Ny rapport: Der skal turbo på den effektive grønne omstilling

Energieffektivitet er en af grundstenene i arbejdet med at blive fri af russisk gas, og hele 81 procent af Folketingets mål om en CO2-reduktion på 70 procent i 2030 hænger sammen med vores evne til at bruge energi på en smartere måde. Derfor er der behov for at få området langt højere op på den politiske dagsorden. Det understreges i en ny rapport fra TEKNIQ Arbejdsgiverne og Dansk El-Forbund.
Troels Blicher Danielsen, adm. direktør, TEKNIQ Arbejdsgiverne .

Energieffektivisering skal højere op på den politiske dagsorden, hvis vi vil gøre os håb om at nå regeringens CO2-mål og samtidig blive uafhængige af russisk gas. En proces, der placerer elbranchen i centrum for den grønne omstilling.

Det understreges i en ny rapport, ”El-branchen i den grønne førertrøje”. Rapporten udpeger en række konkrete forslag til, hvordan man fra politisk side kan sætte turbo på effektiviseringen af Danmarks energiforbrug – uanset om der er tale om behovet for langsigtede tilskudspuljer til udfasning af fossil opvarmning, krav til løbende energitjek af offentlige bygninger eller en national plan for opsætning af ladestandere til elbiler.

”Det er afgørende at og energieffektivisering bliver hovedfokus på kort sigt, hvis vi skal være uafhængige af russisk gas i 2022 eller 2023. På grund af den forfærdelige situation i Ukraine og energiprisernes himmelflugt er der mere end nogensinde brug for at have fokus på den billigste energiform – den energi, vi ikke bruger,” siger Troels Blicher Danielsen, adm. direktør hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, som bl.a. repræsenterer Danmarks elinstallationsvirksomheder.

”Vi ved eksempelvis, at vi kan halvere energiforbruget i vores bygninger, som i dag står for 40 procent af det samlede danske energiforbrug, hvis bygningerne bliver fuldt digitaliserede, automatiske og lærende – til gavn for både klimaet, kloden og bankkontoen,” uddyber han.

El-branchen får nøglerolle

I den nye rapport peges der på, at el-branchen kan bidrage til hele 81 procent af de 23 millioner ton CO2-reduktion, som er nødvendige for, at vi når i regeringens 70-procents målsætning for en reduktion af CO2-udledningen i 2030. Særligt nødvendig er elektrificering og optimering af transport, landbrug, bygninger og industri, og den proces kan ikke foregå uden en leveringsdygtig el-branche.

”Når vi skal bruge meget mere strøm, får vi brug for en meget bedre sammenhæng mellem forsyningsnettet og den måde, vi bruger strømmen på. Her kan el-branchen levere både løsninger og rådgivning. Vi bidrager gerne til, at hele Danmark kommer i den grønne førertrøje. Noget, som bl.a. kan sikres gennem større digitalisering. Fjernaflæsning og offentlig deling af data om energiforbruget vil styrke den samlede energieffektivitet, og det vil fx gøre det nemmere at skifte til endnu bedre løsninger,” siger Benny Yssing, næstformand for Dansk El-Forbund

Branchen lægger sig forrest i feltet

TEKNIQ Arbejdsgiverne og Dansk El-forbund vil sammen sikre, at el-branchen lægger sig forrest i feltet ved at sætte som mål, at hele branchen skal være CO2-neutral i 2040, og at 80 procent af branchen målt på omsætning har et grønt regnskab allerede i 2024. Branchen har altså taget den grønne førertrøje på med ambitionen om, at endnu flere vil følge trop.

”Vi tager et fælles ansvar som arbejdsgivere og ansatte i el-branchen. Vi bygger løbende grønne kompetencer ind i elektrikeruddannelsen og opdaterer og udvikler nye efteruddannelser og kurser,” siger Benny Yssing.

Behov for politiske tiltag

Selvom virksomhederne og el-branchen gør deres del, kan potentialet ikke indfries uden de rette rammevilkår fra politisk side.

”Der er med andre ord brug for, at vi alle sammen går ambitiøst til værks, når det gælder om at styrke lysten til energieffektivisering, så vi hurtigst muligt kan blive uafhængige af russisk gas,” siger Troels Blicher Danielsen.

Han bakkes op af Benny Yssing.

”Vi fremlægger derfor en række politiske forslag. Det handler om at sætte mere skub i energieffektivisering og intelligent bygningsdrift og sikre adgang til forbrugsdata. Vi kommer ikke i mål med den grønne omstilling uden, og hvis det lykkes, vil det være til stor gavn for både produktionsvirksomhederne og vores boliger,” understreger Benny Yssing.

<Faktaboks>

Udvalgte anbefalinger fra rapporten:

• Indfør en ensartet CO2-afgift og nedsæt energiafgiften
  • Indfør lovpligtig, regelmæssig energiservice af bygninger
  • Stil langt højere krav til bygningers bæredygtighed i offentlige udbud og i bygningsreglementet
  • Slip forsyningsselskabernes data fri, så brancherne kan innovere sammen
  • Øg investeringerne i erhvervsuddannelser og i relevant efter- og videreuddannelse

Kilde: ”El-branchen i den grønne førertrøje”, udarbejdet af Valcon på vegne af TEKNIQ Arbejdsgiverne og Dansk El-Forbund

Læs hele rapporten her!

• Troels Blicher Danielsen, adm. direktør, TEKNIQ Arbejdsgiverne – tlf.: 72 14 20 17
• Benny Yssing, næstformand i Dansk El-Forbund – tlf.: 20 24 03 53

Troels Blicher Danielsen, adm. direktør, TEKNIQ Arbejdsgiverne .
Benny Yssing, næstformand i Dansk El-Forbund.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer en stor del af virksomhederne i det tekniske erhvervsliv, der er drivkraften i den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. Virksomhederne beskæftiger cirka 55.000 medarbejdere og har en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr