Ny overenskomst sikrer bedre barselsregler

3F Byggegruppen og Dansk Håndværk har landet en OK21-aftale, der sikrer bedre barselsregler, styrket indsats mod social dumping og ret til efteruddannelse.

3F Byggegruppen og Dansk Håndværk har netop indgået en ny fælles overenskomstaftale. Aftalen, der indeholder samme økonomiske ramme som OK20-aftalen med de øvrige arbejdsgiverorganisationer på området, giver mange gode fornyelser til både medarbejdere og virksomheder.

Formand for 3F Byggegruppen Claus von Elling er meget glad for denne oprustning for kommende forældre:

”Det er en væsentlig forbedring for ligestilling for gravide, fædre og mødre, når de ønsker at gøre brug af deres muligheder for graviditetsorlov, barsel, fædreorlov og forældreorlov. Med denne nye aftale sikres der fuld løn under de forskellige orlovstyper. Tidligere ville gravide kvinder på barsel eller graviditetsorlov og mænd på fædreorlov opleve en stor lønnedgang når de gik fra på orlov. Det får vi nu udjævnet. Dette initiativ er også tænkt som et led i indsatsen for at få flere kvinder ind i byggebranchen og vil forhåbentlig gøre en forskel når kvinder fremover skal vælge om de skal tage en erhvervsuddannelse eller gå en anden vej.”

Hos Dansk Håndværk er der særlig tilfredshed med, at den fælles aftale rummer initiativer, der skal være med til at styrke indsatsen mod social dumping. Bestyrelsesformand Niels Techen siger om aftalen:

”Det er en vigtig opgave, at vi sammen viser samfundssind og arbejder aktivt for at hindre social dumping og dårlige vilkår for både ansatte og virksomheder i byggeriet. Vi er derfor enige om en fælles opfordring til at der indføres ID-kort ved lovgivning, så det omfatter alle i byggebranchen. Og vi er også nået til enighed om en samarbejdsaftale om ”fair play byggeri”, der sætter rammerne for et fælles ønske om at bekæmpe kriminalitet, menneskehandel, tvangsarbejde, sort arbejde, og organisationsforfølgelse, som vi desværre oplever i stigende grad i byggeriet. Vi er enige om, at kriminalitet ikke hører hjemme i byggebranchen. Og enige om, at vi bør værne om den danske model – ikke mindst den respekt der er for ligeværdighed mellem virksomhed og ansatte,” siger Niels Techen.

Det stigende behov for kvalificeret arbejdskraft i Håndværksbranchen har også sat sit aftryk i overenskomstaftalen. Med aftalen udvides medarbejdernes mulighed for efteruddannelse og opkvalificering, blandt andet ved, at medarbejderne nu har ret til uddannelse ved ledighed, samt ret til at få en erhvervs- eller kontraktuddannelse, indenfor det område virksomheden beskæftiger sig med, hvis medarbejdere har været ansat i virksomheden i 12 måneder.

”Det er et meget stærkt element i aftalen, og jeg er rigtig glad for, at vi fik denne ret skrevet ind, så vi på begge sider af bordet tager ansvar for at sikre fremtidens kvalificerede arbejdskraft til den danske byggebranche. Der er stort politisk fokus på at vi alle ovenpå Corona skal efter- og videreuddanne os for at sikre beskæftigelse. Men i byggebranchen oplever vi desværre ikke særlig stor søgning mod efteruddannelser, men det vil dette protokollat være med til at afhjælpe. Det er virkelig et positivt resultat”, siger Claus von Elling.

Den fælles aftale rummer også en væsentlig forbedring for vilkårene for arbejdsmiljørepræsentanter, der sikres ret til mere uddannelse. Ligesom parterne er enige om at styrke det forebyggende arbejdsmiljøarbejde i virksomhederne.

Den økonomiske ramme er identisk fra forårets private overenskomstforhandlinger, dog med en lille regulering af akkordafsavnstillægget pr. den 1. marts 2023.

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92 eller pressekonsulent i Byggegruppen Eva Åkerman 22 10 17 25.

Nyt 3F-center i Korsør12.4.2021 12:06:40 CEST | Pressemeddelelse

Efter afsluttende forhandlinger de seneste dage har Fagforbundet 3F købt Grand Park hotellet i Korsør, der efter ombygning vil slå dørene op som kursus- og konferencecenter omkring årsskiftet 2022/23. ”Vi har gennem længere tid set på mulighederne for at placere et nyt 3F kursus- og konferencecenter på en central placering i Danmark. Det nuværende Hotel Grand Park er med dets rammer og unikke beliggenhed særdeles velegnet,” siger 3F’s formand Per Christensen. Forbundet overtager hotellet fra 1. januar 2022, og selv om sigtet med købet primært er at skabe optimale undervisningsrammer for 3F’s uddannelse af forbundets knap 10.000 tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter, så vil det nuværende hotel under den nye ejer også blive drevet kommercielt, bl.a. som konferencecenter: ”Vi vil også tilbyde de velegnede rammer og professionelle faciliteter, bl.a. de konferencemæssige, til eksterne brugere og kunder. Det er vores klare mål at være en stærk partner og bidrage til Korsørs regionale styrke

3F Byggegruppens medlemmer stemte JA til OK21 med Dansk Håndværk26.3.2021 12:00:00 CET | Pressemeddelelse

Byggegruppens medlemmer har sagt klart ja til den nye overenskomst med Dansk Håndværk, som netop har været til afstemning. Lidt over 35 pct. af de stemmeberettigede medlemmer valgte at bruge deres ret til at stemme om overenskomstfornyelsen. 83,48 pct. har stemt ja og 16,52 stemte nej. Det glæder gruppeformand Claus von Elling: ”Det er dejligt, at så markant stort flertal af vores medlemmer har sagt ja til aftalen. Det er også en god aftale fuld af forbedringer til medlemmerne. Ikke mindst på områder som barsel, ligestilling og uddannelse.” Den nye OK21-aftale giver blandt andet medlemmerne store forbedringer på barselsområdet. Mødre får med aftalen i hånden mulighed for fuld løn under graviditetsorlov og barsel. Og også kommende fædre kan se frem til forbedringer, idet de fremover får fuld løn i de to ugers fædreorlov. Claus von Elling er meget glad for den oprustning for kommende forældre: "Det er en væsentlig forbedring for ligestilling for gravide, fædre og mødre, når de ønsker at