08:57:20 CET | Presseinvitation
Guldborgsund Kommune og Lolland-Falster Brandvæsen inviterer pressen til første spadestik på ny brandstation. Byggeriet bliver modelbyggeri for fremtidens bæredygtige kommunale byggeri.
Datacenter på vej til Business Park Falster6.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Guldborgsund Kommune har indgået en historisk aftale om salg af erhvervsjord. Aftalen kan udløse en investering på op til 20 mia. kr. og skabe hundredvis af arbejdspladser på Nordfalster.
Flere aktører har formuleret værdierne bag fremtidens plejeboliger i Guldborgsund29.10.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Når plejehjemmene i Guldborgsund Kommune skal renoveres, ombygges og nybygges i de kommende år, skal det færdige resultat afspejle en række værdier, som er vigtige for et godt ældreliv. Ældre og Omsorgsudvalget har netop godkendt det værdiprogram, som en lang række foreninger, organisationer og fagpersoner har været med til at formulere. Nu sendes værdiprogrammet i høring.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
