Ny rapport dumper Coops dyrevelfærd
Coop er på syvende og sidstepladsen, og Aldi og Lidl har lagt sig i front. Så kort kan Animas nye rapport om dyrevelfærd for kyllingerne i detailhandlen opsummeres. Og forskellen er tilmed stor. Aldi har scoret 30 point ud af ca. 55 mulige imens Coop blot har fået 12,5 point. Den dårlige placering skyldes først og fremmest om, at Coop fortsat vil sælge mange millioner turbokyllinger de kommende år.
”Vi har overordnet set oplevet en fornuftig udvikling de sidste par år, hvor den ene kæde efter den anden har startet en udfasning af de frygtelige turbokyllinger, ligesom vi så buræg forsvinde fra butikkerne nogle år siden. Desværre ser vi også, at Coop halter så meget bagefter at det fungerer som en bremseklods for at forandre kyllingeindustrien. Det er meget trist for dyrevelfærden,” udtaler Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima.
Anima lancerer stor kampagne
Anima indrykker i den kommende tid annoncer i Politiken og 14 andre aviser for at vise resultaterne fra rapporten. Derudover har foreningen igangsat en kæmpestor outdoorkampagne med over 60 digitale skærme i hele Danmark inkl. Rådhuspladsen, Nørreport samt Nordens største skærm i Odense på 270 kvm og Aalborgs største skærm. Desuden udsender Anima en række film, som vil blive spredt på sociale medier og tv-reklamer. Budskaberne vil hovedsageligt handle om at råbe Coop op og bede dem ”komme ind i kampen.” Der vil også blive sendt rosende budskaber til Aldi og Lidl for at være gået længst for kyllingernes velfærd indtil nu.
Anima vil løbende rangere supermarkederne indtil alle er kommet i mål med en omlægning til den anerkendte standard, European Chicken Commitment. Standarden sikrer langsommere voksende kyllinger, bedre pladsforhold samt miljøberigelse.
Turbokyllinger har fået deres navn efter deres eksplosive vækst fra 50 gram til over 2 kg på under fem uger. Denne vækst betyder blandt andet at gangbesvær, nedsat immunforsvar, organsvigt og højere dødelighed er kendte problemer i produktionen.
Aldi som ligger øverst i Animas rangering udtaler følgende:
”Vi er stolte over at blive anerkendt for at have gjort de største fremskridt for dyrevelfærden for kyllinger. Vi har ikke tænkt os at hvile på laurbærrene, og vi håber også, at vores kollegaer i branchen følger trop, da det vil betyde endnu mere udvikling for dyrevelfærden,” udtaler Katrine Milman, CSR chef i Aldi Danmark.
Sådan scorer detailaktørerne:
Aldi: 30
Lidl: 29
Dagrofa: 26,5
Nemlig: 25
Salling: 22
Rema 1000: 21,5
Coop: 12,5
Alle billeder nedenfor er til fri afbenyttelse.
Kontakter
Thorbjørn SchiønningKommunikationschef
Tlf:40 87 94 96ts@anima.dkBilleder
Vedhæftede filer
Information om Anima
Anima er en dansk dyreværnsforening, som blev stiftet i 2000. Vi arbejder for, at dyr skal respekteres, ikke mishandles. Dette gælder uanset om det handler om kæledyr, landbrugsdyr, pelsdyr, forsøgsdyr eller dyr i underholdning.
Anima sætter ind, hvor der er et behov og vi arbejder målrettet for at opnå konkrete resultater for dyrene. Vi har fokus på at påvirke både politikere, virksomheder og forbrugere. Animas fornemmeste opgave er at være en stemme for dyrene, da de ikke kan tale for sig selv.
Følg pressemeddelelser fra Anima
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Anima
Dyrevenner begraver Irma-pigen ved Coops landsrådsmøde20.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop afholder i dag landsrådsmøde i Middelfart, hvor der skal træffes store beslutninger om fremtiden for detailgiganten Coop Danmark. I den forbindelse vil aktivister fra dyreværnsforeningen Anima protestere mod Coops manglende vilje til at udfase de udskældte turbokyllinger. Aktivisterne vil blandt andet stede Irmapigen til hvile i en køledisk.
Dyreforkæmpere hiver EU-Kommissionen i retten for løftebrud9.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En gruppe dyreforkæmpere lægger nu sag an mod EU-Kommissionen for at bryde sit løfte om at udfase bure i landbruget. Løftet blev givet som reaktion på det succesfulde borgerinitiativ End the Cage Age. Kommissionen har svigtet dyrene og det europæiske demokrati, lyder det fra dyreværnsorganisationen Anima, som bakker op om sagsanlægget.
Lagkagehuset giver kyllingerne mere plads29.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den internationale bagerkæde Lagkagehuset har taget et vigtigt skridt i retningen mod bedre dyrevelfærd. Kæden tilslutter sig European Chicken Commitment, som både sikrer langsommere voksende kyllinger og bedre pladsforhold for godt 100.000 kyllinger årligt. Politikken er global og vil derfor gælde både butikkerne i Danmark, London og New York.
Udfordret på Valentins dag: COOP, I knuser kyllingernes hjerter14.2.2024 07:15:00 CET | Pressemeddelelse
Valentinsdag er dagen, hvor vi fejrer kærligheden. Men kærlighed til kyllinger må man lede længe efter hos detailgiganten Coop. Anima markerer derfor dagen foran Irma-butikker, ved at uddele knækkede hjerter til kunderne. Hjerterne skal minde om, at turbokyllinger vokser så hurtigt, at en del dør af hjertestop og opfordre Coop til at stoppe salget.
Ny dyrevelfærdsaftale er god for kyllingerne9.2.2024 09:40:00 CET | Pressemeddelelse
Fødevareministeren har netop præsenteret en længe ventet dyrevelfærdsaftale, der med bred politisk opbakning sigter på at løfte dyrevelfærden i Danmark. I dyreværnsorganisationen Anima glæder man sig over, at turbokyllinger spiller en fremtrædende rolle i aftalen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum