Ny pris: Randers Kommune vinder Årets Innovative Læreplads

Jobcenter Erhverv i Randers Kommune vinder prisen for Årets Innovative Læreplads. Det er første gang, prisen uddeles, og Randers Kommune vinder på baggrund af et nytænkende projekt, som eleven Christian Skermer Leonhardt har taget initiativ til og er blevet støttet i at udvikle.

Årets Innovative Læreplads 2019 gik til Jobcenter Erhverv i Randers Kommune.

Selvom man er elev i lære, kan man sagtens byde ind med innovative ideer, der skaber værdi for arbejdspladsen og kollegaerne. Det er netop, hvad 22-årige Christian Skermer Leonhardt gjorde, da han i efteråret 2019 var i lære i Jobcenter Randers Erhverv i Randers Kommune. Her tog han initiativ til og fik udviklet et datadrevet webkort over erhvervsstrukturen i kommunen, der forbedrer og effektiviserer samarbejdet mellem jobcenteret og erhvervslivet. Et tiltag som skaber glæde i Jobcenter Erhverv.

“Jeg fangede hurtigt, at der sidder et godt hoved på Christian. Han udfordrer arbejdsgange, metoder, perspektiver og tilrettelæggelse af opgaveløsning. Hvis jeg som leder kan være med til at understøtte den virketrang og stimulere og udfordre den, synes jeg, at jeg lykkedes med opgaven overfor en elev som Christian. Og så er Christians ide både en tidsbesparende og økonomisk gevinst i vores virksomhedssamarbejde,” siger Tine Arensbach, afdelingsleder i Jobcenter Erhverv i Randers Kommune.

For 22-årige Christian Skermer Leonhardt, der uddanner sig på Mercantec og er i lære som kontorelev, har oplevelsen af at kunne få lov til at eksekvere på en god ide været meget givende.

“Det har været superfedt at være elev sådan et sted. Det, der kan drive en til at få ideer, er jo også, at man har lyst til at gøre en forskel som elev. At man ikke kun er der for at lære, men også prøver at berige den opgaveløsning, der er i ens afdeling eller i ens virksomhed. Jeg tror, det er en tendens der er blandt mange unge i dag – at man som elev har lyst til at gøre en forskel og komme med nye løsninger”, siger Christian Skermer Leonhardt.

Innovative elever får plads på erhvervsuddannelserne
Årets Innovative Læreplads uddeles af Fonden for Entreprenørskab sammen med Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier og er også støttet af Nordea-fonden. Formålet med prisen er at vise og hylde den innovationskraft, der findes hos elever og lærlinge på de danske erhvervsuddannelser og samtidig vise, at erhvervsuddannelserne skaber gode karrieremuligheder.

“Prisen går til et forbilledligt samarbejde mellem elev og arbejdssted. Christian har fået mulighed for at være nysgerrig og er blevet støttet i at bruge sine innovative kompetencer til at undersøge og afprøve en idé. Det betyder, at hans ide reelt bliver brugt og giver værdi i det daglige arbejde på jobcentret. Processen viser tydeligt, at det skaber merværdi, når man giver nysgerrige elever rammer til at udfordre fasttømrede arbejdsgange, og det kan andre arbejdspladser lade sig inspirere af”, siger Beate Laubel Boysen, projektleder i Fonden for Entreprenørskab.

Årets Innovative Læreplads blev uddelt torsdag den 30. januar på Nationalmuseet i København samtidig med den traditionsrige pris Årets Læreplads. Prisoverrækkeren var Torben Laustsen, CEO i Danish Cyber Defence og næstformand i Fonden for Entreprenørskabs bestyrelse.

Kontakt:

Tine Arensbach, afdelingsleder i Jobcenter Erhverv i Randers Kommune: 51600111
Christian Skermer Leonhardt, kontorelev i Randers Kommune: 89151262
Beate Laubel Boysen, projektleder for Årets Innovative Læreplads, Fonden for Entreprenørskab: 40330014

Årets Innovative Læreplads 2019 gik til Jobcenter Erhverv i Randers Kommune.
Prisoverrækkelse af Årets Innovative Læreplads 2019
På arbejdspladsen Jobcenter Erhverv i Randers Kommune

Fonden for Entreprenørskab er det centrale nationale videncenter og omdrejningspunkt for udvikling af entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer.

Fonden arbejder for at evnen til at være innovativ skal være et grundelement i alle uddannelser fra folkeskole til ph.d. Innovation og entreprenørskab skal i højere grad integreres i uddannelserne og forankres på uddannelsesinstitutionerne.

Fonden for Entreprenørskab uddeler fondsmidler til udvikling og videreudvikling af undervisning med fokus på innovation og entreprenørskab på alle niveauer af uddannelsessystemet. Fonden udvikler og udgiver også selv undervisningsmateriale, rådgiver om implementering af entreprenørskab i undervisning og er facilitator for samarbejde og netværk om entreprenørskabsundervisning.

Som videncenter arbejder Fonden for Entreprenørskab med at udbrede og videreformidle forskning om entreprenørskab i undervisningen. Gennem undersøgelser og analyser er Fonden for Entreprenørskab også selv med til at generere ny viden om udbredelsen og effekterne af entreprenørskabsundervisning i Danmark.

Unge iværksætterspirer fra Svendborg vandt stor iværksætterkonkurrence6.2.2020 18:19:36 CETPressemeddelelse

Hydrogen som energiopbevaring, miljøvenlige tandbørster og engangsregnbukser. Iværksætterdrømmene fik frit løb, da 410 elever fra hele landet torsdag den 6. februar var samlet til National Entreprenørskabsmesse i Odense. Men holdet GetUp fra HTX på Svendborg Erhvervsskole & Gymnasier var dog bedre end konkurrenterne, og de løb derfor med førstepræmien og en billet til en stor europæisk messe.