Ny nedlukning stiller store krav til fleksibilitet

Endnu en gang indføres der restriktioner og nedlukninger i forsøget på at inddæmme spredningen af covid-19. Det får landets næststørste fagforening HK til at minde arbejdsgiverne og kommunerne om deres ansvar for en så smertefri nedlukning som muligt.

-  Ingen havde ønsket sig nye restriktioner op til jul, og det her bliver en svær omgang for børnefamilierne, der nu igen skal til at finde ud af at få det hele til at fungere - med hjemmearbejde, hjemmeskole eller nødpasning, siger formand for HK Anja C. Jensen

- Vi kan godt se fornuften i, at skolebørnene sendes hjem, så vi kan holde resten af samfundet åbent. Og HK’erne har igennem de sidste 21 måneder vist, at de kan være både produktive og effektive hjemmefra. Men det er altså ikke lutter honningkage at passe fuldtidsarbejde, samtidig med, at man passer sine børn! Derfor appellerer vi stærkt til, at arbejdsgiverne vil møde medarbejderne med både forståelse og ekstra fleksibilitet i den kommende tid. For vi løser kun det her i fællesskab. Ganske ligesom vi gjorde under sidste nedlukning, siger Anja C. Jensen.

Fleksibel nødpasning er afgørende

Det er dog langt fra alle HK’ere som har muligheden for at arbejde hjemme. Medarbejdere i borgerservice, laboranter og lægesekretærer kan ikke bare flytte arbejdspladsen hjem i køkkenet, ligesom de butiksansatte er under særligt pres de kommende uger, med ekstra julehandel og skæve arbejdstider. Derfor har formanden for de butiksansatte i HK Handel også denne klare opfordring.

- Nedlukningen af skoler, SFO’er og andre fritidstilbud vil ramme rigtig hårdt hos handelsansatte i butik og på lager, der typisk ikke har mulighed for hjemmearbejde. Derfor vil vi selvfølgelig gerne opfordre til, at nødpasningsordningerne bliver fleksible, så de ansatte, der står i forreste linje for at forsyne hele Danmark med varer, stadig kan passe deres arbejde og få familielivet til at hænge nogenlunde sammen. Vi håber derfor, at der vil være lokale nødpasningsmuligheder, hvor logistikken kan gå op for ansatte, der ikke kan arbejde hjemmefra og måske heller ikke har bil eller mulighed for at aflevere børn langt væk hjemmefra, siger Mette Høgh, formand for HK Handel.

Anja C. Jensen, formand for HK
Mette Høgh, formand for HK Handel