Ny Storebæltsrabat er et bureaukratisk mareridt og på kant med EU-lovgivningen

Selvom det er lykkedes ITD at få fjernet kravet om et kontrolgebyr på 6,5 procent per overkørsel for visse køretøjer, er A/S Storebælts nye rabatordning fortsat et bureaukratisk mareridt og på kant med EU-lovgivningen, mener ITD.

A/S Storebælt ændrer per 1. januar 2021 sin rabatordning til erhvervskunder. Fra at være en ensartet mængderabat omlægges rabatten i en mere grøn retning, hvor køretøjet som minimum skal opfylde Euronorm 6 eller være en el- eller brintbil for at kvalificere sig til rabat. Men det er ikke alle disse køretøjer, der kan få den fulde rabat, da man planlægger at opkræve et kontrolgebyr for ægtheden af anerkendte dokumenter.

Efter pres fra ITD har A/S Storebælt ændret deres oprindelige forslag til kontrolgebyr, så der ikke længere skal opkræves et gebyr på 6,5 procent af listeprisen per passage for køretøjer, der er indregistreret i et land, hvor A/S Storebælt ikke kan foretage validering i det pågældende lands motorregister. Det svarede til en halvering af rabatten. I stedet vil A/S Storebælt opkræve et engangsgebyr på 600 danske kroner for disse køretøjer, men det er fortsat en urimelig forskelsbehandling og på kant med EU-lovgivningen, mener ITD.

- Vi forstår godt, at man skal dokumentere, at det enkelte køretøj har den krævede Euronorm, men vi stiller os tvivlende overfor, at der skulle være en saglig begrundelse for en ekstra validering af de dokumenter, der indsendes. Det er jo dokumenter, som allerede kendes og accepteres på EU-plan, som fx registreringsdokumenter eller CoC-dokumenter (EF-overensstemmelseserklæring). Der er altså tale om almindeligt anerkendte og accepterede dokumenter, som der ikke er grund til at tvivle på gyldigheden af, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.

ITD har kontaktet både A/S Storebælt og Sund & Bælt Holding A/S om rabatten og overvejer at bede EU-Kommissionen vurdere gebyrets lovlighed, hvis ikke ordningen bliver ændret og sikrer lige konkurrencevilkår. Det vil samtidig være oplagt at koordinere rabatten med øvrige miljøbestemmelser på området, så fx de vognmænd, der har investeret i køretøjer, der opfylder alle krav til miljøzoner i danske byer, også er berettiget til Storebæltsrabat.

- A/S Storebælt må ændre den påtænkte ordning. Og det haster, da vi nærmer os 1. januar 2021 med hastige skridt. Og det gælder både gebyropkrævningen, og hvordan man rent praktisk håndterer den. Det er kort sagt en ommer, siger Henriette Kjær.

Berettiget kritik af tilsynet med PostNord øger mistanke om urent trav på pakkeområdet15.1.2021 15:06:23 CETPressemeddelelse

Statsrevisorerne retter kritik af Transportministeriets tilsyn med PostNords danske afdelings regnskabspraksis. Transportministeriet har ikke i tilstrækkelig grad spurgt ind til, om PostNords fordeling af omkostninger og prissætning i Danmark er lovlig, eller baggrunden for, at påstande om krydssubsidiering kan afvises. Nu må Transportministeren sikre gennemsigtighed i PostNords regnskaber og fair konkurrence på pakkeområdet, mener ITD.

Tysk satsning på udvidelse af rastepladser bør inspirere transportministeren4.1.2021 16:10:19 CETPressemeddelelse

Det tyske trafikministerium tager udfordringen med mangel på rastepladser for lastbiler alvorligt og har netop offentliggjort en plan, der skal sikre flere rastepladser langs det tyske motorvejsnet. I Danmark er der også udtalt mangel på rastepladser, og de kommende forhandlinger om infrastrukturinvesteringer er en oplagt mulighed for regeringen til at gøre noget ved problemet, mener ITD.