Ny Praktikpladspris går til HOFOR

HOFOR gør, hvad de kan, for at deres lærlinge skal trives i virksomheden. For eksempel begynder alle lærlinge den samme dag, så de oplever et fællesskab fra start. Og virksomheden har i år fordoblet antallet af elever og lærlinge. Virksomheden sigter efter at tage mere end 25 lærlinge under vingerne i 2020. Derfor modtager HOFOR DI Hovedstadens Praktikpladspris 2019.

På DI Hovedstadens Erhvervstræf den 3. april bliver en ny pris, Praktikpladsprisen, for første gang uddelt.

Og første vinder er HOFOR A/S.

- HOFOR tager ekstra god hånd om sine elever og lærlinge ved at fokusere på de sociale rammer for at sikre trivsel på arbejdspladsen. Virksomhedens elever og lærlinge arbejder inden for mange forskellige fagområder, der tæller alt lige fra økonomi, administration og it-supporter til elektriker og smed. Med så store variationer kan det være svært at stable et elevfællesskab på benene, men det er HOFOR gode til. Derfor er de fortjente vindere af DI Hovedstadens første Praktikpladspris, siger Poul Skadhede, CEO i Valcon A/S og formand for DI Hovedstaden.

F.eks. sørger HOFOR for, at alle lærlingene begynder samme dag, så de har mulighed for at møde hinanden, deres ledere og oplæringsansvarlige. HOFOR prioriterer også at arrangere fælles ture for deres elever og lærlinge, som ud over et spil paintball også får venner og sparringspartnere på tværs af virksomhedens mange afdelinger.

Sidst, men ikke mindst, har virksomheden i år fordoblet antallet af elever og lærlinge fra 10 til 19. Og de sigter efter at tage mere end 25 lærlinge under vingerne i 2020.

- Vi er meget stolte af den anerkendelse af vores arbejde, som den flotte pris er udtryk for. Det er vigtigt for os at tage del i at sikre uddannelsen af fremtidens arbejdskraft. Og vi lægger stor vægt på, at de unge finder motivation og glæde ved at uddanne sig – god trivsel er som bekendt en forudsætning for læring. Derfor gør vi, hvad vi kan, for at de føler sig godt tilpas hos os. Forhåbentlig så meget, at nogle af dem vælger at gøre karriere i virksomheden eller andre steder i forsyningsbranchen, hvor der bliver brug for dygtige medarbejdere i fremtiden, siger HR-chef Michael Fagernæs Knudtzen, HOFOR.

Stor mangel på faglærte
DI uddeler i både 2019 og 2020 en Praktikpladspris til 25 medlemsvirksomheder fra hele landet. Virksomheder, der gør en særlig indsats for at uddanne fremtidens faglærte.

Knap hver femte virksomhed i de brancher DI repræsenterer, har forgæves forsøgt at rekruttere nye faglærte medarbejdere. Udfordringen vil ikke blive mindre, efterhånden som flere ældre årgange går på pension. Fremtidens faglærte skal uddannes i dag.

Det er derfor afgørende, at virksomheder opretter flere praktikpladser til lærlinge og elever, så vi kan få flere dygtige faglærte. Mange virksomheder hos DI gør det allerede godt, og nogle af dem ønsker vi at hædre og fremhæve som gode eksempler for andre virksomheder i hele landet.

Prisuddeling finder sted på:

DI Hovedstadens erhvervstræf i Industrien Hus

Tid: Onsdag den 3. april kl 15.00-18.00

Fakta om HOFOR:

HOFOR står for Hovedstadsområdets Forsyningsselskab. Her skaber 1.200 medarbejdere en årlig omsætning på omkring 5,5 mia. kr. HOFOR sørger for rent drikkevand til cirka 1 million danskere, og virksomheden forsyner byer med klimavenlig fjernvarme, bygas og fjernkøling, ligesom den afleder spildevand og opfører vindmøller.

HOFOR ejer også Amagerværket, hvor der produceres fjernvarme og el. HOFORs mål er at levere forsyningsløsninger, der er grønne, sikre og billige – på en måde, som beskytter grundvandet, koordinerer klimatilpasning og skybrudssikring, og leverer en CO2-neutral energiforsyning.

Disse mål og ambitioner samler HOFOR under overskriften "Bæredygtige byer".

Flere oplysninger:

Poul Skadhede, formand for DI Hovedstaden, 40 19 90 37