Ny rekord: 30.000 krydstogtgæster lørdag skaber travlhed i København

Aldrig nogensinde før har København – eller nogen anden dansk by – taget i mod så mange krydstogtgæster på én gang, som når hovedstaden sætter ny og meget markant rekord i krydstogtgæster i dag lørdag. Her vil 30.000 besøgende - 24.000 krydstogtpassagerer og over 6.000 besætningsmedlemmer – skabe stor travlhed i havnen. Og ekstra omsætning i byen.

Det er næsten det dobbelte af, hvor mange krydstogtgæster der er på en almindelig lørdag i sommersæsonen. Så der er lagt op til ekstra travlhed for Copenhagen Malmö Port i dag, når de mange gæster enten skal i land eller ombord.

”Det bliver en usædvanlig travl dag i havnen med syv skibe på samme dag, hvoraf det største ’Regal Princess’ alene har 4.400 gæster og 1.350 besætningsmedlemmer ombord. Med i alt 30.000 gæster på kajanlæggene på henholdsvis Langelinie og det nyere anlæg Oceankaj i Nordhavnen bliver der rigtig stor aktivitet. Alene håndteringen af de 24.000 kufferter er i sig selv en logistisk opgave,” siger Arnt Møller Pedersen, COO Cruise & Ferries, Copenhagen Malmö Port.

Stor omsætning i byen
Seks af de syv skibe, der er i byen lørdag, starter deres tur rundt i Østersøen her, så alle passagererne flyver til København for at gå ombord.

København er den destination i hele Østersø-regionen, hvor flest skibe starter og slutter deres krydstogt. Det betyder, at gæsterne ombord både flyver til København for at starte krydstogtet og flyver herfra igen, når turen er slut. Det giver ekstra overnatninger på byens hoteller, mere tid for gæsterne til at bruge penge som turister i byen og ekstra passagerer i Københavns Lufthavn.

”Sidste år brugte krydstogtgæsterne over 700 mio. kr. i København som turister, samtidig brugte krydstogtrederierne rigtig mange penge i havnen, så byen i alt fik en omsætning i krydstogtbranchen på ca. 1,2 mia. kr. alene i 2015. Ud over omsætningen betød de mange krydstogtgæster i København samtidig, at der sidste år blev skabt job til over 1.500 borgere. Den positive effekt vil blive endnu større i år, da vi forventer at få 60.000 flere gæster end sidste år,” siger Claus Bødker, krydstogtchef i Wonderful Copenhagen, hvor netværket Cruise Copenhagen Network er forankret.

Ifølge tal fra Cruise Copenhagen Network, der samler branchens aktører, er de fem største nationaliteter blandt krydstogtgæster i København, baseret på sidste års opgørelse, Tyskland, USA, Storbritannien, Canada og Italien.

Talk show om København ombord
Èt af skibene, der lægger til lørdag, er fra det amerikanske rederi Princess Cruise. Rederiet har indgået et samarbejde med Cruise Copenhagen Network om, at repræsentanter fra København går ombord på skibet i Stockholm for at sælge Danmarks hovedstad som destination til de tusindvis af passagerer undervejs på sejlturen hertil.

Lørdag er det en repræsentant fra Wonderful Copenhagen, der har været ombord på skibet siden aftenen før, som bl.a. har deltaget i et ’talk show’ på skibets egen tv-kanal for at fortæller passagererne om, hvad man kan opleve i København.

Sidste år havde København besøg af ca. 680.000 krydstogtgæster. I år forventes antallet af sejlende turister i København at løbe op i 740.000. Copenhagen Malmö Ports foreløbige tal for næste år tyder på, at hovedstaden er på vej mod ny rekord i 2017, når 850.000 forventede gæster næste år går i land i København.

Copenhagen Malmö Port:
Arnt Møller Pedersen, COO Cruise & Ferries
mail: arnt.moller@cmport.com
telefon: 35 46 11 07

Cruise Copenhagen Network / Wonderful Copenhagen:
Claus Bødker, krydstogtchef
email: clb@woco.dk
mobil: 61 20 96 74

Med en helt ny turismestrategi på gaden, har Wonderful Copenhagen i en længere periode analyseret bl.a. nye tendenser, nye digitale muligheder og ændringer i turisters forbrugeradfærd. Indsatsen har skullet sikre, at Wonderful Copenhagens nye strategi, som udstikker visionen og retningen for turismeudviklingen frem mod 2020, er på forkant fire år frem i en tid, hvor turismen er i global forandring. Ud over de lokale aktører og borgerne i hovedstadsregionen har Wonderful Copenhagen også søgt international sparring undervejs i strategiprocessen, bl.a. hos New Yorks turismeorganisation, NYC & Company. Her fremhæver CEO Fred Dixon særligt den nye strategis fokus på det lokale, destinationens localhood: “Vi er imponerede over tankerne bag Wonderful Copenhagens nye strategi specielt med den relation, alle har til den danske livsstil og mere specifikt fascination af danskerne som det lykkeligste folk i verden. Jeres tilgang til livsstil og kultur er unik, og det grundlag giver jer mulighe

2017 sætter ny rekord: Over 1 mio. krydstogtgæster til Danmark i det nye år3.1.2017 07:00pressemeddelelse

De danske krydstogthavne kan nu ved årets start se frem til et ekstra travlhed i 2017, hvor fem danske byer kommer til at sætte ny rekord i antallet af krydstogtgæster. Ud over at både Skagen, Aarhus, Aalborg, Fredericia og København hver især kan gøre klar til at tage imod et rekordstort antal turister ad søvejen, er der fremgang hos alle etablerede krydstogthavne i Danmark i 2017. Så det er hele Danmark, der samlet set går ind i sin hidtil bedste sæson. For første gang nogensinde runder det samlede antal krydstogtgæster i Danmark 1 mio., når landets krydstogthavne i 2017 tilsammen får besøg af et krydstogtskib 491 gange. Derudover forventes også mindst 300.000 besætningsmedlemmer, som vil skabe liv og omsætning på de danske havne i det nye år. Det viser en opgørelse fra Cruise Copenhagen Network, der samler de danske krydstogtdestinationer. Alene i 2016, hvor der i alt kom 866.000 krydstogtgæster på besøg i Danmark, var der en beregnet samfundsøkonomiske effekt af krydstogtturismen p