Ny podcast skal lære børn om penge på en sjov måde

Klar med underholdning til køreferien? En ny podcast om penge i børnehøjde lavet af Morten Resen og GoLittle for Danske Bank kan være et kærkomment afbræk fra skærmen – og kan samtidig lære børn om penge på en underholdende måde.

Sommerferien står for døren, og det er for mange børnefamilier lig med en bil, der skal pakkes, børn på bagsædet og en tur ud i sommerlandet. Men hvad med underholdning til børnene i bilen?

Som et alternativ til skærmen har GoLittle for Danske Bank udviklet en podcast, der udover at give en skærmpause også kan give børn brugbar viden om penge på en sjov og anderledes måde.

“Podcasts er fantastiske til børn, fordi de får dem til at bruge fantasien og danne deres egne billeder i hovedet - fremfor altid at se dem på en skærm. Og så er podcasts et fantastisk redskab til underholdende læring,” siger Morten Resen, CEO i GoLittle, og forklarer, at målet med de nye podcasts om penge er at sætte tanker og snakke i gang:

”Jeg håber, vi med de nye podcasts kan lære en masse børn noget nyt og spændende om penge på en anderledes måde. Og forhåbentlig kickstarte sjove snakke mellem børn og forældre – måske i bilen på vej på ferie. For hvorfor findes penge overhovedet? Hvor meget fylder 1 million? Og er det sjovt at være rig? Alt det og meget mere er der svar på i de nye podcasts.”

Viden – på en sjov måde
Danske Bank og GoLittle har indtil videre udviklet to podcastserier om penge; Den utrolige historie om penge og MoneyPedia, hvor den sidste tager afsæt i børnenes spørgsmål, når fx 11-årige Liv spørger professor Eske Willerslev, hvorfor penge overhovedet eksisterer, eller når Marco på 7 år spørger, hvad der sker, når man giver penge til kassedamen.

Ifølge Anne Juel Jørgensen, der er børn- og ungechef i Danske Bank er formålet med podcastserierne at lære børn om penge på en anderledes og sjov måde.

“Gode pengevaner starter tidligt, så derfor er der al mulig god grund til at lære vores børn om penge. Og vi ved, at de børn, der har en forståelse for fx formålet med skatter eller reklamer, har en større økonomisk ansvarlighed, end de, der ikke har. Derfor håber vi, at de her podcasts kan være med til at give børn viden om penge på en måde, som faktisk er ret sjov,” siger hun.

Begge podcasts er henvendt børn i alderen 5-12 år og kan hentes på diverse podcastplatforme samt på Pengeskyen.dk.

Information om Danske Bank.

Danske Bank.