Ny rekord: Danmark har nu Europas laveste priser på kopimedicin

Helt ny analyse viser, at de danske forbrugere betaler mindst for kopimedicin i hele Europa, og at apotekernes medicinpriser fortsat falder kraftigt på trods af generelt stigende forbrugerpriser.

Den stigende inflation til trods, så er apotekernes medicinpriser faldet med 16 procent siden januar 2020. Det betyder, at de danske medicinbrugere nu har Europas laveste priser på de receptpligtige lægemidler, der er udsat for generisk konkurrence – såkaldt kopimedicin. Den udgør tre fjerdedele af den mængde receptmedicin, apotekerne udleverer.

Det viser en helt ny prisanalyse, der er udført af det internationale analyseinstitut IQVIA.

Danskerne betaler i gennemsnit 70 øre pr. døgndosis kopimedicin. Det er kun halvt så meget som det europæiske gennemsnit på 1,40 kr. pr. døgndosis. På andenpladsen kommer Holland, der var billigst sidste år. Her er prisen nu 14 procent højere end i Danmark.

De lave priser er en konsekvens af systemet med licitationer hver 14. dag, hvor producenter af kopimedicin konkurrerer om at være billigst og dermed få salget de kommende 14 dage. Den skarpe konkurrence understøttes af, at apotekerne altid tilbyder den billigste pakning. I 2020 substituerede apotekerne 21 mio. gange til en anden og billigere pakning end den, lægen havde ordineret. Det sparede sidste år borgerne og samfundet for 3,2 mia. kr.

Læs Apotekerforeningens analyse her

Yderligere information fås hos analysechef Per Nielsen, tlf. 2751 8687