Ny overenskomstaftale for landets håndværksvirksomheder

Dansk Håndværk og 3Fs byggegruppe har indgået overenskomstaftale

Efter ugers forhandlinger har Dansk Håndværk og 3Fs byggegruppe i dag indgået aftale om en fornyet treårig overenskomst gældende for perioden 2018 til 2021.

Aftalen sikrer en god lønudvikling og stabile forhold for de virksomheder og medarbejdere, der er omfattet.

Med særlig fokus på kompetenceudvikling vil parterne styrke den langsigtede udvikling og fagligheden i branchen.

Flere lærlige og lige konkurrence

Formand for Dansk Håndværk Niels Techen er tilfreds med aftalen, som rummer en særlig fornyelse, når det det gælder om at forebygge problemer:

- Vi har aftalt en ekstraordinær indsats for både at få flere lærlinge i branchen og få flere i et uddannelsesløft fra ufaglært til faglært, siger Niels Techen.

Og Kim Lind Larsen, formand for byggegruppen i 3F, lægger vægt på den fortsatte indsats for at sikre medlemmernes vilkår:

- Vi er også enige om styrke indsatsen for fair og lige konkurrencevilkår i branchen, baseret på overenskomstens grundlag, understreger Kim Lind Larsen.

Derfor iværksætter de to organisationer nu en fælles kampagne, hvor de tager rundt til virksomheder og medarbejdere og faciliterer den udvikling.

Særlig hjælp til virksomheder

Denne særlige del af aftalen betyder, at Dansk Håndværk og 3F sammen vil forsøge at komme overenskomstmæssige problemer i forkøbet.

Det sker ved, at virksomhederne og medarbejdere får tilbudt konkret rådgivning, hvor en konsulent hjælper ved at gennemgå personale- og lønforhold hos de virksomheder, som ønsker det, i forhold til overenskomsten, så problemer og konflikter på den måde undgås.

Indsatsen finansieres og støttes af parterne i fælleskab.

Den nye treårige overenskomst dækker en lang række virksomheder indenfor håndværk, byggeri, og industri.

Parterne ser frem til endnu en overenskomst periode med et godt samarbejde.

For yderligere kommentarer kontakt:
- Morten Frihagen, direktør i Dansk Håndværk, tlf./sms: 2937 8488, e-mail: mf@dhv.dk
- Kim Lind Larsen, formand for 3F’s byggegruppe, pressetelefonen: 8892 8892

3F om nye tal fra STAR: Mangel på arbejdskraft er overdrevet18.6.2018 22:05pressemeddelelse

Berlingske Tidende bringer mandag aften på www.b.dk en artikel om stigende mangel på arbejdskraft. Artiklen baserer sig på nye tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) og viser, at antallet af forgæves rekrutteringer er steget ganske beskedent fra 15.500 i foråret 2017 til 16.800 i foråret 2018. - Men der er fortsat meget langt op til de mere end 58.000 forgæves rekrutteringer, som vi oplevede i foråret 2007. Så jeg synes ærligt talt, at både arbejdsgiverne og beskæftigelsesministeren endnu engang overdriver den trussel, som mangel på arbejdskraft udgør, siger forbundssekretær i 3F Søren Heisel. Han hæfter sig ved, at hvis man piller de ti stillingsbetegnelser ud, som har det største antal forgæves rekrutteringer, så er antallet nede på ca. 10.000 – eller svarende til det niveau, man så i 2014/2015. - Det viser bare, at der nok er visse udfordringer inden for særlige stillingskategorier, f.eks. tømrer, kokke og tjenere. Men at der skulle være tale om en udbredt mangel

Lovændring om ressourceforløb skal efterprøves hurtigst muligt1.6.2018 05:00pressemeddelelse

Organisationerne bag samarbejdet ”#VærdigReform” hilser lovændringerne om ressourceforløb og førtidspension velkommen. Vi er dog bekymret for, hvorvidt lovændringen vil have den ønskede effekt, selv inden for det begrænsede område den er tiltænkt. Vi vælger derfor at tro på, men også at teste vores folkevalgte, Kammeradvokaten og Ankestyrelsen, når de siger, at ændringerne vil få den ønskede betydning. Vi vil derfor gerne hjælpe alle borgere med et forslag til en tekst, man kan sende til sin sagsbehandler i jobcentret efter den 1. juni: ”Der er lige vedtaget nye regler for, hvornår man har ret til førtidspension. Det nye er, at man kun skal i ressourceforløb, hvis der er en realistisk mulighed for, at arbejdsevnen kan udvikles (Beskæftigelsesloven § 68 a, stk. 2). På den baggrund vil jeg gerne have, at kommunen tager stilling til, om jeg kan få førtidspension efter Pensionslovens § 17, stk. 2. I mellemtiden vil jeg naturligvis gerne deltage i det ressourceforløb, jeg er i gang med.” Lo

3F: Ris og ros til regeringens beskæftigelsesudspil29.5.2018 18:37pressemeddelelse

Regeringen har i dag fremlagt en række forslag, der skal sikre kvalificeret arbejdskraft i hele Danmark. - 3F er helt enige med regeringen i, at det er helt afgørende for dansk økonomi, at der er tilstrækkeligt med kvalificeret arbejdskraft i hele landet. Vores udgangspunkt er, at det sker bedst gennem uddannelse og opkvalificering af de ledige, og derfor er det positivt, at regeringens udspil indeholder en række indrømmelser på uddannelsesindsatsen over for de ledige, siger forbundssekretær i 3F Søren Heisel. Han understreger imidlertid, at alle regeringens intentioner kan vise sig at være skønne spildte kræfter, hvis ikke kommunerne i højere grad begynder at tænke i investeringer i de ledige i stedet for at tænke i kortsigtede løsninger. - Vi kan af statistikkerne se, at der i kommunerne er massive forskelle på, hvor mange 3F’ere der bliver tilbudt ordinær uddannelse i forbindelse med deres aktivering. Og det på trods af, at ordinær uddannelse er et af det mest effektive aktiveringsr

Enig hovedbestyrelse i 3F anbefaler et ja til de indgåede forlig3.5.2018 11:41pressemeddelelse

Hovedbestyrelsen i Danmarks største fagforening, 3F, har besluttet, at de bakker op om de overenskomster, der blev forhandlet på plads i Forligsinstitutionen i sidste uge. - Vi fik opfyldt vores to altafgørende krav: At sikre reallønsfremgang for alle vores medlemmer. Og at få en ordning, der garanter, at de offentlige lønninger følger de private. Det er et godt resultat, og jeg er glad for, at hovedbestyrelsen bakker massivt op, siger Ellen K. Lykkegård, der er formand for Den Offentlige Gruppe i 3F. Det var en enig hovedbestyrelse, der torsdag gav deres opbakning til forligene. Udover den samlede stigning i lønrammen på 8,1 procent glæder 3F sig over, at der i overenskomsterne for første gang er åbnet for, at lavtlønnede medarbejdere skal have et særligt lønløft. Det er en vigtig principiel sejr for 3F, der netop organiserer mange lavtlønnede faggrupper, siger Lykkegård. På kommunernes og regionernes område er der desuden sat penge af til at løfte kompetence- og uddannelsesniveauet,