Wonderful Copenhagen

Ny rapport: Danmarks hovedstad har en af verdens fem bedste turismeorganisationer

Del

Selvom Danmark er en lille spiller i den benhårde, globale konkurrence om turister, har hovedstadsregionen en af verdens bedste turismeorganisationer i form af Wonderful Copenhagen. Det fremgår af ny evaluering fra Destination Think!, der som førende, international ekspert i destinationsudvikling og -markedsføring har arbejdet med 320 organisationer, der markedsfører destinationer verden over. Destination Think! har evalueret Wonderful Copenhagen og har udråbt den danske hovedstads turismeorganisation som blandt de fem bedste i verden. Det er særligt tilgangen til markedsføring, evnen til at engagere erhvervet samt strategisk forretningsudvikling, der udløser international top-karakter.

Væksten i turismen er primært noget, der sker i storbyer – både globalt og også i Danmark. Her har hovedstadsregionen oplevet en vækst i turismen på 65 pct. siden 2009. Men konkurrencen mellem storbyerne om at tiltrække turisterne og den forretning, der følger med, er stigende. En konkurrence, hvor København bl.a. konkurrerer mod Stockholm, Berlin og Amsterdam.

”Hovedstadens turisme står for 40 pct. af omsætningen i turismen i hele Danmark og bidrager med over 40 mia. kr. i omsætning og skaber job til over 48.000 borgere i hovedstadsregionen. Derfor går vi ekstremt meget op i, at de penge, vi årligt investerer i turismeudvikling gennem Wonderful Copenhagen, er givet godt ud. Så vi er stolte over, at vi ikke alene skaber flotte turismeresultater til hele Greater Copenhagen, til gavn for hele Danmark, men også er blandt de allerbedste i verden,” siger Sophie Hæstorp-Andersen, regionsrådsformand (S) i Region Hovedstaden.

Wonderful Copenhagen har en tre-årig resultatkontrakt med Region Hovedstaden, og det er i den forbindelse, at Wonderful Copenhagen er blevet evalueret af Destination Think!

Evalueringen fremhæver særligt Wonderful Copenhagen for sin tilgang til destinationsmarkedsføring og organisationens evne til at involvere turismeerhvervet i at skabe delbart content og kuratere de rigtige historier om destinationen. Men også Wonderful Copenhagens videnbaserede strategi for markedsudvikling fremhæves som i topklasse i globalt perspektiv.

”Evalueringen understreger, hvor afgørende det er for hovedstaden, at vi har en turismeorganisation med stort og stærkt lokalkendskab. Vi har skabt en virkelig velfungerende model med en erhvervsdrivende fond, som agilt kan samarbejde med både offentlige og private aktører. På den måde bliver vores basisfinansiering af Wonderful Copenhagen gearet ca. 5 gange, og det giver os meget mere turisme for pengene,” siger Sophie Hæstorp-Andersen.

Evalueringen tager bl.a. udgangspunkt i den udvikling, turismen gennemgår i disse år, og som gør op med traditionel turisme-markedsføring. Ifølge evalueringen er en destination ikke længere et brand, som turismeorganisationen skaber – derfor er førende turismeorganisationer rundt i verden ophørt med store generelle kampagner til fordel for 365 dages indsatser med interessebaseret indhold til sociale medier. Det er bl.a. tilpasningen til digitaliseringen og de store forandringer i turismen, der sikrer Wonderful Copenhagen de gode karakterer.

”Det er vigtigt for vores medlemmer inden for turismens værdikæde, at vi har en stærk turismeorganisation i hovedstaden i form af Wonderful Copenhagen, der er dedikeret og kan samle både større og mindre aktører i en fælles indsats. Vi er som metropol i så hård konkurrence mod de andre europæiske metropoler, hvoraf mange er billigere destinationer end her, at København og Danmark kun klarer sig ved at gøre det bedre end de andre. Derfor har det stor betydning for alle, at Wonderful Copenhagen er helt i top på global plan,” siger Jens Mathiesen, adm. dir. i Scandic Hotels og formand for Dansk Erhverv.

”Det er virkelig en flot anerkendelse af Wonderful Copenhagen, som gennem mange år har formået at samle erhvervet i en fælles indsats. Det er i høj grad derfor, København har klaret sig så flot turismemæssigt de sidste mange år. Det er afgørende for en by af Københavns størrelse, og for Danmark som helhed, at hovedstaden har en stærk turismeorganisation med stor opbakning fra både offentlige og private, ellers taber vi samlet til de andre europæiske destinationer, der ånder os i nakken,” siger Jens Zimmer Christensen, formand for HORESTA.

”Det er både sundt og selvfølgelig også specielt at skulle måles og vejes i forhold til andre markedsføringsorganisationer i verden, så selvfølgelig var vi spændte på, hvad evalueringen ville sige om os. Og ja, at blive fremhævet blandt de allerbedste turismeorganisationer i verden, er vi naturligvis meget stolte over. Og det er samtidig en ros til alle vores flere hundrede samarbejdspartnere, som dagligt er med til at gøre Danmarks hovedstad til en turismesucces til gavn for hele landet,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

I vurderingen af Wonderful Copenhagen skriver Destination Think! bl.a.:

”Efter at have arbejdet med mere end 320 organisationer, der laver destinationsmarkedsføring, for byer, regioner og lande fra hele verden, bekræfter Destination Think!, at Wonderful Copenhagen skiller sig ud som trailblazer. Det er en af de bedst perfomende organisationer, der laver destinationsmarkedsføring, som er blevet vurderet af Destination Think!. Når vi sammenligner Wonderful Copenhagen med det globale gennemsnit, er Københavns organisation til turismemarkedsføring blandt de bedste i verden. Wonderful Copenhagen er blandt top-5 af alle de destinationsmarkedsførings-organisationer, vi har vurderet og fører feltet i Europa.”

Evalueringen peger også på, hvor hovedstadens turismeorganisation kan fokusere mere for at blive endnu bedre. Det drejer sig bl.a. om at skabe en endnu bedre relation til borgerne på destinationen og fokusere endnu mere på skiftet mod en bæredygtig turismeudvikling.

Wonderful Copenhagen er en erhvervsdrivende fond, som blev etableret af staten, kommuner og det private erhvervsliv for 26 år siden. I dag samler Wonderful Copenhagen over 300 medfinansierende partnere i fælles, fokuserede indsatser med at tiltrække bl.a. kongresser, krydstogtskibe, nye flyruter, markedsføring af hovedstaden og udvikling af destinationen med henblik på at sikre den fremtidige forretning. Samtidig er Wonderful Copenhagen central aktør i turismesamarbejdet mellem land og by i Greater Copenhagen.

Fakta:

Sådan markedsfører Wonderful Copenhagen hovedstaden internationalt:

Wonderful Copenhagen markedsfører København internationalt med udgangspunkt i hovedstadens styrkepositioner og det, der er særligt kendetegnende for netop København, bl.a. byens berømte cykelkultur, liveability, design, arkitektur, bæredygtighed og gastronomi. Markedsføringen understøtter både tiltrækningen af ferieturister, kongresgæster og krydstogtrejsende.

Business to business, markedsfører Wonderful Copenhagen hovedstaden gennem internationale medier, messer, produktkendskabsture og salgsmøder samt bearbejdning af turoperatører, rejseagenter, rederier, mødekøbere og eventarrangører. Eks. var der alene i 2017 133 internationale infuencers og journalister på besøg med Wonderful Copenhagens mellemkomst. Og der blev bearbejdet 241 internationale turoperatører og rejseagenter, mens yderligere 700 turoperatører og rejseagenter gennemførte Wonderful Copenhagens online træningsprogram.

Business to consumer, markedsfører Wonderful Copenhagen hovedstaden digitalt gennem henholdsvis 365-dage-om-året kampagner internationalt i sociale medier og gennem markedsspecifikke destinationsmarkedsføringskampagner i forbindelse med etablering af nye flyruter. Derudover styrker Wonderful Copenhagen samarbejdspartnernes egen markedsføring gennem brug af data, viden om markeder og målgrupper og brug af rette digitale platforme.

Kontakter

Wonderful Copenhagen
Uffe Hartmann
Mobil: 21 73 98 90
Mail: ufh@woco.dk

Information om Wonderful Copenhagen

Wonderful Copenhagen
Wonderful Copenhagen
Nørregade 7B
1165 København K

+45 33257400http://www.wonderfulcopenhagen.dk

Wonderful Copenhagen er en netværksorganisation som arbejder for at fremme og udvikle erhvervs- og ferieturismen i Region Hovedstaden til gavn for almennyttige interesser.

Følg pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Ny rapport: Danmarks hovedstad har en af verdens fem bedste turismeorganisationer5.5.2018 07:54pressemeddelelse

Selvom Danmark er en lille spiller i den benhårde, globale konkurrence om turister, har hovedstadsregionen en af verdens bedste turismeorganisationer i form af Wonderful Copenhagen. Det fremgår af ny evaluering fra Destination Think!, der som førende, international ekspert i destinationsudvikling og -markedsføring har arbejdet med 320 organisationer, der markedsfører destinationer verden over. Destination Think! har evalueret Wonderful Copenhagen og har udråbt den danske hovedstads turismeorganisation som blandt de fem bedste i verden. Det er særligt tilgangen til markedsføring, evnen til at engagere erhvervet samt strategisk forretningsudvikling, der udløser international top-karakter. Væksten i turismen er primært noget, der sker i storbyer – både globalt og også i Danmark. Her har hovedstadsregionen oplevet en vækst i turismen på 65 pct. siden 2009. Men konkurrencen mellem storbyerne om at tiltrække turisterne og den forretning, der følger med, er stigende. En konkurrence, hvor Købe

Verdens største kongres om havvind kommer til København24.3.2017 14:22pressemeddelelse

Danmark skal være vært for kongressen Offshore Wind Energy 2019, der er verdens største kongres og udstilling med fokus på havvind. Kongressen afholdes af den europæiske organisation WindEurope i tæt samarbejde med Vindmølleindustrien og forventes at tiltrække 10.000 deltagere i 3 dage. ”Danske virksomheder var de første til at opstille vindmøller på havet, og vi er i dag hjemsted for nogle af verdens førende virksomheder på området. Derfor glæder det mig utrolig meget, at WindEurope har peget på Danmark som værtsland for Offshore Wind Energy 2019, og jeg har store forventninger til konferencen og udstillingen, da interessen for havvind er hastigt voksende i hele verden. Derfor håber jeg også, at dette kan udvikle sig til en tilbagevendende begivenhed efter 2019,” siger Jan Hylleberg, adm. direktør for Vindmølleindustrien. Ifølge de seneste tal fra 2015 beskæftiger vindmøllebranchen i Danmark 31.000 og stod for 4,6% af den totale danske eksport, mens vindmøllebranchen omsatte for godt

New Yorks turistchef imponeret over den danske hovedstads nye strategi31.1.2017 09:47pressemeddelelse

Med en helt ny turismestrategi på gaden, har Wonderful Copenhagen i en længere periode analyseret bl.a. nye tendenser, nye digitale muligheder og ændringer i turisters forbrugeradfærd. Indsatsen har skullet sikre, at Wonderful Copenhagens nye strategi, som udstikker visionen og retningen for turismeudviklingen frem mod 2020, er på forkant fire år frem i en tid, hvor turismen er i global forandring. Ud over de lokale aktører og borgerne i hovedstadsregionen har Wonderful Copenhagen også søgt international sparring undervejs i strategiprocessen, bl.a. hos New Yorks turismeorganisation, NYC & Company. Her fremhæver CEO Fred Dixon særligt den nye strategis fokus på det lokale, destinationens localhood: “Vi er imponerede over tankerne bag Wonderful Copenhagens nye strategi specielt med den relation, alle har til den danske livsstil og mere specifikt fascination af danskerne som det lykkeligste folk i verden. Jeres tilgang til livsstil og kultur er unik, og det grundlag giver jer mulighed fo

Wonderful Copenhagens nye strategi: Farvel til turismen, som vi kender den30.1.2017 06:45pressemeddelelse

Turister er ikke længere blot turister – og vil i mindre grad opfattes som sådan. De vil være ’midlertidige lokale’, mens de er her. Det er hovedpointen i Wonderful Copenhagens nye turismestrategi, der sætter samspillet mellem borgerne og de besøgende i fokus, og som vil have endnu mere ud af den enkelte gæst. Samtidig skal hovedstaden i højere grad sælges internationalt ved, at flere synliggør destinationen mere og bedre.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum