Ny platform skal inspirere de danske boligejere til at energirenovere

Grøn omstilling og bæredygtighed er helt centralt, når Danmark skal rejse sig igen efter COVID-19. Og det er ikke kun politisk, der skal handles. Bygninger står for omkring 40 procent af vores energiforbrug og energiforbedringspotentialet, når det kommer til danskernes privatboliger er derfor højt. Det skal et partnerskab mellem 3byggetilbud.dk – Danmarks største formidler af byggeopgaver – og Danske Bank lave om på.
Håndværker udfører isoleringsarbejde

Den grønne værktøjskasse tages for sjældent i brug
3byggetilbud.dk og Danske Bank løfter nu sløret for et partnerskab, der skal inspirere og motivere de danske husejere til at tænke energioptimering ind, når huset skal renoveres. Helt konkret bliver 3byggetilbud.dks søsterportal Energihjem.dk vendt på hovedet og redesignet, så husejeren ét sted nemt kan finde relevante informationer om energirenoveringspotentialet i netop deres bolig.

“Vi har glædet os til at offentliggøre partnerskabet med Danske Bank. Med mere end 20 år som formidler af bygge- og renoveringsopgaver ved vi, at der er et kæmpe uforløst potentiale for energirenoveringer og klimatilpasning blandt de danske husejere. Vi har længe drømt om at skabe et univers for energirenoveringer, der inspirerer og motiverer boligejeren til at tænke grønnere. En vision, som Danske Bank også tror på og i høj grad ønsker at sætte på agendaen,” siger Martin Borgstrøm, der er direktør hos 3byggetilbud.dk, som årligt formidler mere end 50.000 bygge- og renoveringsopgaver.

Energihjem.dk bliver relanceret i ultimo oktober 2020 i samarbejde med Danske Bank. Energihjem.dk kommer til at re-tænke måden at inspirere til at energirenovere og gør det samtidig lettere for husejeren at gennemskue gevinsterne ved at energirenovere netop deres bolig.

Om Energihjem.dk

Husejeren mangler overblik
Kødfrie dage. El-biler. Affaldssortering. Klimamarch. Tiltagene for en grønnere hverdag er mange, og selvom interessen for energiforbedringerne blandt boligejerne også er høj, er det relativt få, der griber til handling og får udført energirenoveringen i hjemmet.

"Der er et åbenlyst paradoks i de mange gevinster, der er ved at energioptimere boligen og desværre stadig få husejere, der rent faktisk tænker grønt, når renoveringsprojektet kalder. Det skal relanceringen af Energihjem.dk lave om på," fortæller Martin Borgstrøm.

Finansiering og formidling i en vigtig konstellation
Og det er et godt match, når Danmarks største bank går sammen med Danmarks største formidler af bygge- og renoveringsprojekter i en fælles grøn front.

”I Danske Bank ønsker vi at understøtte energiforbedring af de danske boliger. Der er et meget stort potentiale, hvis man vil gøre en forskel på klimaet, samtidig med, at det kan være en god økonomisk investering. For at øge incitamentet yderligere har vi tidligere på året fjernet ekspeditions- og lånesagsgebyrer på realkreditlån og realkreditlignende banklån, der benyttes til energirenovering. Vi er dog meget bevidste om, at der ofte skal mere end attraktive lånevilkår til at få taget hul på et energirenoveringsprojekt, og mange har ikke overblikket over hvor de skal starte. Sammen med 3byggetilbud.dk kan vi via Energihjem.dk sætte større fokus på alle de gode grunde, der kan være til at energiforbedre sit hjem og inspirere til hvad man kan tage fat på af større eller mindre forbedringer” siger Claus Harder, der er kommerciel direktør i Danske Bank.

Fakta

• Den 30. oktober 2020 lanceres den nye version Energihjem.dk i et samarbejde mellem Danske Bank og Energihjem.dk.
  • Energihjem.dk har eksisteret siden 2009 og er en del af AB Gruppen A/S, som også står bag 3byggetilbud.dk, Andelsportal.dk og Ejerportal.dk.
  • Energihjem.dk er målrettet private husejere og potentielle huskøbere (herunder førstegangskøbere).
  • Der findes 1.579.703 beboede privathuse i Danmark ifølge Danmarks Statistik.
  • Undersøgelser fra Danske Bank viser, at 60 % af boligejerne ikke ved, hvor de skal søge information om energirenoveringer og ikke kender boligens energimærke.
  • Hvis man sammenligner energiforbruget i en gennemsnitlig dansk bolig med laveste energiklasse med en bolig med højeste energiklasse kan ifølge beregninger fra Realkredit Danmark være op mod 28.000 kroner i forskel på det årlige energiforbrug.
  • Blot 13,5 procent af de danske parcelhuse med energimærke har de bedste energimærker A og B, mens hele 38 procent har de laveste energimærkninger E, F, G, viser analyse fra Realkredit Danmark.
  • Læs mere om samarbejdet her.

Nynne Pihl GrothKommunikationsmedarbejder og projektansvarlig for Energihjem.dk

Kommunikationsmedarbejder i AB Gruppen - herunder 3byggetilbud.dk, Andelsportal.dk og Ejerportal.dk. Projektansvarlig for Energihjem.dk

Tlf:53391791npg@abgruppen.dk

Håndværker udfører isoleringsarbejde