LEO PharmaLEO Pharma

Ny offentligt/privat samarbejde sætter fokus på udnyttelse af patienters viden til medicinudvikling

Patienter er dem, der ved mest om deres egen sygdom. Hvordan kan deres viden udnyttes til at fremstille bedre medicin? Det er filosofien og motivationen for et nyt, forskningsbaseret offentligt-privat samarbejde, som sætter fokus på potentiale og barrierer for brugerinddragelse i forbindelse med udvikling af ny medicin.

Samarbejdet er et pilotprojekt og - så vidt vides - det første af sin art i verden, som tæller patientorganisationen FAIM (Foreningen for Autoimmune Sygdomme),  Skovlunde og Ballerup Apoteker, Ballerup Kommune og medicinal-virksomheden LEO Pharma.

Pilotprojektet søsættes 31. oktober 2019 og løber frem til udgangen af januar 2020. I denne periode vil brugere på Skovlunde og Ballerup Apoteker, som matcher projektets fokusområde,  blive tilbudt at deltage som rådgivere for LEO Pharma i forbindelse med konkrete forskningsprojekter.

Målgruppen er i første omgang patienter, som lider af sjældne, alvorlige og kroniske hudsygdomme som fx Gorlin syndrom (arvelig, medfødt sygdom, som bl.a. kan medføre cyster i kæben og hudkræft) og diskuid lupus erytematosus  (kronisk sygdom, som giver skællende, rød-lilla forandringer i huden). På sigt er det planen, at metoden skal bredes ud til flere hudsygdomsområder.

Projektet vil blandt andet give værdifuld indsigt i følgende områder, og målet er, at denne viden på sigt skal bidrage til udviklingen af nye behandlinger:

• Hvordan kan patienter motiveres til at stille deres viden til rådighed?
  • Hvordan kan patientforeninger, kommuner, apoteker og medicinalindustrien samarbejde for at skabe de bedste betingelser for patientinddragelse og dermed udnyttelse af patienternes viden?

Projektet drives af Nina Scheel Andersen, stud. pharm. ved Det Sundhedsfaglige Fakultet på Københavns Universitet, som siger: ”Under min uddannelse til farmaceut er det kun få gange, jeg er stødt på ordet patientinddragelse. Det vil jeg gerne være med til at ændre på, da det er patienten, der eksperten i sin sygdom og slutbrugeren af lægemidlet. Derfor bør og skal patienterne inddrages mere, end det er tilfældet i dag. Jeg er meget taknemlig over at være en del af dette samarbejde, hvor vi forhåbentlig kan vise, at apotekerne kan benyttes som en indgang for patienter, der gerne vil bidrage til udviklingen af nye lægemidler.”

Bente Buus Nielsen, Landsformand for FAIM - Foreningen For Autoimmune Sygdomme, siger om samarbejdet: "Patienterne er de ægte eksperter, og de helt rigtige at spørge om hvad der virker og hvad der mangler - når det gælder deres sygdomme. Det er dejligt at blive taget alvorligt, og ikke mindst inddraget i processen fra starten af. Apoteket er det helt rigtige sted for alle parter at møde hinanden, og vi håber, at ideen breder sig til hele landets apoteker."

Thorsten Thormann, Vice President, Research hos LEO Pharma, siger: ”Det er en høj prioritet for LEO Pharma, at vi hele tiden bliver bedre til at forstå de patienter, vi gerne vil hjælpe, og at vi finder nye måder, vi kan inkludere deres viden og erfaringer i vores arbejde på. Særligt inden for sjældne sygdomme er involveringen af patienter vigtigt, når man skal udvikle ny medicin, fordi der generelt er begrænset viden om disse sygdomsområder, og behovet for løsninger er stort. Vi håber, at projektet på apotekerne i Ballerup og Skovlunde kan være med til at give viden, som på sigt kan være med til at dække dette behov.”

Der er mulighed for at møde de første patienter på Ballerup Apotek den 31. oktober mellem kl. 10.00 og 11.00, samt repræsentanter fra FAIM, Ballerup Kommune og LEO Pharma.

Kontakt Trine Juul Wengel, LEO Pharma, email: tewdk@leo-pharma.com, tlf. 20732037 for mere information.

Om FAIM
Foreningen For Autoimmune Sygdomme er en patientforening for alle, der har autoimmune sygdomme inde på livet. FAIM arbejder for at øge kendskabet til de over 100 eksisterende autoimmune sygdomme og deres indbyrdes sammenhæng samt fremme mere samarbejde og forskning på tværs af autoimmune sygdomme og relaterede sygdomme. Læs mere på www.faim.dk

Om Ballerup Kommune
Ballerup Kommune er én af Danmarks største erhvervskommuner. Inden for kommunegrænsen er der over 47.000 arbejdspladser fordelt særligt på tre fremtrædende klynger indenfor life science, it og Finans. Kommunens erhvervsafdeling, BusinessBallerup, arbejder blandt andet for at etablere brugbare netværk mellem kommunens mange virksomheder – ligesom tilfældet har været med LEO Pharma og apotekerne i Ballerup og Skovlunde. Læs mere om Ballerup Kommune på www.ballerup.dk

LEO Pharma hjælper mennesker med at få sund hud. Virksomheden er, med sin solide R&D pipeline, brede vifte af behandlinger og pionérånd, førende inden for medicinsk dermatologi. Virksomheden, der blev etableret i 1908, er i dag ejet af LEO Fondet. Gennem de seneste mange årtier har LEO Pharmas fokus været på at styrke videnskaben inden for dermatologi og sætte nye standarder for behandlingen af mennesker med hudsygdomme. LEO Pharma har hovedkontor i Ballerup, og med sine 6.000 medarbejdere i 130 lande hjælper virksomheden hvert år flere end 76 millioner mennesker. LEO Pharmas omsætning lå i 2018 på 10,410 mio. kroner. Se mere på: www.linkedin.com/company/leo-pharma eller www.leo-pharma.com

Delgocitinib cream demonstrated a superior reduction in Hand Eczema Severity Index (HECSI) score from baseline to Week 12 compared to alitretinoin capsules as its primary outcome measure. Delgocitinib cream also demonstrated superiority to alitretinoin capsules in all key secondary outcome measures, including Investigator’s Global Assessment (IGA)-CHE treatment success, health-related quality of life (HRQoL), and a lower number of treatment-emergent adverse events. DELTA FORCE is the first head-to-head phase 3 trial comparing a systemic and topical treatment for CHE.1 With only one treatment option currently approved for severe CHE and no approved optionsfor more moderate forms of the disease, there is a considerable unmet need for patients living with CHE.

Subjects who completed the 16-week twice-daily treatment regimen of delgocitinib cream or cream vehicle in the phase 3 DELTA 1 or DELTA 2 trials were offered to immediately enroll into the 36-week DELTA 3 extension trial.1 The DELTA 3 trial evaluated the long-term safety of twice-daily as needed treatment with delgocitinib cream for up to 36 weeks in adults with moderate to severe CHE.1 The long-term safety profile of delgocitinib cream was consistent with previous results from the DELTA 1 and 2 trials. Patients who entered the DELTA 3 trial after receiving delgocitinib cream in the DELTA 1 and DELTA 2 trials maintained similar levels of symptom relief and treatment success over an additional 36-week treatment regimen.

LEO Pharma provides update on the development program for izuforant20.10.2023 09:43:02 CEST | Pressemeddelelse

The Phase 2a/b international trial to evaluate the efficacy and safety of orally administered izuforant tablets compared with placebo tablets for up to 16 weeks of treatment in adults with moderate to severe AD did not meet the primary endpoint. As a result, LEO Pharma ends the program for izuforant and terminates the license agreement with JW Pharmaceutical. LEO Pharma remains committed to delivering value for patients living with atopic dermatitis and other skin diseases.