Turbine Forlaget A/S

Ny strikkebog bygger bro mellem fortid og nutid

Strikdesigner Ditte Larsen, forfatter til Anna Ancher på pindene, har skrevet en ny strikkebog, hvor hun med inspiration fra dansk kunsthistorie designer strikkeopskrifter, så alle kan iklæde sig det smukke kunstneriske strik. Denne gang har hun givet sig i kast med Thorvald Bindesbølls berømte og farverige værker.
Bogens forside

Thorvald Bindesbøll (1846 – 1908) var både kunsthåndværker og arkitekt, og er blandt andet manden bag de berømte og ikoniske Carlsberg-etiketter og fiskepakhusene i Skagen. Han var en foregangsmand inden for formgivning i en stilart, der omkring år 1900 var banebrydende herhjemme, kaldet skønvirke, jugendstil eller art nouveau. I sin nye bog Bindesbøll på pindene gengiver Ditte Larsens hans berømte værker og smukke farvepalet i sin egen strikkekunst med udførlige opskrifter, så alle derhjemme også kan lade sig inspirere.

Kira Koefod, museumsinspektør på Thorvaldsens Museum, har skrevet forordet til bogen, hvori hun giver læseren en introduktion til Bindesbølls kunstværker – fra keramik og smykker, til sølvtøj og arkitektur. Hun beskriver blandt andet, hvordan særligt hans keramiske værker har en ornamental vildskab og en pastos råhed over sig.

Med inspiration i Thorvald Bindesbøll smukke værker har Ditte Larsen designet et udvalg af strikkeopskrifter på blandt andet sjaler, tørklæder, pandebånd og brocher. Til hvert af de udvalgte kunstværker har Ditte Larsen skrevet om, hvordan hun har genfortolket det i sin egen strikkekunst. Et af de udvalgte værker er en af Thorvald Bindesbølls krukker, som han forærede til kunstnerparret Anne og Michael Ancher. Man kan også læse bider af de breve, parret sendte tilbage til Bindesbøll, som de kaldte ”Bølle”, hvori de også giver deres ærlige mening om hans krukker til kende. Nu, næsten 130 år senere, får kunstværket nyt liv, når Ditte Larsen kreerer flotte bluseveste og wraps og bygger bro mellem fortidens og nutidens kunst.

Ditte Larsen har gennem mere end 40 år været en markant del af den danske strikkeverden. I årtier har hun leveret strikkeopskrifter til danske magasiner og ugeblade, udgivet flere strikkebøger og grundlagt butikken ”Sommerfuglen” på Vandkunsten i København. Bindesbøll på pindene er Ditte Larsens tredje strikkebog med inspiration fra kendte kunstneres værker.

Fakta om bogen:

Titel: Bindesbøll på pindene
Forfatter: Ditte Larsen
Fotograf: Ingrid Riis
Forlag: Turbine
Sidetal: 174
Vejl. pris: 279,95 kr.

Udgivelsesdato: 20. oktober 2021

Bogens forside

Information om Turbine Forlaget A/S

Turbine Forlaget A/S
Balticagade 10 B, 2. sal

86 12 79 16https://turbine.dk/

Forlaget Turbine blev grundlagt i 2004.

Vores profil er bred, og grundtanken er, at vi ikke lader os begrænse af hverken genre, stil eller format – vores fokus er kvaliteten i den enkelte udgivelse.

Følg pressemeddelelser fra Turbine Forlaget A/S

Flere pressemeddelelser fra Turbine Forlaget A/S

Harry Styles er en nulevende modelegende14.3.2024 10:13:33 CET | Pressemeddelelse

I 2010 trådte en ung Harry Styles ind på X-factor scenen i England for at aflægge audition. Allerede den gang stod det klart, at han kan inspirere og fascinere med mere end sin stemme. Med neglelak, fjerboa, pailletter, jakkesæt og buksedragter har han gennem alle årene været en inspiration for dem, der gerne vil lege med stilen. I Stilikoner: Harry Styles fortæller Lauren Cochrane historien om en sand modelegende.

Historien bag ikoniske malerier af den danske flåde22.2.2024 14:27:22 CET | Pressemeddelelse

Marinehistorikerne Søren Nørby og Jakob Seerup bruger 50 udvalgte malerier til at fortælle om specifikke historiske begivenheder og flådens virke i coffeetable-bogen Historien bag billedet. Danmarks historie er uløseligt forbundet med havet. Gennem århundreder har flåden kæmpet for fædrelandet, sikret handlen og fiskeriet eller blot vist flaget, når Danmark og de danske konger skulle repræsenteres.