RTM Insurance Brokers

Ny RTM analyse viser kæmpe forskelle i den årlige livrentepension

Du har 1 million på din pensionsordning! Hvad kan du så få i årlig pension?

Det spørgsmål har vi stillet til pensionsselskaberne, og analysen viser, som vi dog godt var bekendt med, at der er kæmpe forskelle i størrelsen af første års udbetaling.

Vi har foretaget analysen for såvel en 10 og 20 årig ratepension og en livsvarig livrentepension fra det 67. år.

Livrenteberegningerne er baseret på henholdsvis maksimal garanti udbetaling ved død (den maksimale i periode for udbetaling uanset om forsikrede lever) og en livrente, hvor udbetalingen ophører ved dødsfald. Vi har valgt disse 2 løsninger, da det er de mest forekomne valg, kunderne foretager eller præsenteres for.

Vi kan som tommelfingerregel sige, at man kan opnå ca. 10 % højere årlig pensionsudbetaling, hvis man vælger en ”ren” livrenteløsning, - altså, hvor udbetalingen ophører ved død. Men vælges denne løsning ”fanger bordet”, og det betyder, at der ikke vil være udbetaling til eventuelle efterladte ved dødsfald, heller ikke hvis dødsfaldet sker straks efter pensionering.

I ”gamle dage” var pensionsordninger med løbende udbetalinger nogenlunde simple for kunderne at overskue og mulighederne var få, men i dag er der mange forskellige typer pensionsordninger, udbetalingsmodeller, investeringsløsninger og der er meget stor forskel på de respektive selskabers vilkår og tilbud til den enkelte kunde.

Vi har lavet analysen af 2 grunde

Den ene grund er at give vores kunder en fornemmelse af, hvor stor en årlig pension man kan forvente at opnå pr. million, man har i pensionsopsparing (rate- eller livrenteopsparing).

Den anden grund er at sætte fokus på vigtigheden af, at få de kommende pensionister præsenteret for de forskellige udbetalingsmodeller og investeringsløsninger, der findes på markedet.

Det er for mig helt afgørende, at kunderne får og kan få en indsigt i mulighederne og betydningen af de forskellige muligheder ens pensionsselskab kan tilbyde.

Det er måske også en god idé at tjekke op på, om det pensionsselskab man har sin pensionsordning hos, er det selskab, som kan tilbyde netop mig den bedste løsning ud fra mit behov og mine ønsker.

Skal jeg blot vælge den ”standardløsning”, mit pensionsselskab sender mig udbetalingsoplysninger eller beregning på? Mit svar er nej, - og min anbefaling er, at hvis kunderne ikke besidder et godt kendskab til pensionsordninger og investering, skal de søge kvalificeret og gerne også uvildig rådgivning.

Vi ser desværre en tendens til, at når kunderne når pensionsdatoen, - så modtager de blot en prognose på det pensionsopsparingsprodukt, de allerede har hos det pågældende pensionsselskab.

Men det er langt fra sikkert, at det er det rigtige produkt eller den rigtige løsning.

Med de mange løsninger og modeller, som er kommet på markedet i dag, er det meget vigtigt, at kunderne forstår betydningen af de forskellige investeringsløsninger og eventuelt tilknyttede garantier mv. Dette gælder såvel i perioder, hvor investeringsafkastene kan være negative som positive, og det er vigtigt at få indsigt i, hvilken betydning afkastene får for sammensætningen af investeringsaktiverne og således de kommende års renteafkast og dermed også kommende års pensionsudbetalinger.

Vores analyse viser, at den laveste årlige udbetaling fra en livrente med maksimal garanti ved død udgør ca. 43.000 kroner det første år, mens det selskab og den løsning, som giver den højeste udbetaling i år 1 er i niveau 65.000 kroner. Altså en forskel på godt 20.000 kroner pr. million i årlig pension i det første udbetalingsår.

Vi skal gøre opmærksom på, at det lidt er som at sammenligne ”æbler med pærer”, da analysen indeholder og sammenligner ydelsesgaranterede pensionsudbetalinger med løsninger, som mere eller mindre er ugaranterede markedsrenteopsparings-løsninger. Der er også i beregningen af ydelsen er anvendt en højere beregningsrente, og hvor det faktiske variable årlige renteafkast har direkte indflydelse på de kommende års pensionsudbetaling. Sidstnævnte er løsninger, som ud fra en alt andet lige betragtning, tillige vil eller bør have en mere optimal aktivallokering/investering og dermed forudsætningen for at skabe et bedre og markedsudviklingsbaseret afkast i udbetalingsperioden og muligheden for en større pensionsudbetaling.

Vi skal dog påpege, at de løsninger der har de laveste startudbetalinger (hvor der er anvendt en lav grundlagsrente for beregning af ydelseno), - udover at være helt eller delvist garanterede, også må forventes at være de løsninger, som over tid vil opnå en stabil årlig regulering, således at udbetalingsstørrelserne ”alt andet lige” vil blive tilnærmet hinanden over tid.

Og så lige en lille advarsel

Har man en gammel livrentepension, skal man være meget forsigtig med sine valg og eventuelle omvalg, idet lidt ældre (typisk oprettet for mere end 10 år siden) livrenteordninger, kan være forbundet med attraktive ydelsesgarantier, som er baseret såvel på et højere rentegrundlag, som et anderledes dødelighedsgrundlag.

Har man sådanne ordninger anbefaler vi under alle omstændigheder altid, at søge eksperthjælp hos rådgivere, som har grundigt kendskab til livrentepension.

Spørgsmål til analysen kan rettes til  din normale pensionsrådgiver hos RTM eller mig direkte på tele 2632 5131 eller mail: MR@RTM.DK.

RTM Insurance Brokers A/S

Mogens Rosengaard