Ny rapport: Kollegerne gør os mere effektive

For sjette år i træk kortlægger Krifa danskernes arbejdslyst, og den nye rapport har i år et særligt fokus på kollegerne. De er en vigtig brik i vores arbejdslyst, og det mærker mange nok i særlig grad netop nu, lyder det fra Krifas formand

God Arbejdslyst Indeks 2020, som Krifa og Videncenter for God Arbejdslyst står bag sammen med Kantar Gallup, er på gaden. Rapporten kortlægger danskernes arbejdslyst, og i år viser den, at danskerne trives bedre i 2020, end de gjorde i 2019. Den generelle arbejdslyst er steget tre point og scorer 75 point på en skala fra 0 til 100. Samtidig viser undersøgelsen, at kollega-faktoren er rekordhøj i år med 77 point.

- Årets undersøgelse viser, at danskerne har det rigtig godt med deres kolleger. Det er meget positivt, for kolleger er en af de syv faktorer, der betyder allermest for arbejdslysten. Vi bruger normalt også de fleste af døgnets vågne timer sammen med kollegerne, så det er vigtigt med gode relationer, siger Søren Fibiger Olesen, formand i Krifa.

Et godt kollegaskab bidrager også til produktiviteten, for 42 procent af danskerne oplever, at kollegerne bidrager til, at de opnår bedre resultater på deres arbejde, end de ellers ville have gjort.

- Selv om mange af os måske har vænnet os til at arbejde hjemme, så viser årets Indeks virkelig, hvor godt det bliver for mange af os at komme tilbage til kollegerne, siger Krifa-formanden.

Væk med de dovne
Ifølge årets God Arbejdslyst Indeks 2020 mener mere end halvdelen af danskerne, at kollegerne er en afgørende årsag til, at de bliver i deres nuværende job, og 66 procent siger, at kollegerne i høj grad bidrager til deres lyst til at gå på arbejde.

Kollegerne kan bidrage til at forbedre vores trivsel, som tallene fra undersøgelsen viser, men de kan også forværre den.

Hver sjette dansker ville fyre en eller flere af deres kolleger, hvis de kunne, viser årets undersøgelse. Heraf siger mere end halvdelen, at det primært er, fordi de er dovne og lægger en ringe arbejdsindsats.

- Det understreger, hvor væsentligt og nødvendigt det er, at ledere og arbejdspladser investerer i at styrke relationerne. Det er med til at øge arbejdslysten, og der er en klar sammenhæng mellem god arbejdslyst og færre sygedage, godt helbred, mindre stress og fastholdelse af gode medarbejdere. Der findes efterhånden ikke argumenter for, hvorfor medarbejdernes trivsel ikke har topprioritet, fastslår Krifas formand Søren Fibiger Olesen.

Fakta:

• 3.324 repræsentativt udvalgte danskere har deltaget i årets undersøgelse.

• Rapporten undersøger danskernes generelle arbejdslyst, og i år er der et særligt fokus på kollega-faktoren. Derudover er mening, resultater, mestring, medbestemmelse, ledelse og balance identificeret som de væsentligste faktorer for arbejdslysten.

• Indekset giver et unikt indblik i danskernes arbejdslyst, og Videncenter for God Arbejdslyst er de første i Danmark, der sætter arbejdslysten på formel på denne måde.

• God Arbejdslyst Indeks blev udgivet for første gang i 2015 og hvert år lige siden. Find årets indeks her: krifa.dk/indeks

Krifa er fagforening og a-kasse for ca. 200.000 danskere, og det gør Krifa til den fjerde største fagbevægelse i Danmark. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og samfundet – og missionen er integreret i alt, hvad fagbevægelsen gør.

Erhvervspsykolog: Det er okay at være nervøs for at vende tilbage på arbejdet15.5.2020 13:47:31 CESTPressemeddelelse

Flere og flere arbejdspladser er så småt ved at åbne op og lade de tomme kontorbygninger blive fyldt med liv igen. Intet er som før Corona-krisen, og mange vil møde ind til en anderledes hverdag med restriktioner og nye rutiner. Men hvordan sikrer man høj trivsel, når alt er vendt på hovedet, og Corona stadig raserer? Krifas erhvervspsykolog Rasmus Højbæk kommer her med tre gode råd til en hverdag med trivsel: Sæt ord på bekymringerne. - Der kan være mange bekymringer og stor usikkerhed forbundet med at skulle vende tilbage på arbejdspladsen, mens Corona stadig er der. Er det sikkert? Bliver jeg nu smittet? Holder mine kolleger god nok hygiejne og afstand? Tal om det med dine kolleger og sæt ord på det, der fylder. Du er helt sikkert ikke alene om bekymringerne. Inddrag din leder. - Lederen har en vigtig rolle i at sikre arbejdsmiljøet og trivslen, og det kan derfor være en god idé at inddrage lederen. Det er fx en god idé, at lederen italesætter, at det er okay at sige fra, hvis nogen