Ny München-rute fra Aarhus Airport letter den 9. juli

Air Dolomiti sætter kurs direkte fra Aarhus mod München for første gang den 9. juli. Derved får jyderne samtidig adgang til sommerdestinationer som Barcelona, Mallorca og Athen via Lufthansas rutenetværk.

I juli måned lander et helt nyt haleror i Aarhus Airport. Det sidder på det italienske flyselskab, Air Dolomiti, der ejes af Lufthansa Group. Dermed er en storbyferie i den sydtyske metropol kun et par klik væk for jyderne, ligesom en masse attraktive sommerdestinationer kan komme på boardingkortet. Air Dolomiti er koblet sammen med Lufthansas rutenetværk, og et hurtigt skift i München giver dermed jyderne mulighed for at tjekke ind til blandt andet Mallorca, Venedig, Barcelona, Lyon, Bologna og Athen i Aarhus Airport.

”Det er et perfekt tidspunkt at starte ruten til München, nu hvor rejserestriktionerne lempes, og verden for alvor åbner op. Jyske rejsende får direkte adgang til Lufthansas store rutenetværk, der tæller både eftertragtede europæiske destinationer og langdistancedestinationer verden over. Selve München er forholdsvis uprøvet for mange danskere som rejsemål, men byen er et rigtigt godt alternativ til de klassiske storbydestinationer og giver mulighed for at kombinere by-oplevelser og storslået natur. Vi glæder os rigtigt meget til at checke de første gæster ind til München”, siger Nicolai Krøyer, som er administrerende direktør i Aarhus Airport.

München, på kanten af de Bayerske Alper, er nok mest kendt for verdens største øl-festival og Europas mest moderne fodboldstadium. Byen tæller også bilmuseum, 60 Michelin restauranter og imponerende slotte og museer, mens glitrende shopping-gallerier ligger side om side med eksklusive modebutikker. Historiske bygningsværker, surfere på floden Eisbach og picnic i parken ”Englisher Garten” er også en del af bybilledet i München, der med sit lune klima emmer af sydlandsk stemning.

"Vi er meget glade for det nye samarbejde med Aarhus Airport. Det giver helt nye rejsemuligheder for vores passagerer, at vi nu kan tilbyde direkte flyvninger fra Aarhus til München, ligesom ruten også styrker forbindelsen til München som hub ud i verden. Samtidig er den nye rute et opmuntrende signal på genstarten af flytrafikken efter pandemien," siger Joerg Eberhart, som er præsident og administrerende direktør for Air Dolomiti.

Flyselskabet lægger ud med to ugentlige returflyvninger mandag og fredag mellem Aarhus og München i juli måned. Til august tilføjes endnu en afgang om onsdagen, mens der fra september måned skrues op til seks ugentlige afgange mellem Aarhus og München. Således vil der være direkte forbindelse til millionbyen alle dage undtagen lørdag hele året rundt. Det giver rigtig god mening i forhold til forretningsrejsende og vinterturisme.

”Der er en betydelig business-trafik mellem sydtyske og jyske virksomheder, som vi kan servicere på højt niveau, når ruten øger frekvensen til seks ugentlige afgange til september. Samtidig ligger flere af danskernes foretrukne østrigske skisportssteder inden for få timers kørsel fra München, og det åbner nogle helt nye muligheder for en forlænget weekend på ski i Alperne”, siger Nicolai Krøyer.

Det prisbelønnede italienske flyselskab, Air Dolomiti, flyver mellem Aarhus og München med flytypen Embraer E-Jets med plads til 120 passagerer under både Air Dolomiti og Lufthansas flynumre, og billetter kan bookes via begge selskaber. Flyvetiden er cirka 1 time og 45 minutter.

Sommerferien er kickstart for flere af de direkte ruter fra Aarhus Airport. Således flyver Århus Charter første afgang til Kreta den 4. juli. Ryanair har take-off til de nye destinationer Korfu og Zadar den 2. juli, mens London og Gdansk følger trop midt i juli. easyJet flyver Berlin t/r hver mandag og fredag, og til de hjemlige himmelstrøg er der daglige afgange mellem København og Aarhus hele sommeren med SAS, mens DAT flyver til og fra Bornholm torsdag og søndag næsten hele sommeren.

Om Air Dolomiti
Air Dolomiti blev etableret i 1991 og beflyver ruter mellem de vigtigste italienske lufthavne og Tyskland, især lufthavnene München og Frankfurt. I 2019 transporterede flyselskabet mere end 2,5 millioner passagerer mellem 8 italienske lufthavne og 18 europæiske destinationer. Flåden består i øjeblikket af 15 Embraer 195, dynamiske og fleksible fly til segmentet 70-120 sæder. Effektivitet, service på højt niveau og passagererne i fokus er omdrejningspunkt i selskabet, hvilket tager afsæt i det italienske område, hvor Air Dolomiti har sit hovedkvarter, og som er helt i tråd med værdierne i det tyske moderselskab, Lufthansa.
www.airdolomiti.eu

Om Aarhus Airport