Ny overenskomstaftale for landets håndværksvirksomheder

Dansk Håndværk og 3Fs byggegruppe har indgået overenskomstaftale

Efter ugers forhandlinger har Dansk Håndværk og 3Fs byggegruppe i dag indgået aftale om en fornyet treårig overenskomst gældende for perioden 2018 til 2021.

Aftalen sikrer en god lønudvikling og stabile forhold for de virksomheder og medarbejdere, der er omfattet.

Med særlig fokus på kompetenceudvikling vil parterne styrke den langsigtede udvikling og fagligheden i branchen.

Flere lærlige og lige konkurrence

Formand for Dansk Håndværk Niels Techen er tilfreds med aftalen, som rummer en særlig fornyelse, når det det gælder om at forebygge problemer:

- Vi har aftalt en ekstraordinær indsats for både at få flere lærlinge i branchen og få flere i et uddannelsesløft fra ufaglært til faglært, siger Niels Techen.

Og Kim Lind Larsen, formand for byggegruppen i 3F, lægger vægt på den fortsatte indsats for at sikre medlemmernes vilkår:

- Vi er også enige om styrke indsatsen for fair og lige konkurrencevilkår i branchen, baseret på overenskomstens grundlag, understreger Kim Lind Larsen.

Derfor iværksætter de to organisationer nu en fælles kampagne, hvor de tager rundt til virksomheder og medarbejdere og faciliterer den udvikling.

Særlig hjælp til virksomheder

Denne særlige del af aftalen betyder, at Dansk Håndværk og 3F sammen vil forsøge at komme overenskomstmæssige problemer i forkøbet.

Det sker ved, at virksomhederne og medarbejdere får tilbudt konkret rådgivning, hvor en konsulent hjælper ved at gennemgå personale- og lønforhold hos de virksomheder, som ønsker det, i forhold til overenskomsten, så problemer og konflikter på den måde undgås.

Indsatsen finansieres og støttes af parterne i fælleskab.

Den nye treårige overenskomst dækker en lang række virksomheder indenfor håndværk, byggeri, og industri.

Parterne ser frem til endnu en overenskomst periode med et godt samarbejde.

For yderligere kommentarer kontakt:
- Morten Frihagen, direktør i Dansk Håndværk, tlf./sms: 2937 8488, e-mail: mf@dhv.dk
- Kim Lind Larsen, formand for 3F’s byggegruppe, pressetelefonen: 8892 8892

3F opruster – åbner kontor i Bruxelles4.2.2019 12:21:06Pressemeddelelse

Op mod 80 procent af dansk lovgivning er direkte påvirket af EU og har stor betydning for 3F’ernes arbejdsliv. Derfor skruer Danmarks største fagforbund 3F gevaldigt op for interessevaretagelsen i Bruxelles med et nyt kontor i byen. Her skal tre ansatte kæmpe for at rette op på balancen i forhold til de danske arbejdsgiveres mange EU-lobbyister. - Nu må det være lønmodtagernes tur. Vi skal sikre at vores medlemmer bliver hørt, når EU vedtager lovgivning, der har direkte betydning for 3F’erne. Det kan vi meget bedre gøre, når vi er til stede i Bruxelles, siger Tina Christensen, næstformand i 3F. - Beslutninger i EU har ofte direkte betydning for vores medlemmer, også for deres løn- og arbejdsvilkår. - Danmark er blevet et rigere land med et tæt samarbejde med vores nabolande pga. vores EU-medlemskab. Men samtidigt slås vi ikke mindst med mange sager om social dumping, hvor den frie bevægelighed resulterer i pres på løn- og arbejdsvilkår på bl.a. danske byggepladser, landevejstransporter