Danida

Ny pulje åbner verden op for danskerne

I dag lanceres Udenrigsministeriets nye pulje for oplysning og enagement – OpEn. Danmark har fået en ny pulje, som støtter projekter, der skaber viden, holdning og handling om global udvikling i Danmark. Puljen lanceres i dag, 13. juni 2022, hvor retningslinjerne også bliver offentliggjort på puljens hjemmeside.

Udviklingsminister Flemming Møller Mortensen glæder sig til at se, hvilke spændende projekter, puljen vil støtte:
- Global udvikling vedrører os alle. Derfor er det så vigtigt, at endnu flere danskere får en forståelse for udviklingen i verden og for deres egen rolle heri. Det er det jeg håber og tror, den nye pulje OpEn kan være med til gennem de projekter, den støtter, siger han.

Puljen har fået navnet OpEn – Udenrigsministeriets Oplysnings- og Engagementspulje. OpEn finansieres af Udenrigsministeriet og administreres af Fonden Roskilde Festival og CISU – Civilsamfund i Udvikling.

Som navnet signalerer, skal den nye pulje åbne verden op for mennesker i Danmark. Særligt dem, der ikke i forvejen ved en masse om globale udfordringer og internationalt samarbejde. Puljen skal give plads til at tænke anderledes og udvikle nye måder at informere og engagere danskerne i verdens udvikling.

Bred ansøgerkreds
Potentielle ansøgere til puljen kan være civilsamfundsorganisationer, medier, private og socialøkonomiske virksomheder, fonde, selvejende- og offentlige institutioner og kulturinstitutioner. På større projekter opfordres ansøgerne til at gå sammen i partnerskaber. Derudover kan enkeltpersoner med formidlingskompetencer søge den særlige støtteform ’formidlingslegater’.

Puljen fordeler 20,8 millioner om året fra 2022-2025.

Ansøgningsfrist 5. oktober
Forud for lanceringen har et bredt sammensat brugerpanel givet feedback til indholdet, og retningslinjerne har i maj været i skriftlig offentlig høring, som blev suppleret af fysiske høringsmøder.

Den første ansøgningsfrist til puljen bliver den 5. oktober 2022.

Potentielle ansøgere kan allerede nu anmode CISU – Civilsamfund i Udvikling om vejledning eller rådgivning på ansøgning til puljen. For mere information om rådgivning kan man kontakte cisu@cisu.dk.

Yderligere information om puljen kan findes på openpuljen.dk.

60 års folkeligt engagement
Den nye oplysnings- og engagementspulje lanceres i 60-året for Danmarks udviklingssamarbejde. Folkeligt engagement har fra starten i 1962 været en vigtig del af udviklingssamarbejdet. De senere år er oplysnings- og engagementsarbejdet blevet gentænkt med et øget fokus på at nå ud til de danskere, der ikke i forvejen interesserer sig for global udvikling. Den nye pulje OpEn er et af resultaterne af gentænkningen.

Information om Danida

Danida
Asiatisk Plads 2

33920000https://um.dk

Følg pressemeddelelser fra Danida

Flere pressemeddelelser fra Danida

Dansk fond bidrager til positive forandringer i verdens brændpunkter, men freden er ikke rykket nærmere3.3.2023 13:27:45 CET | Pressemeddelelse

Ny evaluering af Freds- og Stabiliseringsfonden, der primært er finansieret af den danske udviklingsbistand, konkluderer, at Fonden har bidraget til flere positive resultater i nogle af verdens brændpunkter, og at Fonden også i fremtiden bør være et vigtigt element i Danmarks internationale indsats. Også selv om den kun i beskedent omfang har bidraget til at sikre fred og stabilitet på længere sigt.

Udviklingspolitisk Råd besøger Jordan og Libanon30.5.2022 11:36:12 CEST | Pressemeddelelse

Krigen i Syrien er gået ind i sit 12. år. Flere millioner syrere er flygtet til nabolande som Jordan og Libanon. Det skaber et stort pres på værtssamfundenes infrastruktur. Samtidig er især Libanon ramt af en dyb krise, som nu forstærkes hastigt af stigende fødevare- og energipriser i kølvandet på Ruslands invasion af Ukraine. Derfor støtter Danmark landene omkring Syrien i kampen for at udvikle holdbare løsninger inden for bl.a. sundhed, uddannelse og jobskabelse for såvel flygtninge som berørte lokalsamfund.