BUPL

Ny nedslående rekord: Hver tredje pædagogrekruttering forgæves

Rekrutteringskrisen i landets daginstitutioner tager til i styrke. Fra juni til november 2022 har der været 4920 forgæves rekrutteringer til ledige pædagogjobs, viser nye tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Det højeste nogensinde.

Pædagogmanglen breder sig med alarmerende hast. Næsten 5000 gange i perioden juni til november 2022 lykkedes det ikke at finde en pædagog til en ledig stilling. Dermed blev hvert tredje pædagogjob ikke besat i perioden. Det er alarmerende, siger BUPL-formand Elisa Rimpler:

”Det er voldsomme tal, der endnu engang understreger, at situationen er akut. Under halvdelen af de ansatte i landets daginstitutioner er nu pædagoger og det går desværre kun den forkerte vej. Det er ekstremt bekymrende, og det kommer til at have store konsekvenser for børnene i vuggestuer, børnehaver og fritidsinstitutioner langt ud i fremtiden,” siger Elisa Rimpler.

Med næsten 5000 forgæves rekrutteringer sættes der samtidig en ny kedelig rekord i forgæves rekrutteringer. Den forgæves rekrutteringsrate for pædagogerne er højere end for både SOSU’er, sygeplejersker og lærere.

Men rekrutteringskrisen på pædagogområdet er ikke ny. BUPL har længe advaret om konsekvenserne, hvis der ikke handles. I 2030 vil der mangle 14.000 pædagoger, hvis der ikke sættes ind.

”Advarselslamperne har blinket længe, men det har desværre været småt med handling. Og det til trods for, at vi gentagne gange har appelleret til regeringen om at sætte ind, så det bliver mere attraktivt at blive og være pædagog. Vejen er en styrket uddannelse og forbedrede vilkår - og ikke mindst en højere løn,” siger Elisa Rimpler.

Regeringen har afsat 3 milliarder frem mod 2030 til en særlig rekrutteringspulje for velfærdsfagene og lagt op til trepartsforhandlinger i efteråret op mod de offentlige overenskomstforhandlinger i 2024. Men en styrkelse af pædagoguddannelsen kan ikke vente længere, siger Elisa Rimpler.

”Optaget er faldet med en femtedel siden 2016. Vi er nødt til at investere i pædagoguddannelsen, så vi kan tilbyde de studerende en attraktiv uddannelse og en god vej ind i pædagogfaget.”

Information om BUPL

BUPL er Danmarks største fagforening for pædagoger og har over 65.000 medlemmer. BUPL arbejder for at fremme de bedst mulige betingelser for pædagogerne og udøvelsen af pædagogprofessionen. Fagforeningen varetager vores medlemmernes interesser over for lovgiver, arbejdsgiver og andre.

Følg pressemeddelelser fra BUPL

Flere pressemeddelelser fra BUPL