Pettinaroli A/S

Ny serie af kuglehaner sikrer sundere drikkevand

Pettinaroli benytter VVS-messen i Odense til at fremvise en ny serie af kuglehaner udført i fremtidens materialer, der præsterer en hidtil uset lav udledning af tungmetaller til drikkevandet.
Pettinarolis nye kuglehaner er udført i en ny type messing, der udover at være helt ude bly også er korrosionsfri og derfor udleder hidtil uset små mængder tungmetaller til drikkevandet.  Foto: PR.
Pettinarolis nye kuglehaner er udført i en ny type messing, der udover at være helt ude bly også er korrosionsfri og derfor udleder hidtil uset små mængder tungmetaller til drikkevandet. Foto: PR.

Arnold Schwarzenegger var initiativtager til en regulær miljø- og sundhedsbølge, da han i 2006 som Californiens guvernør bandlyste bly i alle komponenter i kontakt med drikkevandet. Bølgen er i de seneste år skyllet ind over Europa, og branchen forventer nye krav til komponenter inden længe.

Denne forventede regelstramning kommer den traditionsrige storleverandør til VVS-industrien Pettinaroli A/S i forkøbet med en serie af kuglehaner, som bliver præsenteret for det danske marked på VVS-messen i Odense den 26. til 28. april. De nye produkter er nemlig produceret i en messingtype helt uden bly. Ydermere er den anvendte legering også korrosionsbestandig over for alle vandtyper og har dermed en uset lav udledning af tungmetaller til drikkevandet – langt under de grænser, som WHO anbefaler.

Vi vil gerne gå forrest i branchen og vise, at det kan lade sig gøre at anvende materialer, der er sundere for både miljø og mennesker, end dem hovedparten benytter sig af i dag. Det gjorde vi i 2004, da vi som de første droppede al brug af fornikling og forkromning i overfladebehandling, og det gør vi også nu. Lovkravene til at minimere udledning af tungmetaller burde være meget højere, da det er i vores fælles interesse at lave produkter af høj kvalitet, siger Kim Pedersen, CEO i Pettinaroli A/S.

De nye kuglehaner er klar til levering i efteråret 2017, og Kim Pedersen er sikker på, at markedet er parat, da alternativer med de samme kvaliteter enten er lavet i rødgods, der indeholder store mængder bly, eller rustfrit stål, hvor prisen er en del højere.

Rå messing uden frakturer

Hovedårsagen til, at Pettinaroli kan levere produkter i den ny messingtype, er, at koncernen i de seneste år har investeret massivt i nye typer værktøjsmaskiner med kraftigere motorer end normalt. Messing bliver nemlig væsentligt sejere at bearbejde, når blyet fjernes. På grund af messingens korrosionsfri egenskaber, bliver kuglehanerne leveret i rå messing uden den normale overfladebehandling.

– Tidligere har vi brugt overfladebehandlingen til at forhindre både korrosion og udledning af skadelige tungmetaller til drikkevandet. Men når materialet i sig selv er korrosionsfrit, ville sådan en overfladebehandling kun være for udseendets skyld, og vi ser ingen grund til unødigt at introducere flere metaller i produktionen, forklarer Kim Pedersen.

Kuglehanerne fremstår dermed med deres naturligt gule messingoverflade, dog en anelse mørk, da alle Pettinarolis ventiler er varmebehandlet. Det ses af eksperter som den eneste garanti for en spændingsfri messing med minimal risiko for mikrofrakturer. Produkterne leveres både som muffe/muffe-tilslutning og som preskuglehane med pres/pres-tilslutning. Selve kuglen i hjertet af ventilen er lavet i rustfrit stål.

Kim Pedersen
CEO, Pettinaroli A/S
kipe@pettinaroli.dk

Bjarne Hattens
Key Account Manager, Pettinaroli A/S
bjha@pettinaroli.dk

Billeder

Download
Ifølge Kim Pedersen, CEO i Pettinaroli A/S, burde der være væsentlige højere krav til de metaller, der bruges til VVS-dele til drikkevand. Foto: PR.
Download

Information om Pettinaroli A/S

Pettinaroli A/S
Mandal Alle 21