Ny partner med i samarbejde om lukkede påfyldningssystemer for sprøjtemidler

Fem førende virksomheder i landbrugssektoren ADAMA, BASF, Corteva Agriscience, Nufarm og Syngenta får følgeskab af endnu en partner: Certis Europe har tilsluttet sig samarbejdet om at introducere easyconnect CTS på det europæiske marked i 2021/22, herunder Danmark. Det stigende antal firmaer, der tilslutter sig easyconnect-systemet, er med til at øge antallet af produkter, der fremover leveres med easyconnect-låg og dermed med til at give landmændene et bredere udvalg af produkter.

”Den Europæiske plantebeskyttelses industri og brancheforeningen ECPA vedtog for nyligt et sæt ambitiøse forpligtelser for at støtte EUs nye Green Deal. Dette inkluderer et større ansvar og dermed beskyttelse af mennesker og miljø,” forklarer Juan Sasturain, chef for Product Stewardship Strategies hos BASF Agricultural Solutions og nuværende formand for easyconnect CTS-pilot gruppe. Han fortsætter:

"For yderligere at reducere sprøjteførernes eksponering ønsker den europæiske plantebeskyttelsesindustri at gøre CTS-teknologien tilgængelig for alle europæiske landmænd og sprøjteførere inden 2030. Med easyconnect er vi på rette spor for at nå dette mål."

easyconnect-systemet introduceres næste år i Danmark og Holland
easyconnect-systemet er en teknologi, som består af to komponenter: et unikt skruelåg – monteret på dunkene – og en tilkobling, der tilsammen udgør det lukkede påfyldningssystem.

easyconnect gør det muligt både at overføre sprøjtemidler direkte fra deres originale beholdere til sprøjtetanken og til nøjagtigt at afmåle mængden af det kemiske stof, der overføres. Dette reducerer landmændenes eller sprøjteførernes eksponering og miljørisici ved stænk eller spild.

easyconnect introduceres i Danmark og Holland allerede i 2021 fulgt af Frankrig, Tyskland og England i 2022.

”easyconnect er den sikreste og mest bekvemme måde for sprøjteføreren at fylde sprøjtetank på, og det er det, der har overbevist os om at deltage i pilotgruppen,” forklarede Jacques Haverlant, chef for innovation og udvikling i Certis.

easyconnect er udviklet af BASF i samarbejde med tredjepartsproducenter af udstyr og er blevet testet på landbrug i udvalgte lande, herunder Danmark, siden 2015. Baseret på landmændenes feedback er systemet blevet forbedret løbende, hvilket har øget hastigheden af påfyldning sammenlignet med den almindeligt anvendte beholder.

easyconnect er en åben teknologi og tilgængelig for alle interesserede firmaer. Alle producenter af plantebeskyttelsesmidler, udstyrsproducenter med flere, der er interesserede i at deltage i lanceringen af easyconnect, opfordres til at kontakte en af de seks virksomheder.

Om virksomhederne

Om ADAMA
ADAMA Ltd. er et af verdens førende plantebeskyttelsesfirmaer. Vi stræber efter at skabe enkelhed i landbruget - at tilbyde landmænd effektive produkter og tjenester, der forenkler deres indsats og hjælper dem med at vækste deres forretning. Med en af de mest omfattende og diversificerede porteføljer af differentierede kvalitetsprodukter, når vi mere end 7.000 ansatte landmænd i over 100 lande, hvilket giver dem løsninger til bekæmpelse af ukrudt, insekter og sygdomme og forbedrer derved deres udbytte. For mere information, besøg os på www.ADAMA.com og følg os på Twitter® på @ADAMAAgri.

Om BASFs Agricultural Solutions division
Med en hastigt voksende befolkning er verden i stigende grad afhængig af vores evne til at udvikle og opretholde et bæredygtigt landbrug og et sundt miljø. I samarbejde med landmænd, fagfolk inden for landbruget, eksperter i plantebeskyttelse og mange andre, er det BASFs opgave at gøre dette arbejde muligt. I kraft af dette samarbejde kan BASF opretholde en aktiv forsknings og udviklings pipeline, med en innovativ portefølje af sorter, kemiske og biologiske plantebeskyttelses produkter, planteernæring, sundhed og bekæmpelse af skadegører samt digitale hjælpemidler. Med eksperter i laboratoriet, marken, kontorerne og produktionen, forener vi innovative løsninger til produkter og løsninger, der fungerer i praksis – for landmænd, i samfundet og miljøet. I 2018 omsatte BASFs afdeling for Agricultural Solutions, for 6.2 milliarder euro. Få flere oplysninger ved at besøge siden www.agriculture.basf.com eller på de sociale medier.

Om Corteva Agriscience
Corteva Agriscience er et globalt børsnoteret selskab, som er 100 % fokuseret på landbrug. Virksomheden tilbyder landmænd i hele verden de mest komplette løsninger i branchen – herunder et varieret produktmix inden for frø og planteværn samt digitale løsninger, der har til formål at maksimere produktiviteten og forbedre udbyttet og lønsomheden for den enkelte landmand. Virksomheden producerer og markedsfører nogle af de mest anerkendte varemærker i branchen og har et sortiment bestående af førende produkter og den nyeste teknologi. Med det udgangspunkt forpligter virksomheden sig til at arbejde sammen med interessenter i hele fødevarekæden, og lever samtidig op til løftet om at gøre livet bedre for de mennesker, som producerer og konsumerer fødevarer – og garanterer på den måde udviklingen for kommende generationer. Corteva Agriscience blev børsnoteret som selskab den 1. juni 2019 og udgjorde tidligere DowDuPonts Agriculture Division. Se mere på www.corteva.com. Følg Corteva Agriscience på FacebookInstagramLinkedInTwitter og YouTube.

Om Nufarm
Nufarm er en relativ ung virksomhed på det europæiske marked. I 2000 etablerede Nufarm sig i Europa og har gennemgået en utrolig udvikling, specielt de sidste 6 år, for at harmonisere og opbygge virksomheden. Gennem køb af nye planteværnsprodukter og udvikling har Nufarm nu en meget bred og stærk sammensætning af produkter indenfor plantebeskyttelse. På det danske marked vil vi gennem vores produkter og vores viden give det danske landbrug de bedste betingelser for konkurrencedygtig planteproduktion. Nufarm har produktionsanlæg og salg i Europa, Australien, New Zealand, Asien samt Nord-, Syd- og Centralamerika og har mere end 3.400 medarbejdere, som alle yder et vigtigt bidrag til virksomhedens ry for kvalitetsprodukter, innovation og teknisk support..For mere information besøg www.nufarm.dk eller følg med på Instagram (/nufarm_denmark/).

Om Syngenta
Syngenta er en af verdens førende landbrugsvirksomheder med 28.000 medarbejdere i over 90 lande. Vi sælger plantebeskyttelsesprodukter og frø til forhandlere inden for landbruget. Vi tilbyder en bred vifte af produkter til landbrug, gartneri, frugt- og bærdyrkning samt skovbrug, som bekæmper svampesygdomme, ukrudt og skadedyr. I Syngenta gør vi hvad vi kan for at hjælpe verdens landmænd med at producere mere ud fra færre ressourcer - hvilket vil sige større effektivitet uden at det bliver på bekostning af miljøet. Det er ud fra denne filosofi, at Syngenta udvikler sine produkter. Læs mere om Syngeta www.syngenta.dk / www.syngenta.com

Hos BASF skaber vi kemi for en bæredygtig fremtid. Vi kombinerer økonomisk succes med miljøbeskyttelse og social ansvarlighed. Omkring 111.000 ansatte i BASF Group arbejder for at bidrage til vores kunders succes. Vores kunder finder man i næsten alle brancher og lande over hele verden. Vores produktportefølje er opdelt i seks segmenter: Chemicals, Materials, Industrial Solutions, Surface Technologies, Nutrition & Care og Agricultural Solutions. I 2021 havde BASF en omsætning på EUR 78,6 milliarder. Læs mere på www.basf.dk