Ny og erfaren direktør til Ungdommens Røde Kors

1. oktober starter Helle Gudmandsen som direktør hos Danmarks største humanitære ungdomsorganisation. Senest kommer hun fra en stilling hos Red Barnet som chef for uddannelse og unge-engagement i International Afdeling.

”Det er med stor glæde, jeg har sagt ja til at være direktør i Ungdommens Røde Kors. Jeg glæder mig til at samarbejde med medarbejderne, landsstyrelsen og alle de frivillige i Ungdommens Røde Kors, som arbejder for at skabe positive fællesskaber for alle børn og unge i Danmark," siger Helle Gudmandsen.

”Modellen ”ung-til-ung” er der, hvor forandringen sker - og der har i vores samfund, i en corona-tid, aldrig været mere brug for, at alle er en del af fællesskabet. Derfor er arbejdet i Ungdommens Røde Kors både nationalt og internationalt meget vigtigt, da fremtidens udvikling ligger i børn og unge," siger den nye direktør.

Hos Ungdommens Røde Kors (URK) glæder formand, Troels Boldt Rømer, sig meget over det gode match både hvad angår kompetencer, værdier og netværk:

”Helle har i hele sin karriere arbejdet for at løfte børn og unge. Hendes værdier passer perfekt til URK’s arbejde. Samtidig kender hun civilsamfundet, har arbejdet med børn og unge i både ind- og udland og er en erfaren, dreven leder.”

Dem, der er hårdest ramt af udsathed

Troels og resten af landsstyrelsen (URK’s unge, frivilligdrevne bestyrelse) er stærkt optagede af at gøre en indsats dér, hvor behovet blandt børn og unge er størst. Som en del af Røde Kors-bevægelsen er den drivkraft en del af organisationens grund-DNA, og Troels fortsætter derfor:

”Med Helle ombord vil vi styrke Ungdommens Røde Kors’ arbejde for de børn og unge, der er hårdest ramt af udsathed. Dem på hospitalerne, i psykiatrien, i fængslerne og på krisecentrene. Dem på kanten af fællesskaberne. Vi vil give dem en platform. Og vi vil lade det hele hvile på en fokuseret og solid organisering.”

To direktørers veje krydses

Helle Gudmandsen har en lang række meritter på CV’et, der alle kredser om at styrke børn og unge. Hun har bl.a.:

• Stået i spidsen for Red Barnets internationale ungdomsarbejde.
  • Sikret solid økonomi og skarp ledelse i Ungdomsbyen, der under hende voksede markant og fik et stabilt økonomisk fundament.
  • Gennemført en af de mest succesfulde oplysningskampagner inden for dansk udviklingsarbejde med ”Hele verden i skole”.
  • Været med til at implementere en ny folkeskolelov i Sydafrika efter apartheid og været dansk repræsentant i UNESCO og Global Campaign for Education.

Om URK’s afgående direktør siger Troels:

"Kæmpe tak til Anette Christoffersen, der på utrolig kort tid har genoprettet en solid, administrativ rygrad i organisationen, hvilket hun var rekrutteret til at varetage. Anettes ansættelse har været midlertidig, men hendes aftryk bliver i den grad varigt."