Ny rapport giver unikt indblik i ukrainske børns hverdag i Danmark

Et stærkt civilsamfund, særloven og hurtig mobilisering i landets kommuner har betydet, at familier på flugt fra krigen i Ukraine generelt har følt sig godt modtaget. Det viser en ny undersøgelse, som Rambøll har lavet for Red Barnet, af børn på flugt fra Ukraine. Mødet med Danmark byder dog også på store afsavn, ensomhed og udfordringer ved at finde fodfæste i skole og fritidstilbud. Red Barnet opfordrer fagfolk og politikere til at fastholde et stærkt fokus på børnene, deres trivsel og mulighed for at integrere sig og blive en del af fællesskabet her i landet.

I et år har frivillige, lærere, pædagoger og andre fagfolk arbejdet for at sikre en god modtagelse af de op mod 33.000 mennesker, herunder 12.000 børn, der på grund af krigen i Ukraine er flygtet til Danmark.

I en ny unik undersøgelse, lavet af Rambøll for Red Barnet, interviewet børn, unge, forældre til små børn, lærere, pædagoger, sundhedsplejersker og andre faggrupper, der har været tæt på børnene og stået med udfordringerne ved at sikre familierne en god modtagelse og at skabe en god tilværelse i Danmark.

Overordnet viser rapporten, at den store mobilisering fra politisk hold, fra civilsamfundet og fra fagpersonale har gjort, at de ukrainske familier generelt føler sig godt modtaget, efter de drog de godt og vel 1.500 kilometer fra den ukrainske grænse til Danmark. Men der er også plads til forbedringer.

– Rapporten peger på, at mange børn, her et år efter krigens udbrud, stadig kæmper med efterveerne ved at være på flugt og at skulle hive deres barndom op ved roden. De føler sig ensomme, isolerede og har store afsavn, og mange har svært ved at finde sig til rette i et nyt land og i nye fællesskaber, siger seniorrådgiver i Red Barnet og ekspert i børns trivsel Naja Kinch Sohn, og hun tilføjer:

– Det er slet ikke usædvanligt, at børn på flugt kæmper med ensomhed. For de sidder ofte med en følelse af splittelse, ikke at kunne sproget, et stort savn og af at være fremmed i et nyt land. Det har især været tilfældet for mange af børnene fra Ukraine, der oplever, at fædre og andre familiemedlemmer stadig er i hjemlandet. Det påvirker børnene og deres trivsel, og det påvirker børnene ikke at vide, hvornår de skal tilbage til Ukraine. De er hårdt ramt af en følelse af midlertidighed.

Undersøgelsen peger også på, at mange børn ligeledes har svært ved at finde fodfæste i fællesskaberne i skolen, at de ikke bliver en del af fritidslivet, og at de stadig ofte har online undervisning på ukrainsk.

– Der er nogle udfordringer her. For vi ved fra vores arbejde med børn på flugt og fra forskningen, hvor vigtigt det er for de her børn at blive en del af gode fællesskaber. Det er helt afgørende for, at de trives, at de falder til, og at de udvikler sig. Vi har alle – frivillige, fagfolk og politikere – et ansvar for at se på, hvordan vi kan blive endnu bedre til at få børn på flugt fra Ukraine med i fællesskaberne, siger Naja Kinch Sohn.

Traumatiserede børn kan blive overset

Rapporten viser også, at mange medarbejdere i skoler, daginstitutioner og i kommunen ikke føler, at de er klædt på til at håndtere børn, der har traumatiserende oplevelser og som kæmper med følgerne. De mangler både kompetencer og tilbud, som de kan henvise til uden lang ventetid. Det bliver forstærket af, at mange børn ikke har fået lavet sundhedsscreeninger på grund af, at de hurtigt er blevet sluset ud i samfundet som følge af særloven. Der er derfor en risiko for, at børns traumer ikke bliver opdaget eller behandlet hurtigt nok.

– Det er jo virkelig problematisk. For børn på flugt har brug for at få støtte, hjælp og i nogle tilfælde behandling. Nogle har oplevet at være midt i en krigszone omgivet af soldater og bomber, en del frygter for deres fædre og familiemedlemmer, der fortsat kæmper ved frontlinjen, mens andre bærer på en stor sorg over at have mistet. Det skal vi simpelthen kunne hjælpe dem med at håndtere på den bedst mulige måde, og det skal der være ressourcer til at sikre, siger Naja Kinch Sohn.

For yderligere kommentarer kontakt pressechef i Red Barnet, Laurids Bæk Simonsen, på 22833692 eller labs@redbarnet.dk

Fakta om undersøgelsen

Analysen af ukrainske børns modtagelse i Danmark er baseret på et omfattende kvalitativt datagrundlag, der dækker over interviews med 22 børn og 12 forældre på flugt fra Ukraine. Herudover kommunale koordinatorer, frivillige, lærere, pædagoger og sundhedsplejersker.

Målet med analysen har været at give børnene en stemme, så de selv har kunnet give udtryk for, hvordan de oplever mødet med Danmark, savnet til Ukraine og følelsen af at være splittet mellem to lande. På den ene side at skulle falde til i Danmark og på den anden side have en fod i Ukraine og et stort savn til familiemedlemmer, der fortsat er i Ukraine. Denne splittelse og følelse af midlertidighed præger i høj grad børnenes tilværelse i Danmark.

Børn og unge på midlertidigt ophold i Danmark kæmper med stor mistrivsel13.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Ny undersøgelse fra Red Barnet og Via University College viser, at børn og unge, der har fået midlertidigt ophold i Danmark kæmper med mistrivsel, modløshed og ensomhed. Red Barnet ønsker derfor et opgør med de korte midlertidige opholdstilladelser og hyppige genvurderinger, som skaber usikkerhed, ventetid og begrænser rettigheder for børn og unge, hvilket går udover deres udvikling, læring og uddannelse.

Red Barnet vil ændre loven: Børn skal beskyttes bedre mod billeder med seksuelt formål11.12.2023 06:01:00 CET | Pressemeddelelse

Lovgivningen beskytter ikke børn godt nok, når det handler om seksuelt krænkende billeder og videoer. Det viser en analyse foretaget af Red Barnet. Børnerettighedsorganisationen foreslår derfor at stramme loven, så tre typer af materiale med tydelig seksualisering af børn bliver kriminaliseret i Danmark i samme grad, som det er i de andre nordiske lande. Inden for animeret materiale oplever Red Barnet en voldsom stigning, der kræver akut handling.