Ny rekord: Næsten 400.000 danskere har en lønsikring

Næsten 400.000 danskere har en lønsikring – svarende til hver 7. lønmodtager - som kan supplere dagpengene i tilfælde af ledighed. Udviklingen er et godt eksempel på, at forsikrings- og pensionsbranchen kan supplere den offentlige kernevelfærd.

Sidste år voksede antallet af danskere med en lønsikring med 25.000 personer, så der i dag er knap 400.000 med en forsikring, som kan supplere dagpengene ved ledighed.

- Danskerne er for alvor ved at tage lønsikringerne til sig. Det er nu hver 7. lønmodtager, der har en lønsikring. Stigningen kan blandt skyldes usikkerheden på arbejdsmarkedet sidste år, som følge af coronapandemien, som fik flere danskere til at efterspørge mere tryghed, siger underdirektør Karina Ransby.

- Vi synes, det er en positiv udvikling, at branchen også på dette område kan supplere den offentlige kernevelfærd og på den måde skabe et øget samspil mellem den offentlige og den private sektor, siger hun.

De fleste lønsikringer er kollektive og tegnes gennem fagforeningerne. I nogle tilfælde er de obligatoriske for fagforeningens medlemmer, og i andre tilfælde er det et frivilligt supplement. Lønsikringen sørger typisk for, at man sammen med dagpengene kan få op mod 90 pct. af den hidtidige løn.

- Lønsikringerne er en naturlig forlængelse af den succesfulde, danske tradition, som vi kender fra arbejdsmarkedspensionerne. Både lønsikringerne og vores pensioner er typisk kollektive og solidariske ordninger med ydelser, som bygger oven på den offentlige kernevelfærd, og som kommer rigtig mange lønmodtagere til gavn, siger Karina Ransby.

Nicolai Schacke, nis@forsikringogpension.dk, Forsikring & Pension, 24 24 04 02

Forsikring & Pension er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring16.9.2021 12:30:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvorfor en indboforsikring er så vigtig, når man flytter hjemmefra? Ved de, om man som forælder har krav på erstatning, når ens barn bliver påkørt, eller om man skal betale selvrisiko to gange, når to forsikringer rammes af den samme skade?

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring13.7.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om man har brug for en ekstra forsikring, når man kører sydpå i en lånt campingvogn? Ved de, hvilken forsikring der dækker, når man ødelægger naboens rude under græsslåning, eller hvad man skal være opmærksom på, når man bruger sin ukrudtsbrænder?