Ny Ritzau-robot skriver om danske bolighandler

Hver eneste uge køber og sælger danskerne hundredvis af boliger. Det har stor lokal interesse, men det en stor opgave, hvis journalister skal dække alle disse handeler
Derfor har Ritzaus Bureau nu udviklet en robot, der på baggrund af data fra den digitale tingbog og BBR genererer tekster om bolighandler. Robotten lanceres i dag til alle kunder på Ritzaus PLUS-produkt, som er artikler til printaviser og bag paywall.
”Vi oplever et stigende behov for indhold, som medierne kan styrke deres digitale abonnementsprodukter med. Bolighandler er et interessant emne, der kan målrettes meget lokalt til regionale mediers betalende abonnenter”, siger administrerende direktør i Ritzaus Bureau Lars Vesterløkke.
Ritzaus Bureau har tidligere lanceret en robot, der skriver kampreferater fra lokalfodbold. Fodboldrobotten leverer i dag kampreferater til to større regionale mediehuse og understøtter dermed behovet for hyperlokal journalistik.
”Erfaringer fra Sverige viser, at hyperlokal journalistik hele nede på gadeniveau giver læserne indhold, som de gerne betaler for. Det er vores ambition, at Ritzaus robotter kan hjælpe med at tiltrække nye betalende kunder til mediernes digitale produkter,” siger Lars Vesterløkke.
Foruden fodboldrobotten har Ritzau udviklet en finansnyhedsrobot, der på et splitsekund kan skrive korte tekster om børsnoterede selskabers regnskaber. Og udviklingen af robotter stopper ikke her. Ritzaus Bureau har planer om en lang række nye robotter inden for blandt andet sport, erhverv og lokalstatistik- og fakta.
”Robotterne kan giver os muligheden for at øge dybden og bredden i forhold til journalistisk indhold med baggrund i data. Dermed kan vi levere tusindvis af artikler, som i dag er umuligt at producere. På den måde er robotterne et supplement og ikke en erstatning for klassisk kvalitetsjournalistik produceret af journalister,” udtaler den administrerende direktør.
Ritzaus Bureaus robotter er i første omgang henvendt til publicistiske medier, men robotter til virksomheder, organisationer og den offentlige sektor er også et område som nyhedsbureauet undersøger.
Kontakter
Lars VesterløkkeChefredaktør og adm. direktør
Tlf:+45 3330 0000lav@ritzau.dkKristoffer GravgaardUdviklingsdirektør
Tlf:26178088gra@ritzau.dkAnders Lind JørgensenKommerciel direktør
Tlf:+45 2671 9785alj@ritzau.dkBilleder
Information om Ritzaus Bureau A/S
Ritzaus Bureau A/S er Danmarks nationale nyhedsbureau siden 1866. Bureauet er ejet af en række danske medier og leverer indhold og services til medier, virksomheder, organisationer og den offentlige sektor.
Følg pressemeddelelser fra Ritzaus Bureau A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Ritzaus Bureau A/S
Ritzau indgår samarbejde med politiet13.10.2025 11:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Politiet vil fremover udkomme med deres operative meddelelser på Ritzaus platform, så de når direkte ud til redaktionerne. Det sker som led i politiets beslutning om at forlade det sociale medie X.
Ritzau og IDX indgår partnerskab: Stærkere kommunikation skal positionere selskaberne attraktivt over for kapitalmarkederne.30.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Ritzau og IDX har indgået et partnerskab, der skal skabe nye synergier mellem Ritzaus distributionsplatform Via Ritzau selskabsmeddelelser og IDX’ løsninger til præsentation finansiel information.
Fremtidens PR: Ritzau og Storykit i samarbejde om automatiseret video for pressekommunikation25.9.2025 10:02:10 CEST | Pressemeddelelse
Video er ikke længere blot et “nice-to-have” i virksomheders kommunikationsarbejde – det er det sprog, som mange målgrupper forstår og responderer på. Derfor har Storykit, den førende platform for videoautomatisering, indgået et strategisk partnerskab med Ritzau, Danmarks førende nyhedsbureau og distributør af pressemeddelelser. Sammen bringer de hurtig og skalerbar videoproduktion ind i kernen af dansk pressekommunikation. Med dette nye samarbejde kan Ritzaus kunder hurtigt omdanne deres pressemeddelelser til brandede videoer med budskaber fra deres pressemeddelelser, der øger rækkevidde og engagement på tværs af kommunikationskanaler – uden behov for ekstra værktøjer, et produktionsteam eller ekstra tid. ”I årtier har Ritzau været rygraden i dansk kommunikation, og vi er stolte over at kunne samarbejde om at forme fremtiden,” siger Peder Bonnier, CEO i Storykit. ”Med Storykit kan enhver organisation fortælle sin historie med video, og dette partnerskab betyder, at danske virksomheder
Ritzau henter erfaren kommerciel direktør22.4.2025 11:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Ritzaus nye kommercielle direktør, CCO, kommer med omfattende erfaring. Senest har han været CEO i IIH Nordic, og før det har han haft flere kommercielle direktørstillinger i blandt andet medie- og telebranchen.
Ritzau lander overskud i år med direktørskifte8.4.2025 15:43:28 CEST | Pressemeddelelse
Ritzaus Bureau kom ud af 2024 med sorte tal på bundlinjen. Den nyligt offentliggjorte årsrapport viser, at året endte med et samlet resultat på knap 10 mio. kr.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

