Ny rapport: PensionDanmarks tilgang får flere i efteruddannelse

Ny effektanalyse viser, at PensionDanmarks digitale og automatiserede tilgang til efteruddannelse har skabt øget aktivitet. Reformkommissionen ser potentiale for øget beskæftigelse ved at udbrede løsningen til det øvrige arbejdsmarked. Det skærpede behov for grøn omstilling efter Ruslands invasion af Ukraine øger behovet for opkvalificering.
Foto: Ursula Bach/PensionDanmark

Det får flere til at deltage i efteruddannelse, når deltagernes løn godtgøres og udbetalingerne automatiseres som i de 20 overenskomstaftalte kompetenceudviklingsfonde, PensionDanmark administrerer.

Det konkluderer en ny effektanalyse fra VIVE, som er udarbejdet på vegne af Reformkommissionen, der i dag har afleveret sine første anbefalinger til løsninger på en række komplekse samfundsudfordringer.

PensionDanmark har opbygget et digitalt univers, hvor medlemmer kan se deres personlige uddannelseskonto, få målrettede forslag til konkrete kurser og en vurdering af, hvor hurtigt de kan blive faglærte. Et tilsvarende sæt værktøjer er udviklet til arbejdsgiverne, så de med få klik få udbetalt støtte til efteruddannelse.

Analysen er udarbejdet, da en af de udfordringer, regeringen har bedt Reformkommissionen finde løsninger på, er opkvalificering af ufaglærte, hvor Danmark trods et veludbygget uddannelsessystem har en stor gruppe ufaglærte, som kun anvender efteruddannelse i meget begrænset omfang.

”Efteruddannelse er afgørende. Både for at vores mange ufaglærte medlemmer kan fastholde en tilknytning til arbejdsmarkedet, og for at erhvervslivet kan have de nødvendige kompetencer til rådighed, når Danmark skal udnytte de mange muligheder, der er i den grønne omstilling. Derfor er vi stolte over den blåstempling, som rapporten og kommissionen giver af vores løsning, og vi bidrager meget gerne aktivt til, at den kan udbredes på tværs af arbejdsmarkedet,” siger Torben Möger Pedersen, administrerende direktør i PensionDanmark.

Kommission anbefaler digitalt overblik for alle
Den nye analyse viser en markant højere deltagelse på arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU) i de overenskomstaftalte kompetenceudviklingsfonde, PensionDanmark administrerer, når man sammenligner dem med aktiviteten på det øvrige arbejdsmarked.

Samtidig dokumenterer analysen en positiv effekt ved gentagende deltagelse i efteruddannelse på kursisternes løn og beskæftigelse, hvor den største effekt findes blandt ufaglærte.

På baggrund af analysen anbefaler Reformkommissionen regeringen, at der etableres et fælles digitalt efteruddannelsesoverblik for voksne på tværs af hele arbejdsmarkedet, og at et sådant tiltag vil kunne give et varigt løft af beskæftigelsen på cirka 400-900 fuldtidspersoner årligt i 2035.

Grøn omstilling kræver opkvalificering
Behovet for grøn omstilling gør det endnu mere aktuelt at give danskerne en mere smidig adgang til efteruddannelse. De danske virksomheder får svært ved at indfri potentialet i omstillingen til grøn og mere ressourceeffektiv energi, hvis de ikke har adgang til medarbejdere med de rette kompetencer.

En konsekvensanalyse fra Dansk Energi har konkluderet, at de investeringer, der påkræves for at opfylde Danmarks reduktionsmål for 2030, vil medføre en efterspørgsel på 290.000 årsværk årtiet ud.

Og den seneste geopolitiske udviklinger fremskynder kun behovet for omstilling.

”Den russiske invasion i Ukraine har gjort det klart, at energipolitik er blevet til sikkerhedspolitik. Hvis vi skal gøre Europa uafhængig af russisk energi, kræver det en massiv opskalering og fremrykning af grønne investeringer i power-to-x, energiøer og vindmøller på havet og på land. Den omstilling kræver et arbejdsmarked, der er omstillingsparat, og her er øget efteruddannelse den oplagte vej til de nødvendige kompetencer,” siger Torben Möger Pedersen.

FAKTA:

• PensionDanmark administrerer 20 kompetenceudviklingsfonde, som omfatter 13.900 virksomheder med i alt 242.300 ansatte.

• En ny rapport fra VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd – konkluderer, at de kompetenceudviklingsfonde, PensionDanmark administrerer, har en markant meraktivitet på AMU-kurser i forhold til det øvrige arbejdsmarked.
  • Samtidig finder rapporten en positiv effekt på kursisternes løn og beskæftigelse ved gennemtagende deltagelse i efteruddannelse. Effekten er størst hos ufaglærte.

• På baggrund af rapporten anbefaler Reformkommissionen, at ”der etableres et nyt digitalt overblik, som giver alle voksne danskere et overblik over deres muligheder for efteruddannelse”.

• En konsekvensanalyse fra Dansk Energi, konkluderer, at Danmarks klimamål om en reduktion af CO2-udledningen på 70 procent i 2030 kræver investeringer på 316 mia. kr., som vil medføre arbejdskraftsefterspørgsel på 290.000 årsværk i perioden 2020-2030.

• En fremskrivning fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd forudser, at Danmark i 2030 vil mangle 99.000 faglærte, mens der vil være et overskud af ufaglært arbejdskraft på 59.000. En lignende konklusion er Boston Consulting Group kommet frem til i en rapport, udarbejdet for Concito.

Foto: Ursula Bach/PensionDanmark