Ny operachef til Det Kongelige Teater

10.4.2017 11:01 | Det Kongelige Teater

Det er med glæde, at Det Kongelige Teater kan offentliggøre, at man har fundet en ny operachef. Valget er faldet på John Fulljames, der i dag er Associate Director ved the Royal Opera House.

John Fulljames efterfølger operachef Sven Müller, som i januar opsagde sin stilling, og dermed stopper med udgangen af juni. John Fulljames starter som operachef på Det Kongelige Teater d. 20. august.

Valget af ny operachef vækker glæde på teatret og bestyrelsesformand Lisbeth Knudsen udtaler:

"Jeg glæder mig på alle måder til at byde John Fulljames velkommen som ny operachef til august. Han tænker på meget spændende vis opera som kunstart ind i en moderne kontekst, hvor den ikke alene skal tilfredsstille et kritisk og loyalt operapublikum med smag for mere og store kunstneriske oplevelser, men han tænker også i at nå ud til nye målgrupper via nye ideer og en stærk passion for at vise, hvad opera kan levere."
Lisbeth Knudsen, bestyrelsesformand, Det Kongelige Teater.

John Fulljames’ lange ledelseserfaring indenfor kunst og kultur samt hans ekstremt høje faglighed indenfor opera har været vigtige kriterier for valget af ham som ny operachef på Det Kongelige Teater:

"Jeg synes også vores samtaler har båret præg af et stærkt ønske fra hans side om at ville sætte sig grundigt ind i dansk kultur og tradition og af en god forståelse for lederskabet af en mangfoldig organisation som Det Kongelige Teater."
Lisbeth Knudsen, bestyrelsesformand, Det Kongelige Teater.

Også teaterchefen ser frem til den nye operachefs tiltræden:

Jeg er simpelt hen så glad for, at det lykkedes at indgå en aftale med John Fulljames. Han er lyttende, fagligt stærk og med en klar vision for, hvad han vil med operaen som kunstart. De erfaringer, han har som instruktør og leder fra både sit eget kompagni og fra The Royal Opera House, ser jeg meget frem til at få bragt i spil hos os”.
Morten Hesseldahl, teaterchef, Det Kongelige Teater

Spændt på de nye udfordringer
John Fulljames har holdt godt øje med Operaen i Danmark, men glæder sig til at lære Det Kongelige Teater og Danmark endnu bedre at kende og udtaler:

"Jeg er meget begejstret for at blive en del af Det Kongelige Teater. Jeg ser specielt frem til at arbejde sammen med Operaens fantastiske solister, kor, orkester og sceneteknikere, som jeg har hørt utrolig meget godt om. Jeg vil bygge videre på Operaens flotte internationale omdømme og håber jeg kan medvirke til, at vi sammen kan nå ud til endnu flere publikummer.”
John Fulljames

Kort om John Fulljames
John Fulljames har siden 2011 været ansat som Associate Director ved The Royal Opera House i London. Han har blandt andet arbejdet sammen med danske Kasper Holten. Tidligere (fra 1997-2011) var han kunstnerisk leder af The Opera Group (nu Mahogany Opera Group). Han har arbejdet sammen med en bred vifte af komponister og har stor erfaring med at udvikle og producere operaer.

Et overflødighedshorn af opera sunget af de bedste solister26.7.2017 08:00pressemeddelelse

Den Kongelige Opera inviterer for 12. år i træk til gratis opera under åben himmel med Det Kongelige Teaters operastjerner i naturskønne omgivelser. Hermed løftes sløret for programmet til dette års udgave af Opera i det fri, der både byder på uddrag fra Rigoletto og La Traviata, som vises på Det Kgl. Teater i den kommende sæson. Men der er også smagsprøver fra Farinelli, Don Juan og meget andet.Det hele bliver sunget af nogle af Danmarks bedste sangere fra Det Kongelige Operaensemble. Publikum kan glæde sig til at opleve sopranen Gisela Stille, tenoren Jens Christian Tvilum, bassen Morten Staugaard og Mezzosopranen Johanne Bock. Alle sat i scene af konferencieren Lars Halby.Med den smukke musik og de grønne omgivelser er det et arrangement, der henvender sig til hele familien, store som små. Så pak picnic-kurven og kridt danseskoene med Magdelone fra Carl Nielsens Maskarade, lad dig forføre af den kvindekære hertug fra Verdis Rigoletto, udbring en skål sammen med det elskende par fra

Store oplevelser i alle priskategorier på Det Kgl. Teater4.7.2017 15:09pressemeddelelse

Fortællingerne om, at det indebærer en større økonomisk udskrivning at komme i Det Kgl. Teater og at det kun er de store klassikere, der luftes på scenerne, er nogle af de mest hyppige vandrehistorier, når talen falder på hele Danmarks teater - Det Kgl. Teater. Men man behøver ikke nødvendigvis at grave dybt i pengepungen for at komme i Det Kgl. Teater. Og store klassikere kommer ganske rigtigt under kærlig behandling, men moderne dans, sang, musik og ny dramatik er lige så regelmæssige gæster på scenerne. Derfor har vi sammensat en række anbefalinger til oplevelser i sæsonen 2017/18, der tilgodeser, at ikke alle har de samme behov og ønsker til de kunstneriske udfoldelser. Kommunikationschef Magnus Restofte forklarer: ”Vi hører ofte, at det er dyrt at tage i Det Kongelige Teater. Det kan det godt være - men det behøver det ikke at være. Med vores sæsonkort, der åbner op for 6 super gode forestillinger til kun lidt over 100 kr. stykket, så er vi et teater de fleste har råd til at besøg