Ny Storebæltsrabat er et bureaukratisk mareridt og på kant med EU-lovgivningen
Selvom det er lykkedes ITD at få fjernet kravet om et kontrolgebyr på 6,5 procent per overkørsel for visse køretøjer, er A/S Storebælts nye rabatordning fortsat et bureaukratisk mareridt og på kant med EU-lovgivningen, mener ITD.
A/S Storebælt ændrer per 1. januar 2021 sin rabatordning til erhvervskunder. Fra at være en ensartet mængderabat omlægges rabatten i en mere grøn retning, hvor køretøjet som minimum skal opfylde Euronorm 6 eller være en el- eller brintbil for at kvalificere sig til rabat. Men det er ikke alle disse køretøjer, der kan få den fulde rabat, da man planlægger at opkræve et kontrolgebyr for ægtheden af anerkendte dokumenter.
Efter pres fra ITD har A/S Storebælt ændret deres oprindelige forslag til kontrolgebyr, så der ikke længere skal opkræves et gebyr på 6,5 procent af listeprisen per passage for køretøjer, der er indregistreret i et land, hvor A/S Storebælt ikke kan foretage validering i det pågældende lands motorregister. Det svarede til en halvering af rabatten. I stedet vil A/S Storebælt opkræve et engangsgebyr på 600 danske kroner for disse køretøjer, men det er fortsat en urimelig forskelsbehandling og på kant med EU-lovgivningen, mener ITD.
- Vi forstår godt, at man skal dokumentere, at det enkelte køretøj har den krævede Euronorm, men vi stiller os tvivlende overfor, at der skulle være en saglig begrundelse for en ekstra validering af de dokumenter, der indsendes. Det er jo dokumenter, som allerede kendes og accepteres på EU-plan, som fx registreringsdokumenter eller CoC-dokumenter (EF-overensstemmelseserklæring). Der er altså tale om almindeligt anerkendte og accepterede dokumenter, som der ikke er grund til at tvivle på gyldigheden af, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.
ITD har kontaktet både A/S Storebælt og Sund & Bælt Holding A/S om rabatten og overvejer at bede EU-Kommissionen vurdere gebyrets lovlighed, hvis ikke ordningen bliver ændret og sikrer lige konkurrencevilkår. Det vil samtidig være oplagt at koordinere rabatten med øvrige miljøbestemmelser på området, så fx de vognmænd, der har investeret i køretøjer, der opfylder alle krav til miljøzoner i danske byer, også er berettiget til Storebæltsrabat.
- A/S Storebælt må ændre den påtænkte ordning. Og det haster, da vi nærmer os 1. januar 2021 med hastige skridt. Og det gælder både gebyropkrævningen, og hvordan man rent praktisk håndterer den. Det er kort sagt en ommer, siger Henriette Kjær.
Kontakter
Nicolai Bro JöhnckePressechef
Tlf:+45 3069 9430nbj@itd.dkInformation om ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.
Følg pressemeddelelser fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Mulig konfiskation af lastbiler går ud over basale retsprincipper19.1.2021 13:14:01 CET | Pressemeddelelse
Ifølge nyt lovforslag til bekæmpelse af vanvidsbilisme risikerer vognmænd at få konfiskeret deres lastbiler, hvis en af deres chauffører kører vanvidskørsel. Men målet om bekæmpelse af vanvidsbilisme må ikke gå ud over basale retsprincipper, mener ITD.
Forlæng gyldighed af obligatoriske EU-kvalifikations-beviser under Corona18.1.2021 16:42:53 CET | Pressemeddelelse
EU’s ministerråd skal tirsdag diskutere endnu en forlængelse af gyldigheden af de obligatoriske kvalifikationsbeviser for erhvervschauffører. ITD bakker op om international forlængelse, så længe kurser ikke kan gennemføres uden at forøge risiko for coronasmitte. Alternativt må Danmark gå enegang og forlænge beviserne for kørsel i Danmark.
Berettiget kritik af tilsynet med PostNord øger mistanke om urent trav på pakkeområdet15.1.2021 15:06:23 CET | Pressemeddelelse
Statsrevisorerne retter kritik af Transportministeriets tilsyn med PostNords danske afdelings regnskabspraksis. Transportministeriet har ikke i tilstrækkelig grad spurgt ind til, om PostNords fordeling af omkostninger og prissætning i Danmark er lovlig, eller baggrunden for, at påstande om krydssubsidiering kan afvises. Nu må Transportministeren sikre gennemsigtighed i PostNords regnskaber og fair konkurrence på pakkeområdet, mener ITD.
Privat opkrævning af parkeringsbøder er fornuftig – men løsningen er flere parkeringspladser15.1.2021 09:19:24 CET | Pressemeddelelse
Fremover skal privat firma stå for opkrævningen af ubetalte parkeringsbøder uden for landets grænser, så flere udenlandske lastbiler betaler de bøder, de skylder. Det er et godt initiativ, men må ikke overskygge at løsningen på problematikken er flere parkeringspladser.
Tysk satsning på udvidelse af rastepladser bør inspirere transportministeren4.1.2021 16:10:19 CET | Pressemeddelelse
Det tyske trafikministerium tager udfordringen med mangel på rastepladser for lastbiler alvorligt og har netop offentliggjort en plan, der skal sikre flere rastepladser langs det tyske motorvejsnet. I Danmark er der også udtalt mangel på rastepladser, og de kommende forhandlinger om infrastrukturinvesteringer er en oplagt mulighed for regeringen til at gøre noget ved problemet, mener ITD.
123 millioner kroner til PostNord16.12.2020 11:28:45 CET | Pressemeddelelse
For tredje gang på et år er transportministeren gået til Folketinget for at bede om et trecifret millionbeløb i ekstrabevilling til det statsejede PostNord for varetagelse af befordringspligten. Denne gang koster det ifølge netmediet Altinget skatteyderne 123 millioner kroner.
Ministeren sender endnu en gang trecifret millionbeløb til PostNord10.12.2020 14:26:05 CET | Pressemeddelelse
Selvom vi nærmer os julen, og det er tid til gaver, er det alligevel en stor en af slagsen, regeringen igen giver PostNord. Endnu en gang må skatteyderne til lommerne og finde et trecifret millionbeløb, fordi regeringen ikke formår at lukke en aftale om fremtidens befordringspligt. Helt uhørt mener ITD.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum