Landdistrikternes Fællesråd

Ny model tager livtag med skævvridningen på boligmarkedet

Det er gode nyheder for potentielle boligejere i landdistrikterne, at der i dag er vedtaget ny lov om statsgaranti på den yderste del af boliglånet. Dermed kan der være tale om en reel gamechanger for boligmarkedet såvel som udviklingspotentialet i landdistrikterne, lyder det fra Landdistrikternes Fællesråd.
Fotokreditering: Mads Krabbe

I dag har et flertal i Folketinget vedtaget forslaget om statsgaranti på boliglån i land- og yderområder. Den nye model er en håndsrækning til de borgere, der har fået afslag på finansiering af bolig, fordi boligens placering er forbundet med en forhøjet risiko for realkreditinstitutter og banker. Formand for Landdistrikternes Fællesråd roser modellen for at tage livtag med skævvridningen på boligmarkedet:

- Det her er en udfordring, vi som samfund alt for længe har kigget ind i. Mens boligmarkedet i de store byer har buldret derudad, har områder længst væk fra centerbyerne lidt under den modsatte tendens. Man kan sætte nok så meget ind for at vende den udvikling, men indsatsen vil være spildt, når der er tale om, at geografiske områder helt strukturelt er udelukket fra boligmarkedet. Derfor er den nye model en gamechanger for boligmarkedet i landdistrikterne og for de forudsætninger, vi har for at drive udviklingen frem i hele landet, siger Steffen Damsgaard og tilføjer:

- Og så skal man ikke fornægte, at modellen kan holde hånden under boligmarkedet i uroligheder fremadrettet.

Steffen Damsgaard var sammen med erhvervsminister Simon Kollerup i november sidste år med til at præsentere forslaget i Ejby i Middelfart. Dermed er det også en glædens dag for Simon Kollerup, der med Socialdemokratiet, Enhedslisten, SF, Radikale og Dansk Folkeparti i ryggen omsider kan præsentere danskerne for en løsning.

- Danmark er blevet trukket skævt af, at folk ikke har kunnet købe bolig i yderområderne, men har måttet søge ind til de større byområder. Vi skal have et træk i modsat retning, så det unge par kan få deres drømmebolig derude, hvor der er højt til himlen og langt til naboen, siger Simon Kollerup i dag til Avisen Danmark.

Det kommer ordningen til at betyde

Modellen for statsgaranti på boliglån henvender sig til de tilfælde, hvor det ikke er køberens økonomi, der giver benspænd, men alene låneinstitutternes usikkerhed om boligens værdi. Med modellen bliver det muligt at få del i statsgarantien på den del af boliglånet, der ligger mellem 60 og 90 pct. af boligens værdi, hvis boligen såvel som placering opfylder de definerede kriterier. Ordningen er tidsbegrænset til tre år og begrænser sig udelukkende til boligkøb. Det er også Steffens Damsgaards eneste kritikpunkter, lyder det:

- Det kan det godt nage mig, at man ikke giver mulighed for også at omfatte belåning til udskiftning af olie-og gasfyr samt til energirenovering, og at ordningen automatisk udløber om tre år, uden at den beslutning er funderet i en evaluering. Når det er sagt, så skal regeringen og aftalepartierne have ros for at tage livtag med en af de største udfordringer for landets sammenhængskraft igennem mange år, hvilket unægteligt vil komme hele landet til gode.

Cecilie Davidsen Høj, kommunikations- og pressekonsulent i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53850124, mail: cdh@landdistrikterne.dk

Fotokreditering: Mads Krabbe

Information om Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikternes Fællesråd
Rådhusgade 100
8300 Odder

61 313 636http://www.landdistrikterne.dk

Landdistrikternes Fællesråd er en partipolitisk neutral interesseorganisation, der arbejder for at skabe bedre rammevilkår for landdistrikter og yderområder i Danmark.

Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Følg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd