Ny rapport fra Jobpatruljen: Tre ud af fire fritidsjobbere har fejl i deres ansættelsesforhold

Fagbevægelsens Jobpatrulje har henover sommeren besøgt ca. 10.000 virksomheder i hele landet og fundet store problemer i de unges ansættelsesforhold.

En ny rapport fra Jobpatruljen, med næsten 3000 interviews af fritidsjobbere i alderen 13-17 år, viser, at alle love og regler ikke overholdes overfor de unge i tre ud af fire tilfælde.

Jobpatruljen har oftest fundet problemer indenfor sygdom og instruktioner.

- Hver femte unge skal selv finde en afløser ved sygdom, selvom det altid er virksomhedens ansvar, og to ud af fem har ikke fået løn under sygdom, selvom de har været berettigede til det. Derudover ser vi også, at næsten en tredjedel ikke har modtaget instruktioner i at undgå arbejdsskader, hvilket kan øge risikoen alvorligt for de unge, der går på arbejde, siger Jon Henningsen, som er landskoordinator for Jobpatruljen.

Oplysningskampagne frem for alt

Når Jobpatruljen tager ud, er det hverken for at organisere eller skælde arbejdsgivere ud. Det er for at oplyse fritidsjobberne om deres rettigheder, forklarer Jon Henningsen

- Vi tager ikke ud for at skabe ballade, men taler både med fritidsjobberne og arbejdsgiverne om de unges rettigheder. De skal holde mange år på arbejdsmarkedet, og derfor er det vigtigt, at de får en god start på deres arbejdsliv.

Det er ikke kun de unge, som oplever, at det er positivt, at Jobpatruljen kommer forbi. Også flere arbejdsgivere byder dem velkommen.

- Vi har en rigtig positiv dialog med arbejdsgiverne, og ofte får de også en del informationer ud af vores besøg. Vi ser heldigvis en knækkende kurve i forhold til andelen af unge, der oplever brud på regler eller love. Vi er dog ikke der, hvor vi er tilfredse, og derfor vil Jobpatruljen også kæmpe aktivt for ungarbejderes rettigheder de kommende år, siger Jon Henningsen.

Fakta:

Interviewene er fortaget i sommeren 2020 i hele landet.

Den fulde rapport kan hentes her: https://www.jobpatruljen.dk/wp-content/uploads/2020/10/A4_Evalueringsrapport_2020_v3_Endelig.pdf

Jobpatruljen vejleder hele året børn, unge, forældre, arbejdsgivere og lærere via en brevkasse og en hotline.

Jon Henningsen
Landskoordinator for Jobpatruljen