Ny præsident for Røde Kors vil arbejde for en styrket rolle for civilsamfundet

Jette Runchel, 63, kommer med omfattende ledelseserfaring og ser sig selv som brobygger. Hun vil især bruge kræfterne på Røde Kors’ rolle i fremtidens velfærdssamfund og de opgaver, som organisationen kan være med til at løfte

Velfærdssamfundet er under pres. Behovet for at støtte og videreudvikle velfærdssamfundet vokser, og her kommer det frivillige engagement til at blive afgørende. Det mener nyvalgt præsident for Røde Kors i Danmark, Jette Runchel, som på organisationens landsmøde i weekenden officielt afløste Sven Bak-Jensen, der har siddet på posten de seneste fem år.

For Jette Runchel handler det blandt andet om at udbygge samarbejdet med kommunerne og andre organisationer for at styrke hjælpearbejdet og tale de sårbares sag:

”Røde Kors skal have en vigtig rolle i den udvikling, der sker i disse år i det danske velfærdssamfund, og det vi i vores organisation kan med frivillighed. Vi kan påtage os nogle af de opgaver, som velfærdssamfundet ikke magter at løse. Der kan jeg med min erfaring være brobygger til det offentlige,” siger Jette Runchel, som blev valgt på Røde Kors’ landsmøde søndag.

Går ydmygt til opgaven
Hun kommer med erfaring fra en række lederjobs i det offentlige gennem mere end 30 år og har været ledelsesambassadør for Offentlig Ledelse udpeget af regeringen, Kommunernes Landsforening og Danske Regioner.

Sidste år udløb kontrakten på stillingen som kommunaldirektør i Albertslund kommune, og Jette Runchel er nu tilknyttet Kommunernes Udviklingscenter, Komponent, på freelance-basis.

”Jeg har hele tiden vidst, at jeg ville engagere mig i frivilligt arbejde, når jeg skulle geare ned på arbejdsmarkedet. Og derfor var det meget velkomment, da der kom en henvendelse fra Røde Kors. Jeg går meget ydmygt til opgaven med at lede Danmarks største humanitære bevægelse med titusindvis af dygtige og entusiastiske frivillige over hele landet,” siger Jette Runchel.

Jette Runchel er født 1959 i Sandvig ved Præstø, er Cand.phil. i nordisk litteratur fra Københavns Universitet og Master i Public Policy, RUC. Privat er hun gift med Frank Runchel.

Nye tal om trængte børnefamilier er svært foruroligende: Hver fjerde har sprunget nødvendigt måltid til børnene over 6.12.2022 05:00:00 CET | Pressemeddelelse

En helt ny undersøgelse fra Røde Kors vidner om, at i forvejen udsatte børnefamilier i Danmark kæmper voldsomt med at få de økonomiske ender til at mødes og føler sig tvunget til at give afkald på basale behov som lægeordineret medicin, nødvendigt fodtøj og måltider til børnene. ”Stærkt alarmerende”, siger Ziga Friberg, chef for Røde Kors’ familieaktiviteter.

Masser af engagement: Frivillige hos Røde Kors bruger i gennemsnit 21 timer om måneden, viser ny analyse28.11.2022 05:00:00 CET | Pressemeddelelse

Kombinationen af at gøre en forskel for andre og bruge sine kompetencer er den primære drivkraft for, at næsten 40.000 frivillige i gennemsnit bruger 21 timer hos organisationen hver måned. ”Det viser, at civilsamfundet har rigtig mange ressourcer at bringe i spil, fx når det gælder nogle af fremtidens velfærdsopgaver”, siger national chef i Røde Kors i Danmark, Marie-Louise Gotholdt