Ny Ritzau-robot skriver om danske bolighandler

En ny bolighandelsrobot lanceret af Ritzaus Bureau hjælper medierne med betalingsjournalistik om bolighandler.

Hver eneste uge køber og sælger danskerne hundredvis af boliger. Det har stor lokal interesse, men det en stor opgave, hvis journalister skal dække alle disse handeler

Derfor har Ritzaus Bureau nu udviklet en robot, der på baggrund af data fra den digitale tingbog og BBR genererer tekster om bolighandler. Robotten lanceres i dag til alle kunder på Ritzaus PLUS-produkt, som er artikler til printaviser og bag paywall.

”Vi oplever et stigende behov for indhold, som medierne kan styrke deres digitale abonnementsprodukter med. Bolighandler er et interessant emne, der kan målrettes meget lokalt til regionale mediers betalende abonnenter”, siger administrerende direktør i Ritzaus Bureau Lars Vesterløkke.

Ritzaus Bureau har tidligere lanceret en robot, der skriver kampreferater fra lokalfodbold. Fodboldrobotten leverer i dag kampreferater til to større regionale mediehuse og understøtter dermed behovet for hyperlokal journalistik.

”Erfaringer fra Sverige viser, at hyperlokal journalistik hele nede på gadeniveau giver læserne indhold, som de gerne betaler for. Det er vores ambition, at Ritzaus robotter kan hjælpe med at tiltrække nye betalende kunder til mediernes digitale produkter,” siger Lars Vesterløkke.

Foruden fodboldrobotten har Ritzau udviklet en finansnyhedsrobot, der på et splitsekund kan skrive korte tekster om børsnoterede selskabers regnskaber. Og udviklingen af robotter stopper ikke her. Ritzaus Bureau har planer om en lang række nye robotter inden for blandt andet sport, erhverv og lokalstatistik- og fakta.

”Robotterne kan giver os muligheden for at øge dybden og bredden i forhold til journalistisk indhold med baggrund i data. Dermed kan vi levere tusindvis af artikler, som i dag er umuligt at producere. På den måde er robotterne et supplement og ikke en erstatning for klassisk kvalitetsjournalistik produceret af journalister,” udtaler den administrerende direktør.

Ritzaus Bureaus robotter er i første omgang henvendt til publicistiske medier, men robotter til virksomheder, organisationer og den offentlige sektor er også et område som nyhedsbureauet undersøger.

33 30 00 00http://www.ritzau.com/

Ritzaus Bureau A/S er Danmarks nationale nyhedsbureau siden 1866. Bureauet er ejet af en række danske medier og leverer indhold og services til medier, virksomheder, organisationer og den offentlige sektor.

JP/Politikens Erhvervsmedier overtager Ritzau Finans29.1.2021 12:21:05 CET | Pressemeddelelse

Ritzau Finans bliver nu en del af JP/Politikens Erhvervsmedier, som dermed udvider porteføljen med et nyhedsbureau målrettet investorer, aktiehandlere og andre med en særlig interesse for finansnyheder om børsnoterede danske virksomheder. Den formelle overtagelse sker pr.1. januar 2021 og gennemføres i praksis øjeblikkeligt. Som en del af aftalen overdrages alle medarbejdere i Ritzau Finans med virksomheden, der bliver en selvstændig forretningsenhed i JP/Politikens Erhvervsmedier. ”Ritzau Finans har under Ritzaus Bureaus ejerskab opbygget en helt unik position som leverandør af nyheder om børsnoterede danske selskaber i realtid. Vi glæder os til i samarbejde med virksomhedens stærke ledelse og dygtige medarbejdere at fortsætte den positive udvikling til gavn for kunderne. Som abonnementsbaseret, digitalt nyhedsbureau målrettet erhvervsabonnenter er Ritzau Finans en stærk virksomhed i sin eget ret og desuden et perspektivrigt supplement til vores eksisterende portefølje af B2B-medievir