Ny opgørelse: De midtjyske iværksættere og virksomheder har for alvor taget Erhvervshus Midtjylland til sig

Erhvervsstyrelsen har netop udgivet en ny opgørelse om Erhvervshusenes kunder – og her ser det særdeles godt ud for Erhvervshus Midtjylland, der har fået rigtig godt fat i den nye, brede målgruppe, har et stort antal kunder og en meget høj tilfredshed.
Formand for Erhvervshus Midtjyllands bestyrelse, Søren Olesen

Der har været travlt i Erhvervshus Midtjylland i 2020. Hele 41% af de 4.600 vejledte virksomheder i de seks erhvervshuse, har nemlig været forbi Erhvervshus Midtjylland. Det svarer til knap 1.900 virksomheder. Den nye opgørelse omhandler kun vejledte i landets Erhvervshuse, som har indgået i Erhvervsstyrelsens brugerevalueringen, og opgørelsen er således ikke et udtryk for det totale antal kunder, som Erhvervshusene har vejledt.

I 2020 vejledte Erhvervshus Midtjylland i alt 2.928 iværksætter og virksomheder og mere end 3.700 deltog i kollektive aktiviteter. Og efterspørgslen efter sparring og vejledning i det midtjyske ser ud til at fortsætte i 2021. Allerede i løbet af de først fem måneder af 2021 har mere end 1.500 virksomheder fået individuel vejledning, og mere end 2.000 har deltaget i et kollektivt tilbud gennem Erhvervshus Midtjylland.

Driftsvirksomhederne efterspørger vejledning og sparring

De vejledte virksomheder og iværksættere dækker både over vækstsegmentet og driftssegmentet. Sidstnævnte er en del af den nye målgruppe, som Erhvervshus Midtjylland har dækket med sine ydelser siden 2019. Opgørelsen, der bygger på data fra erhvervshusenes fælles CRM-system, viser, at hele 64% af de vejledte virksomheder og iværksættere i Erhvervshus Midtjylland i 2020 var driftsvirksomheder.

”Siden 2019 har vi i Erhvervshus Midtjylland arbejdet intenst med at nå ud til vores nye målgruppe både via kommunikation, opsøgende arbejde og et godt samarbejde med de midtjyske kommuner. Tallene fra 2020 viser, at vi har fået rigtig godt fat i driftssegmentet, og at vores indsats har båret frugt. Det kan jeg kun være yderst tilfreds med. Vores arbejde med at udbrede kendskabet til vores ydelser i hele målgruppen stopper dog ikke her. Vi sætter i 2021 nye initiativer i søen for at hjælpe endnu flere virksomheder. Det gør vi bl.a. ved at have fokus på forskellige brancher og ved at rykke ud og være endnu tættere på lokale iværksættere og virksomheder,” understreger Søren Olesen, formand for Erhvervshus Midtjyllands bestyrelse.

Opgørelsen fra Erhvervsstyrelsen viser desuden at Erhvervshus Midtjylland har landets højeste tilfredshed med en NPS (Net Promotor Score, se evt. faktabox for uddybning) på 75.

Salget af gavekurve eksploderede på webshoppen efter digitaliserings-hjælp

En af de driftsvirksomheder, der har værdsat at få sparring og vejledning gennem Erhvervshus Midtjylland, er Living4u fra Favrskov, der både driver en fysisk butik og en webshop med specialiteter som chokolade, vin og øl.

Fremfor at bruge tusindvis af kroner på en ny webshop har Living4u med digitaliserings-hjælp fra Erhvervshus Midtjylland toptunet den eksisterende. Med et tilskud på 25.000 kr. til konsulent-timer har Living4u fået sat butikkens webshop under lup. Det har givet et solidt mersalg. Faktisk så stort at Lone og Claus Bräuner, som sammen driver butikken, har været nødt til at ansætte to medarbejdere for at følge med efterspørgslen.

”Jeg kom i kontakt med en virksomhedskonsulent, som har forstand på digitalisering. Han kom hurtigt på besøg, og han var rigtig god til at forstå vores situation, og hvordan vi kan få mest ud af vores tid og penge. Og at guide os til at finde ud af, hvad det var, vi havde brug for”, siger Claus Bräuner.

Virksomhedskonsulenten fra Erhvervshus Midtjylland fik parret til at overveje om den platform, de har, var god nok, hvis den blev toptunet:

”Vi havde brug for at dykke ned i de sindssygt mange data, vi kan trække ud af besøg på vores hjemmeside. Med virksomhedskonsulentens hjælp fik vi bevilget 25.000 kr. til eksterne konsulenter, som har hjulpet os til at forstå og bruge vores data og få webshoppen til at fungere”, understreger han.

Erhvervshus Midtjylland opfordrer både iværksættere og virksomheder til at tage fat erhvervshuset, hvis man har brug for hjælp til at få sat struktur på sin virksomheds udviklingsmuligheder eller har brug for professionel vejledning og sparring indenfor specifikke områder såsom eksport, digitalisering eller grøn omstilling.

Fakta:

• Opgørelsen fra Erhvervsstyrelsen kan læses i sin helhed her

• NPS opgøres pba. spørgsmålet; ”Hvor sandsynligt er det, at du vil anbefale erhvervshuset til andre virksomhedsejere og personer i dit netværk?”. Dette besvares på skala fra 0-10. NPS opgøres ved, at andelen af svar på 9-10 (promotors) fratrækkes andelen af svar mellem 0-6 (detractors)

• Vækstsegmentet er karakteriseret ved at have fokus på vækst og skalering og er de virksomheder, som har potentiale til at præstere en omsætningsvækst på 10 pct. i gennemsnit over de kommende tre år.

• Driftssegmentet er karakteriseret ved at have fokus på drift og konsolidering og er de virksomheder, som vurderes at have et mindre vækstpotentiale end virksomhederne i vækstsegmentet.

Formand for Erhvervshus Midtjyllands bestyrelse, Søren Olesen
Lone og Claus Bräuner, indehavere af Living4u