Tænketanken Unitos og Paul Lyngbye's Fond

Ny rapport - karakterer i gymnasiet

En ny rapport udarbejdet af Morten Uhrskov Jensen dokumenterer de ikke-vestlige indvandrere og efterkommeres præstationer i gymnasiet.

Disse tal, der ikke tidligere har været offentliggjort, viser:

• Elever med dansk oprindelse klarer sig markant bedre end ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
  • I grundskolen sker der en vis forbedring af karakterniveauet fra indvandrere til efterkommere, men på gymnasiet er der stort set ingen positiv udvikling

En særkørsel fra Danmarks Statistik viser, at ikke-vestlige i snit klarer sig langt ringere end danskere i gymnasiet. Dette gælder også for efterkommerne, født og opvokset i Danmark.

Ikke-vestlige indvandrere, 1. generation, ligger i årene 2010 til 2018 mellem 1,3 og 1,6 karakter efter danske studenter. Efterkommerne, 2. generation, klarer sig stort set ikke bedre. Efterkommerne ligger i alle de nævnte år efter danskerne med mellem 1,2 og 1,4 karakter i snit. En næsten lige så stor forskel som den mellem danskere og indvandrere.

Tal for beskæftigelsen viser tilsvarende store forskelle mellem danskere på den ene side og indvandrere og efterkommere med ikke-vestlig baggrund på den anden.

Rapporten konkluderer derfor: Hvis den ikke-vestlige befolkningsandel vokser, vil presset på de offentlige finanser og på den danske velfærdsstat stige tilsvarende.

Rapporten, der er støttet og udgivet af Unitos og Paul Lyngbyes Fond, kan ses på www.unitos.dk og læses som kronik af Morten Uhrskov i Weekendavisen, fredag den 29. marts 2019.

Morten Uhrskov kan kontaktes på: mortenuhrskov@hotmail.com , telefon: 8175 4014.

Information om Tænketanken Unitos og Paul Lyngbye's Fond

Tænketanken Unitos og Paul Lyngbye's Fond

Unitos igangsætter og støtter projekter til oplysning om indvandringen til Danmark og Vesten i bred forstand, herunder kriminalitet og integration. Unitos søger også at påvirke samfundet, herunder den politiske beslutningsproces. De relevante temaer belyses både kulturelt, økonomisk, juridisk, politisk og socialt.

'Paul Lyngbye's Fond'  er en fond, der støtter personer og initiativer indenfor kultur, kunst og videnskab

Følg pressemeddelelser fra Tænketanken Unitos og Paul Lyngbye's Fond