sundhed.dksundhed.dk

Ny platform skal give patienter og pårørende lettere adgang til hjælp og rådgivning

Netværksgrupper, mestringskurser og juridisk hjælp. Foreningsdanmark har mange gode tilbud til mennesker med sygdom inde på livet. Ny platform på sundhed.dk giver ét samlet overblik, så hjælpen bliver mere tilgængelig.

Der findes omkring 200 foreninger i Danmark, som arbejder for at hjælpe mennesker med kronisk og langvarig sygdom og deres pårørende. Ud over politisk arbejde og forskning, har mange foreninger også tilbud, som er målrettet den enkelte borger – for eksempel individuel rådgivning, juridisk bistand, foredrag og kursusweekender.

Én indgang til hjælp
I et samarbejde mellem Danske Patienter, sundhed.dk og Sundhedsministeriet bliver de forskellige tilbud nu samlet i et overblik på sundhed.dk. Det skal gøre det lettere for borgere at finde frem til den rette hjælp i en hverdag, hvor medicin og hospitalsbesøg ofte tærer på overskuddet:

"Vi har samlet alle tilbud på siden, så den enkelte borger let kan finde frem til netop det, de har brug for – uanset om de er ramt af kræft, depression eller en sjælden sygdom", siger Morten Freil, der er direktør i Danske Patienter.

Selv om platformen er målrettet patienter og pårørende, så kan den også være en hjælpende hånd til læger, sygeplejersker og andre ansatte i sundhedsvæsenet, som ofte sidder over for mennesker, der har brug for specifik rådgivning eller at netværke med andre i samme situation.

"Det er jo netop derfor, at patient- og pårørendeforeningerne er der – for at hjælpe og støtte med alt det, som også følger med, når man bliver ramt af sygdom. Med én let indgang håber vi, at langt flere borgere bliver gjort opmærksomme på, at der er hjælp at hente, når de er i kontakt med sundhedsvæsenet", siger Morten Freil.

Danske Patienter har blandt andet udarbejdet kvalitetskriterier for de tilbud, som optræder på platformen. Derfor kan borgere, men også ansatte i sundhedsvæsenet, være helt trygge ved, at tilbuddene er uvildige, og at der for eksempel ikke reklameres for noget, hvor der er en kommerciel hensigt.

Sundhed.dk er populær hos danskerne
Hver måned er der 4,5 millioner danskere, der besøger sundhed.dk, hvor de kan få overblik over deres sundhedsdata. Derfor er det et oplagt sted at placere den nye platform, som også er med til at give danskerne et overblik.

"Vores rolle er at tilbyde danskerne hjælp og overblik over deres egen sundhed. Derfor er vi glade for at kunne tilbyde et overblik over de patient- og pårørendeforeninger, der er i Danmark. Det er vigtigt, at det er nemt og overskueligt at søge hjælp for både patienter og pårørende", siger bestyrelsesformand for sundhed.dk Lars Gaardhøj.

44 22 20 80http://www.sundhed.dk

Sundhed.dk er din digitale indgang til sundhedsvæsenet. En portal, der giver dig overblik over din sundhed og sygdom, og som er ejet af staten, kommunerne og regionerne.