Ny rapport: Danmarks hovedstad har en af verdens fem bedste turismeorganisationer

Selvom Danmark er en lille spiller i den benhårde, globale konkurrence om turister, har hovedstadsregionen en af verdens bedste turismeorganisationer i form af Wonderful Copenhagen. Det fremgår af ny evaluering fra Destination Think!, der som førende, international ekspert i destinationsudvikling og -markedsføring har arbejdet med 320 organisationer, der markedsfører destinationer verden over. Destination Think! har evalueret Wonderful Copenhagen og har udråbt den danske hovedstads turismeorganisation som blandt de fem bedste i verden. Det er særligt tilgangen til markedsføring, evnen til at engagere erhvervet samt strategisk forretningsudvikling, der udløser international top-karakter.

Væksten i turismen er primært noget, der sker i storbyer – både globalt og også i Danmark. Her har hovedstadsregionen oplevet en vækst i turismen på 65 pct. siden 2009. Men konkurrencen mellem storbyerne om at tiltrække turisterne og den forretning, der følger med, er stigende. En konkurrence, hvor København bl.a. konkurrerer mod Stockholm, Berlin og Amsterdam.

”Hovedstadens turisme står for 40 pct. af omsætningen i turismen i hele Danmark og bidrager med over 40 mia. kr. i omsætning og skaber job til over 48.000 borgere i hovedstadsregionen. Derfor går vi ekstremt meget op i, at de penge, vi årligt investerer i turismeudvikling gennem Wonderful Copenhagen, er givet godt ud. Så vi er stolte over, at vi ikke alene skaber flotte turismeresultater til hele Greater Copenhagen, til gavn for hele Danmark, men også er blandt de allerbedste i verden,” siger Sophie Hæstorp-Andersen, regionsrådsformand (S) i Region Hovedstaden.

Wonderful Copenhagen har en tre-årig resultatkontrakt med Region Hovedstaden, og det er i den forbindelse, at Wonderful Copenhagen er blevet evalueret af Destination Think!

Evalueringen fremhæver særligt Wonderful Copenhagen for sin tilgang til destinationsmarkedsføring og organisationens evne til at involvere turismeerhvervet i at skabe delbart content og kuratere de rigtige historier om destinationen. Men også Wonderful Copenhagens videnbaserede strategi for markedsudvikling fremhæves som i topklasse i globalt perspektiv.

”Evalueringen understreger, hvor afgørende det er for hovedstaden, at vi har en turismeorganisation med stort og stærkt lokalkendskab. Vi har skabt en virkelig velfungerende model med en erhvervsdrivende fond, som agilt kan samarbejde med både offentlige og private aktører. På den måde bliver vores basisfinansiering af Wonderful Copenhagen gearet ca. 5 gange, og det giver os meget mere turisme for pengene,” siger Sophie Hæstorp-Andersen.

Evalueringen tager bl.a. udgangspunkt i den udvikling, turismen gennemgår i disse år, og som gør op med traditionel turisme-markedsføring. Ifølge evalueringen er en destination ikke længere et brand, som turismeorganisationen skaber – derfor er førende turismeorganisationer rundt i verden ophørt med store generelle kampagner til fordel for 365 dages indsatser med interessebaseret indhold til sociale medier. Det er bl.a. tilpasningen til digitaliseringen og de store forandringer i turismen, der sikrer Wonderful Copenhagen de gode karakterer.

”Det er vigtigt for vores medlemmer inden for turismens værdikæde, at vi har en stærk turismeorganisation i hovedstaden i form af Wonderful Copenhagen, der er dedikeret og kan samle både større og mindre aktører i en fælles indsats. Vi er som metropol i så hård konkurrence mod de andre europæiske metropoler, hvoraf mange er billigere destinationer end her, at København og Danmark kun klarer sig ved at gøre det bedre end de andre. Derfor har det stor betydning for alle, at Wonderful Copenhagen er helt i top på global plan,” siger Jens Mathiesen, adm. dir. i Scandic Hotels og formand for Dansk Erhverv.

”Det er virkelig en flot anerkendelse af Wonderful Copenhagen, som gennem mange år har formået at samle erhvervet i en fælles indsats. Det er i høj grad derfor, København har klaret sig så flot turismemæssigt de sidste mange år. Det er afgørende for en by af Københavns størrelse, og for Danmark som helhed, at hovedstaden har en stærk turismeorganisation med stor opbakning fra både offentlige og private, ellers taber vi samlet til de andre europæiske destinationer, der ånder os i nakken,” siger Jens Zimmer Christensen, formand for HORESTA.

”Det er både sundt og selvfølgelig også specielt at skulle måles og vejes i forhold til andre markedsføringsorganisationer i verden, så selvfølgelig var vi spændte på, hvad evalueringen ville sige om os. Og ja, at blive fremhævet blandt de allerbedste turismeorganisationer i verden, er vi naturligvis meget stolte over. Og det er samtidig en ros til alle vores flere hundrede samarbejdspartnere, som dagligt er med til at gøre Danmarks hovedstad til en turismesucces til gavn for hele landet,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

I vurderingen af Wonderful Copenhagen skriver Destination Think! bl.a.:

”Efter at have arbejdet med mere end 320 organisationer, der laver destinationsmarkedsføring, for byer, regioner og lande fra hele verden, bekræfter Destination Think!, at Wonderful Copenhagen skiller sig ud som trailblazer. Det er en af de bedst perfomende organisationer, der laver destinationsmarkedsføring, som er blevet vurderet af Destination Think!. Når vi sammenligner Wonderful Copenhagen med det globale gennemsnit, er Københavns organisation til turismemarkedsføring blandt de bedste i verden. Wonderful Copenhagen er blandt top-5 af alle de destinationsmarkedsførings-organisationer, vi har vurderet og fører feltet i Europa.”

Evalueringen peger også på, hvor hovedstadens turismeorganisation kan fokusere mere for at blive endnu bedre. Det drejer sig bl.a. om at skabe en endnu bedre relation til borgerne på destinationen og fokusere endnu mere på skiftet mod en bæredygtig turismeudvikling.

Wonderful Copenhagen er en erhvervsdrivende fond, som blev etableret af staten, kommuner og det private erhvervsliv for 26 år siden. I dag samler Wonderful Copenhagen over 300 medfinansierende partnere i fælles, fokuserede indsatser med at tiltrække bl.a. kongresser, krydstogtskibe, nye flyruter, markedsføring af hovedstaden og udvikling af destinationen med henblik på at sikre den fremtidige forretning. Samtidig er Wonderful Copenhagen central aktør i turismesamarbejdet mellem land og by i Greater Copenhagen.

Fakta:

Sådan markedsfører Wonderful Copenhagen hovedstaden internationalt:

Wonderful Copenhagen markedsfører København internationalt med udgangspunkt i hovedstadens styrkepositioner og det, der er særligt kendetegnende for netop København, bl.a. byens berømte cykelkultur, liveability, design, arkitektur, bæredygtighed og gastronomi. Markedsføringen understøtter både tiltrækningen af ferieturister, kongresgæster og krydstogtrejsende.

Business to business, markedsfører Wonderful Copenhagen hovedstaden gennem internationale medier, messer, produktkendskabsture og salgsmøder samt bearbejdning af turoperatører, rejseagenter, rederier, mødekøbere og eventarrangører. Eks. var der alene i 2017 133 internationale infuencers og journalister på besøg med Wonderful Copenhagens mellemkomst. Og der blev bearbejdet 241 internationale turoperatører og rejseagenter, mens yderligere 700 turoperatører og rejseagenter gennemførte Wonderful Copenhagens online træningsprogram.

Business to consumer, markedsfører Wonderful Copenhagen hovedstaden digitalt gennem henholdsvis 365-dage-om-året kampagner internationalt i sociale medier og gennem markedsspecifikke destinationsmarkedsføringskampagner i forbindelse med etablering af nye flyruter. Derudover styrker Wonderful Copenhagen samarbejdspartnernes egen markedsføring gennem brug af data, viden om markeder og målgrupper og brug af rette digitale platforme.

Mail: ufh@woco.dk

Nye tal: Hovedstaden trækker væksten i sommerens turisme9.10.2018 14:07Pressemeddelelse

Uanset om de rejsende, som har besøgt Danmarks hovedstad i sommeren 2018, er kommet hertil for at tage del i det lokale kulturliv, bruge fremmed valuta i detailhandel og på attraktioner eller for deltage i en kongres, så har der været flere end året før. Hovedstaden havde en vækst i overnatninger på hoteller mm. i de tre sommermåneder på 4,7 pct., mens landet samlet set havde tilbagegang med et resultat på -0,3 pct. I hovedstaden var der således over 183.000 flere overnatninger i juni, juli og august i forhold til de samme måneder sidste år. Væksten i hovedstadens turisme er primært båret af internationale besøgende. Det viser de seneste overnatningstal fra Danmarks Statistik. Hovedstaden er en helårsdestination Samtidig med, der har været endnu flere overnatninger på hovedstadens hoteller mm. i sommeren 2018 end sidste sommer, så er København ikke kun en populær destination i de lyse sommermåneder. I hovedstaden er der stort fokus på at brede væksten i turismen ud over hele året. Det

Europas største kongres inden for reproduktion og embryologi kommer til København5.10.2018 09:46Pressemeddelelse

En attraktiv destination med et stærkt forskningsmiljø inden for fertilitetsbehandling og et stort kongrescenter. Det er blot nogle af grundene til, at København netop har vundet værtskabet for Europas største kongres inden for human reproduktion og embryologi. København og Region Hovedstaden er hjemsted for en stærk, international forskningsklynge inden for fertilitetsbehandling, og det er i høj grad medvirkende til, at København netop er blevet valgt som værtsby for Europas største videnkongres inden for området, European Society of Human Reproduction and Embryology (ESHRE) i 2020. Kongressen, der fokuserer på netop infertilitet og reproduktion, forventes at tiltrække omkring 9.000-10.000 delegerede fra internationale viden- og forskningsmiljøer. ”Ufrivillig barnløshed er en alvorlig udfordring for de par, der er ramt af barnløshed og for samfundet generelt. Problemstillingen gælder ikke blot i Danmark men også internationalt. Vi er i regionen derfor rigtigt stolte af, at vores mange

Ny rapport: Hovedstaden driver væksten i Danmarks erhvervsturisme3.10.2018 12:06Pressemeddelelse

Med en omsætning på 11,4 mia. kr. – alene i 2017 – står hovedstaden for 44 pct. af omsætningen på det danske mødemarked, der både dækker over kongresser og virksomhedsmøder. Hovedstadens andel af omsætningen på det danske mødemarked er således vokset siden den seneste analyse i 2012, hvor hovedstaden stod for 37 pct. af omsætningen. Det viser en ny analyse af det danske møde- og kongresmarked. Ud af den samlede omsætning på det danske mødemarked i 2017 på 26 mia. kr. udgjorde kongresserne over halvdelen af omsætningen, og her har hovedstaden særligt godt fat i de internationale kongresser. Og det er særligt de store internationale kongresser, hvor deltagerne har et gennemsnitligt døgnforbrug på ca. 4.200 kr., og dermed er det turistsegment, der bruger allerflest penge pr døgn under opholdet i Danmark, der sikrer hovedstadens store andel af omsætningen i den danske møde- og kongresbranche. På trods af at København er en lille storby i global sammenhæng, har den danske hovedstad i årtier

København er EU’s bedste turistdestination inden for digitalisering25.9.2018 14:00Pressemeddelelse

EU Kommisionen har netop offentliggjort listen over de europæiske turistdestinationer, der klarer sig bedst i forhold til smart tourism, på tværs af en række parametre, og her er København udnævnt som bedste turistdestination inden for digitalisering. Det er Wonderful Copenhagen, der – i samarbejde med Københavns Kommunes Kultur og Fritidsforvaltning, har indstillet København til prisen. ”Vi er meget stolte af at blive fremhævet som bedste ’smarte’ turismedestination inden for digitalisering, både på vores egne og ikke mindst på byens vegne. Smart tourism og digitalisering er et område, vi har satset på og arbejder målrettet med. Det er afgørende for turistdestinationer i forhold til fremtidens udfordringer, at vi udnytter de muligheder, digitaliseringen bringer. Det er derfor en anerkendelse, vi sætter rigtig stor pris på,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen. I indstillingen er bl.a. fremhævet Wonderful Copenhagens arbejde med influencers, udvikl

Reaktion fra Wonderful Copenhagen på C40 til København i 201912.9.2018 22:23Pressemeddelelse

Borgmestertopmødet C40 Mayors Summit kommer til København i 2019. Reaktion fra Wonderful Copenhagen: ”Stort tillykke til Københavns Kommune og Realdania med værtskabet af C40 Mayors Summit, som vil samle politiske ledere fra verdens største byer i København i 2019. Valget understreger Københavns stærke internationale position som en by for vigtige og dagsordensættende konferencer, ikke mindst på miljø- og klimaområdet. Vi er derfor rigtig glade for at have bidraget til Københavns bud på C40 Mayors Summit 2019, som København vandt værtskabet af i konkurrence med andre internationale storbyer,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, der sammen med partnerne i Meetingplace-netværket hvert år byder på værtskabet af mere end 100 internationale videnkongresser - oftest inden for områder, hvor hovedstaden i forvejen har en international styrkeposition, herunder miljø- og klimaområdet.