Ny rekord: Aldrig har der været flere i arbejde

3.000 flere kom i arbejde i juli måned, og den pæne jobfremgang er med til at sikre, at beskæftigelsen når endnu et højdepunkt, viser nye tal fra Danmarks Statistiks sæsonkorrigerede lønmodtagerbeskæftigelse. I byggeriet ses kun en beskeden jobfremgang på cirka 300 personer.

Alene i juli måned steg antallet af beskæftigede med 3.000 personer, og dermed var der 2.752.000 personer med et lønmodtagerjob i Danmark.

- Aldrig i Danmarkshistorien har der været flere lønmodtagere i job. Presset på arbejdsmarkedet er tiltaget gennem 2018, men alligevel bliver netop arbejdsmarkedet ved at levere varen som den vigtigste vækstmotor i dansk økonomi, siger cheføkonom i Dansk Byggeri, Bo Sandberg.

I bygge- og anlægsbranchen var der i juli ligesom i de foregående måneder en beskeden jobvækst på cirka 300 lønmodtagere.

- Selvom trenden fortsat peger opad, bliver det også fremover i et roligere tempo i byggeriet. Dels kan rekrutteringsudfordringerne nu virkelig mærkes, og dels vokser byggekranerne trods alt ikke – efter mere end fem års fremgang - ind i himlen, siger Bo Sandberg.

Ifølge Dansk Byggeri er det positivt, at arbejdsstyrken stiger nogenlunde ligeså meget som beskæftigelsen, og at der flyttes mange fra passiv til aktiv forsørgelse.

- Men selvfølgelig varer opsvinget ikke evigt, og derfor bør de gode tider og solskinsvejret i dansk økonomi bruges til at trimme arbejdsmarked og skattesystem til yderligere fremgang. Det er oplagt at genbesøge tilbagetrækningsreglerne fra arbejdsmarkedet, men det er også vigtigt at understrege, at reformer jo bestemt ikke altid behøver at være med pisk, men også kan være med gulerod. Fx kan der være god musik i at give yderligere skattemæssigt incitament til at få seniorerne til at blive længere tid på arbejdsmarkedet i forbindelse med finanslovsforhandlingerne. Og rettidig omhu med infrastrukturinvesteringer øger også arbejdsudbuddet via mindsket spildtid i trafikken, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

Cheføkonom i Dansk Byggeri, Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, ans@danskbyggeri.dk, telefon 30 36 02 65