Ny øko-statistik: Mere biodiversitet på vej

Nye tal fra NaturErhvervstyrelsen viser at 57 procent af det der gror på de økologiske marker er grovfoder, helsæd og græs. Det er afgrøder, der fører til mere biodiversitet og som der kommer flere af, i takt med at det økologiske areal vokser. Det vurderer landbrugets videnscenter SEGES

En netop offentliggjort opgørelse over, hvad de økologiske landmænd dyrker, lover godt for den danske natur.

Ny øko-statistik fra NaturErhvervstyrelsen viser, at i det økologiske jordbrug benyttes mere end halvdelen af produktionsarealet til grovfoder, helsæd og kløvergræs. Det betyder flere afgrøder, der fremmer biodiversiteten.

- Disse afgrøder er alle med til at hjælpe biodiversiteten på vej. Mere kløvergræs tiltrækker flere bier og i græsset vokser der flere vilde blomster. Derudover giver grovfoder harer og agerhøns bedre levevilkår, siger Kirsten Holst, økologichef i landbrugets videnscenter SEGES.

Hun glæder sig også over, at der i den økologiske produktion er et større areal med frugtplantager og grøntsager, og at økologerne dyrker forholdsmæssigt mange blandinger af kornarter og af korn og bælgsæd. Alt er med til at give en større variation på markerne.

De nye tal viser samtidig at det økologiske areal er steget med to procent fra 2014 til 2015. Statistikken er dog opgjort den 31. maj 2015 og tager således ikke højde for de ekstraordinært mange landmænd, der søgte om økologisk arealtilskud i den udvidede ansøgningsrunde med frist i september sidste år. De omkring 350 landbrug, der har ansøgt om økologisk autorisation efter 31. maj 2015, indgår derfor først i statistikken for 2016.

Og med et voksende økologisk areal ændres også de afgrøder der bliver dyrket på de danske marker.

- Vi kan ud fra statistikken se, at andelen af de afgrøder der giver mere biodiversitet er størst i den økologiske produktion. Altså vil andelen af afgrøder, der giver mere biodiversitet stige sammen med størrelsen på det økologiske areal, siger Kirsten Holst.

Yderligere kommentarer fra økologichef Kirsten Holst via pressekonsulent Mille Marie Christensen, mobil: 61702047, mail: mic@lf.dk

Fødevareklyngen offentliggør ny forskningsstrategi20.9.2017 07:00pressemeddelelse

Landbrug & Fødevarer, DI Fødevarer og ti store virksomheder fra fødevareklyngen præsenterer i dag samlet en ny strategi for fødevareforskning. Der er brug for et øget fokus på forskning og innovation i fødevareklyngen, hvis Danmark også i fremtiden skal bryste sig af at være en af verdens stærkeste fødevareklynger. Sådan lyder det i ny fødevareforskningsstrategi gældende frem mod 2030, som L&F, DI Fødevarer og virksomheder som Arla, Danish Crown, Chr. Hansen, KMC og Foss offentliggør i dag. - Faldende bevillinger til den strategiske fødevareforskning kan risikere at sætte en stopper for væksten i fødevareklyngen. Det scenarie må vi for alt i verden ikke ende i, siger Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer. - I 2030 vil der være 1 mia. flere munde at mætte i verden, og hvis den danske fødevareklynge kan blive verdensbefolkningens foretrukne forsyner af sikre, bæredygtige og kvalitetssikre fødevarer, så har vi her en mulighed for et nyt væksteventyr. Den chance