Sweco

Ny rapport: Støjskærme af træ langs landets motorveje kan give uventet klimagevinst

Del

Med regeringens infrastrukturplan kan danskerne se frem til mere støj i baghaven – støj, der i forvejen udgør et stort problem i byerne og tæt på motorveje. I dag besøger transportminister Benny Engelbrecht Hjørring-virksomheden PileByg, der har specialiseret sig i støjskærme af træ som et klimavenligt alternativ til CO2-belastende støjskærme af stål.

Klassisk træstøjskærm fra PileBygs tyske partner, Fahlenkamp. I Tyskland producerer alene Fahlenkamp 15 km træstøjskærm årligt. Foto: Fahlenkamp.
Klassisk træstøjskærm fra PileBygs tyske partner, Fahlenkamp. I Tyskland producerer alene Fahlenkamp 15 km træstøjskærm årligt. Foto: Fahlenkamp.

Fremtiden byder på mere trafikstøj, men allerede i dag er støj et stort problem flere steder i landet. Derfor indeholder regeringens ’Infrastrukturplan 2035’ 55 km støjskærme ved 11 større motorvejsprojekter og yderligere 3 mia. kr. til støjskærme i støjbelastede områder langs statsveje.

Støjskærme er typisk konstrueret i stål og aluminium, men i Hjørring har virksomheden PileByg specialiseret sig i et grønt alternativ med samme lydreducerende effekt.

I dag, mandag den 23. august fra kl. 12-13, besøger transportminister Benny Engelbrecht virksomheden. Anledningen til besøget er en ny analyse udarbejdet af den rådgivende arkitekt- og ingeniørvirksomhed Sweco, der viser, at de grønne støjskærme er langt mindre klimabelastende end de traditionelle skærme af stål. Faktisk kan der opnås en klimagevinst ved at satse på træ-støjskærme, da træ optager og lagrer CO2 i modsætning til stål, der er et af de mest klimabelastende materialer i byggeriet[1].

”Analysen viser, at der vil være en klar klimagevinst ved at vælge støjskærme af træ i stedet for af stål og aluminium, som man har brugt hidtil. Alene de planlagte 55 km støjskærm langs motorvejsanlæg vil give en anslået klimagevinst på 26.351 tons CO2e, hvis man erstatter stål med træ. Det svarer til 1.800 danskeres årlige klimapåvirkning eller 10.500 personers flyrejse til Thailand tur-retur,” siger Johannes Falk, der er direktør i PileByg.

En tur i klimaskoven

Når transportministeren besøger PileByg på Villerup Hovedgaard i Hjørring, skal han først en tur i klimaskoven, hvor PileByg henter træ til de grønne støjskærme. Ministeren får indblik i udvikling og forarbejdning af de grønne støjskærme, både de klassiske træskærme og naturstøjskærme i piletræ, som bl.a. er opført i Folehaven i København. Ministeren præsenteres også for Swecos rapport, der viser, hvordan støjskærme af træ kan bidrage til en CO2-reduktion.

”Analysen viser også, hvordan vi som producent belaster klimaet, når vi anvender stål og aluminium, der typisk har rejst langt, mens vi kan bidrage positivt ved at bruge træ fra vores nabolande eller ideelt fra dansk klimaskov. Træet kan dyrkes ekstensivt på landbrugsjord og i kort rotation; det sikrer højere optag af CO2 end træ hentet i ’gammel skov’,” forklarer cand.silv. Johan Pedersen, der er ansvarlig for bæredygtig produktion hos PileByg.

I dag anvendes træ typisk kun som facadebeklædning på en støjskærm, der er bygget i stål eller aluminium. Klimamæssigt er det ikke en materialeøkonomisk løsning. Klimagevinsten opnås først, når selve skærmen er i træ, mens blot fundamentet er af stål.

Fakta: Klimagevinsten ved støjskærme af træ vs. stål

  • En grøn støjskærm har et klimaaftryk på ca. 30,4 kg CO2e/m2 kontra stålskærmens ca. 92,5 kg CO2e/m2[2]
  • I skærmens levetid lagrer en grøn støjskærm ca. 97,6 kg CO2e/m2 i det træ, skærmen er konstrueret af
  • Hvor der vælges en grøn støjskærm i stedet for en stålskærm, er der en nettogevinst for klimaet på ca. 159,7 kg CO2e/m2 samlet i CO2e lagret i træet og sparet CO2e fra fortrængning af en stålskærm[3]

Bemærkning fra Sweco om rapporten

Rapporten analyserer på én type standardstålkassette-støjskærm. Der findes mange forskellige typer skærme i stål og aluminium (paneler og kassetter). Den grønne skærm er beregnet med montering på stålsøjler for at matche praksis i dag. Der ville være større klimagevinst ved at bruge træsøjler monteret i stolpesko af stål.

[1] Se https://www.materialepyramiden.dk/

[2] Dette tager kun højde for stålskærmens udledning i dens levetid og ikke for demontering og omsmeltning af stål/aluminium.

[3] Det anmærkes, at nettokulstoflageret forekommer i produktets levetid (ca. 36 år).

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Klassisk træstøjskærm fra PileBygs tyske partner, Fahlenkamp. I Tyskland producerer alene Fahlenkamp 15 km træstøjskærm årligt. Foto: Fahlenkamp.
Klassisk træstøjskærm fra PileBygs tyske partner, Fahlenkamp. I Tyskland producerer alene Fahlenkamp 15 km træstøjskærm årligt. Foto: Fahlenkamp.
Download
Naturstøjskærm opsat ved Folehaven, Valby. Her er den kombineret med en indbygget LAR-løsning (Lokal Afledning af Regnvand). Ved skybrud vil regnafstrømning fra byens tage opmagasineres i skærmen og siden fordampe uden gene for omgivelserne. NB: Skærmen er ikke 100% repræsentativ for undersøgelsen, da den står i en stålkasse (indbygget LAR-funktion). Foto: PileByg.
Naturstøjskærm opsat ved Folehaven, Valby. Her er den kombineret med en indbygget LAR-løsning (Lokal Afledning af Regnvand). Ved skybrud vil regnafstrømning fra byens tage opmagasineres i skærmen og siden fordampe uden gene for omgivelserne. NB: Skærmen er ikke 100% repræsentativ for undersøgelsen, da den står i en stålkasse (indbygget LAR-funktion). Foto: PileByg.
Download
Naturstøjskærm opsat ved Folehaven, Valby. Foto: PileByg.
Naturstøjskærm opsat ved Folehaven, Valby. Foto: PileByg.
Download
Naturstøjskærm opsat ved Folehaven, Valby. Foto: PileByg.
Naturstøjskærm opsat ved Folehaven, Valby. Foto: PileByg.
Download
Johannes Falk i klimaskoven, der vokser på markerne omkring Villerup Hovedgaard, hvor PileByg har sin produktion af naturstøjskærmen. Foto: PileByg
Johannes Falk i klimaskoven, der vokser på markerne omkring Villerup Hovedgaard, hvor PileByg har sin produktion af naturstøjskærmen. Foto: PileByg
Download
Sammenligning af det globale varmepotentiale (GWP) for skærme af træ og af stål. Illustration: Sweco.
Sammenligning af det globale varmepotentiale (GWP) for skærme af træ og af stål. Illustration: Sweco.
Download

Information om Sweco

Sweco
Sweco
Ørestads Boulevard 41
2300 København S

+45 7220 7207https://www.sweco.dk/

Sweco planlægger og designer fremtidens bæredygtige byer og samfund. Med vores kunder og den samlede viden hos vores 17.500 arkitekter, ingeniører og andre specialister, skaber vi sammen løsninger, der adresserer urbanisering og digitalisering og gør vores samfund mere bæredygtige. Sweco er Europas førende arkitekt- og ingeniørrådgiver med en omsætning på ca. SEK 21 billion (EUR 2 mia. / DKK 14,8 mia.). Virksomheden er noteret på Nasdaq Stockholm.

Følg pressemeddelelser fra Sweco

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sweco

Danske virksomheder trodser corona og afleverer syv broer i Ghana til tiden5.7.2021 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Corona-pandemien har sat vigtige udviklingsprojekter verden over på ufrivillig og langvarig pause. Men i den nordlige del af Ghana er det lykkedes en dansk ingeniørrådgiver og en dansk entreprenør at færdiggøre et kritisk infrastrukturprojekt bestående af syv broer. En kæmpe boble på mere end 500 internationale og lokale folk har forhindret corona-virus på byggeholdet og været årsagen til, at projektet har kunnet gennemføres til tiden.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum