Ny Opel Crossland: Alsidig og rummelig Opel er blevet endnu bedre

Der kører i øjeblikket 4.858 Opel Crossland X på de danske veje og i salgsstatistikkerne, ligger den år til dato på en samlet sjetteplads i segmentet. Det er med andre ord en populær lille familiebil, der nu står foran et facelift.

• Crossland får Opels nye ansigt, Opel Vizor
• Den alsidige Crossland: Skydesæder og op til 1.255 liter stort baggarum
• Opel ergonomi og komfort: Nye ergonomiske AGR-certificerede sæder
• Bedre køreegenskaber: Videreudvikling af chassis og styreegenskaber
• Vejgreb til enhver lejlighed: IntelliGrip adaptiv traction control nu også i Crossland
• Alle motorer lever op til de strikse Euro 6d emissionskrav
• Dansk introduktion i februar 2021

Opel Crossland X skifter ved faceliftet navn til bare at hedde Crossland og følger dermed linjen fra den nye Mokka. Den deler også den nye Opel Vizor front med Mokka og er den anden bil i Opels modelprogram, der får tilføjet Opels nye signatur-front.

Forenden på Crossland har ændret sig markant. Ud over en ny forkofanger, inspireret af den nye Mokka, rydder Opel Vizor visuelt op på fronten og samler lygter og grill i et vandret element, der trækker fronten ud mod bilens hjørner og gør den bredere at se på. Den sender en fin hilsen til den legendariske Opel Manta fra 70’erne og giver Opel Crossland et letgenkendeligt ansigt, som vil være at finde på alle Opel modeller fremadrettet. Bagpå er Crosslands baglygter blevet tonet mørkere og bagsmækken malet sort, så det sorte tag og bagsmæk flyder sammen visuelt og gør bilen lavere at se på. Kombinationen af den mørke bagrude, ”Crossland” skrevet lige under bagruden og introduktionen af en ny bagkofanger, giver bagenden et nyt og friskt udtryk.

På trods af at være en lille og kompakt crossover med høj ind- og udstigning, er Crossland en ganske rummelig bil. I forhold til bilens længde, er kabine stor og i kombination med en oprejst sideposition, skaber det et meget rummeligt interiør. Kabinen er gjort fleksibel, så alle sæder kan skydes frem eller tilbage og prioritere enten benplads eller baggageplads. Bagsæderne, der opdelt i 60/40, kan skydes op til 150 millimeter og forøge baggagerummet fra 410 liter til klasseledende 520 liter. Lægges sæderne helt ned, er baggagerummets volumen 1.255 liter. Selvfølgelig fås Crossland også med Opels anderkendte AGR-certificerede ergonomiske forsæder (Aktion Gesunder Rücken e.V.).

Køredynamikken i Crossland har også fået sig en overhaling. Opels ingeniører har udviklet nye fjedre til McPherson forhjulsophænget og torsionsstangen på bagakslen. I kombination med et nyudviklet midterstykke på ratstammen, er præcisionen i styretøjet samt følingen ved neutral styring blevet forbedret og giver en god balance mellem komfort og dynamik.

Kunder har mulighed for at vælge mellem effektive benzin eller diesel motorer på hhv. 1.2 eller 1.5 liter. Alle motorer lever op til de strikse Euro 6d emissionskrav.

Petrol engines

1.2

1.2 Turbo

Max. Power (kW/hp) @ rpm

@ 5,750

Max. Torque (Nm @ rpm)

118 @ 1,750

205 @ 1,750

230 @ 1,750

Emissions

Euro 6d

Transmission

MT5

MT6

AT6

Preliminary NEDC[1]fuel consumption (l/100 km)

Urban

Transmission

MT6

AT6

Preliminary NEDC1 fuel consumption (l/100 km)

Urban

Extra-urban

Combined

- CO2 g/km

4.8

3.7 – 3.6

3.6 – 3.5

94 – 93

4.4

3.8 – 3.7

3.9 – 3.8

103 – 101

1 The preliminary fuel consumption and CO2-emission data given have been determined according to WLTP test procedure methodology, and the relevant values are translated back into NEDC to allow the comparability with other vehicles, according to regulations R (EC) No. 715/2007, R (EU) No. 2017/1153 and R (EU) No. 2017/1151.

Den nye Crossland kommer med en stor palette af udstyrsmuligheder:

Opel InterlliGrip - Normal/ On-road, Snow, Mud, Sand eller ESP Off.

Front kollisionsalarm – aut. nødbremse og fodgængeralarm

Træthedsassistent

Blindvinkelalarm

Automatisk parkeringsassistent

180 grader panorama bakkamera

OpelConnect

Adaptive LED forlygter – m. kurvelys, automatisk nedblænding

Trådløs mobilopladning

Head Up display

Multimedia Navi Pro – 8” skærm m. Apple CarPlay og Android Auto

Danske priser og udstyr er ikke tilgængelige endnu, hvorimod den danske introduktion er sat til februar 2021.