Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

Der bliver mulighed for mere efteruddannelse og større fokus på trivsel for chauffører i transportbranchen med den nye overenskomst mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver, der netop er blevet vedtaget. Krifa er tilfredse med resultatet

I torsdags blev resultatet af forhandlingerne mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver (ITD-A) godkendt af begge organisationers bestyrelser, og en ny overenskomst er nu på plads. Overenskomsten træder i kraft den 1. juli 2020, og gælder for en 1-årig periode.

- Vi er godt tilfredse med årets forhandlinger, som blandt andet giver en uges ekstra efteruddannelse til chaufførerne, og det, vi tidligere kaldte feriefridage, hedder nu trivselsdage og er for alle medarbejdere uanset anciennitet, siger Krifas formand Søren Fibiger Olesen.

Overenskomstfornyelsen betyder derudover 4,75 kroner mere i timen i mindsteløn for blandt andet chauffører og lagermedarbejdere. Mindstelønnen stiger dermed til 151,50 kr./t, hvortil der lokalt vil aftales personlig løn ud fra medarbejderens kvalifikationer, anciennitet mv.

Flere stærke elementer
Søren Fibiger Olesen fortæller, at overenskomstforhandlingerne i høj grad har bygget på god dialog mellem Krifa og ITD-A. Den nye godskørselslov har været et stort tema, men trivsel har også stået højt på dagsordenen.

- Jeg glæder mig i særlig grad over, at trivsel og mestring fylder så meget i fornyelsen af overenskomsten. Det er den eneste rigtige vej at gå, lyder det fra Krifa-formanden. Lønmodtagerorganisationen har haft overenskomst med ITD-A siden 2016.

Den nyforhandlede overenskomst giver bl.a. lønmodtagerne følgende:

• Tre ugers ekstra forældreorlov med løn og dermed 16 uger i alt
  • Èn uges ekstra efteruddannelse og dermed to uger i alt
  • To ugers ekstra løn under sygdom og dermed 11 uger i alt
  • Ingen anciennitetskrav, så alle medarbejdere har ret til trivselsdage (tidl. feriefridage)

Derudover har parterne aftalt, at flere trivselsfremmende tiltag skal tilgodeses ved forhandlingerne i 2021.

Overenskomsten forventes at være tilgængelig online den 1. juli 2020.

Krifa er en tværfaglig organisation for danske lønmodtagere og har mere end 190.000 medlemmer. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og i samfundet generelt – og det er integreret i alt, hvad organisationen gør. Krifa arbejder mod at blive en moderne arbejdslivsbevægelse ved at se det enkelte medlem og udfordre den klassiske opfattelse af en fagforening og a-kasse.

Højsæson for jobskifte: Sådan får du dit næste job i en Corona-tid7.8.2020 05:30:00 CESTPressemeddelelse

August er højsæson for jobskifte ifølge tal fra jobindsats.dk, samtidig med at mange har mistet deres job på grund af Corona. Men selvom Corona har ramt det danske arbejdsmarked hårdt, er der stadig job at søge. I Krifa oplever man, at mange medlemmer skifter job efter ferier, fordi man har haft tid til at reflektere over hverdagen og sit arbejde. Men hvor skal man begynde eller slutte i jagten på et nyt job og højere arbejdslyst i en Corona-tid? Det har Krifas jobkonsulent Flemming Skjølstrup fire konkrete råd til. Fire skarpe fra Krifas jobkonsulent Flemming Skjølstrup: Sæt ord på dine kompetencer og præferencer Det er ikke unormalt at famle lidt i blinde til at begynde med. Hvad er det, du vil? Hvad er du god til? Og hvad vil du gerne gøre noget mere af? Det kan derfor være en god begyndelse at skabe et overblik over, hvilke kompetencer og præferencer du har og gerne vil benytte i dit næste job. Det kan du fx gøre ved at: - Brygge en god kop kaffe eller lave din yndlingste. Sætte di