Ny model bidrager til fremtidens grønne transportsektor
Vejdirektoratet har som mål at gå forrest i missionen om at bidrage til at nedsætte klimaaftrykket. I den forbindelse er udviklingen af modellen InfraLCA et vigtigt værktøj til at kunne opgøre de konkrete CO2-udledninger og -reduktioner i en bred vifte af infrastrukturprojekter.
Værktøjets grundlæggende funktion er at sætte tal på den klima- og miljøpåvirkning, der sker i et projekts livscyklus. Det er en unik mulighed for at udpege de områder, hvor man konkret kan arbejde for at nedsætte klimaaftrykket.
Specialkonsulent Christian Axelsen, Vejdirektoratet, siger:
”Vejdirektoratet har igangsat og leder i dag flere forskellige samarbejder omkring klima og CO2-reduktion. I disse samarbejder deltager andre ejere af infrastruktur og bygherrer som for eksempel statslige styrelser og kommuner, forskellige brancher, rådgivere og entreprenører. Fælles for dem alle er, at InfraLCA er udgangspunktet for drøftelserne i samarbejderne, og på den måde kan vi opnå én fælles tilgang til at opgøre klimaaftryk til den danske infrastruktur.”
Samarbejdet omkring InfraLCA med blandt andet Banedanmark betyder, at modellen nu favner endnu bredere. Den øgede funktionalitet og det nye fagområde medfører, at modellen kan anvendes til flere typer materialer og produkter til flere forskellige infrastrukturprojekter.
Fælles for hele branchen
Det er ikke kun Vejdirektoratet og Banedanmark, der har glæde af InfraLCA-modellen, for Vejdirektoratet har stillet den frit tilgængelig for alle, og den bliver allerede nu benyttet af et væld af infrastrukturejere i Danmark.
Samtidig har Vejdirektoratet opstartet flere samarbejder, der centrerer sig om klima og InfraLCA. Resultatet af disse samarbejder er, at der opnås én fælles tilgang til at opgøre klimaaftryk i flere forskellige sammenhænge.
Adm. direktør Henrik Garver, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, siger:
”Med InfraLCA har Danmark nu fået en model, hvor vi taler samme sprog og dermed bedre kan effektivisere processen i den grønne omstilling. I samarbejdet mellem for eksempel rådgivere og bygherrer er det særligt vigtigt for at opnå succes.”
Det fælles samarbejde i branchen er et optimalt udgangspunkt for at opdatere og videreudvikle InfraLCA, så det fortsat bliver Danmarks fællesmodel for klimaanalyser i infrastrukturprojekter.
InfraLCA er i brug
InfraLCA bliver først og fremmest et effektivt og brugbart værktøj, der kan hjælpe infrastrukturejere med at stille nye krav i udbud. Det vil eksempelvis betyde, at Vejdirektoratet med nye klimakrav i udbud kan stille specifikke krav til en maksimal, samlet CO2-udledning i forbindelse med et anlægsarbejde. Det betyder også, at der bedre kan overholdes en maksimal udledning af klimaaftrykket på anlægsprojekter.
Efter opdateringen, hvor Banedanmark har bidraget med mange nye data og et nyt modul, kan modellen nu også bruges på banedelen af Danmarks infrastruktur. Opdateringen betyder hovedsageligt, at der indgår flere data i modellen.
InfraLCA er allerede implementeret, og Vejdirektoratet bruger nu værktøjet til at beregne klimaeffekterne på forskellige større projekter, linjeføringer og forskellige løsningsforslag, herunder også det store anlægsprojekt omkring Nordhavnstunnellen.
Keywords
Contacts
Christian AxelsenSpecialkonsulentVejdirektoratet
Tel:45 25 27 34CAX@vd.dkVejdirektoratets pressetelefon:
Tel:61 93 05 99Images

About Vejdirektoratet

Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/
Subscribe to releases from Vejdirektoratet
Subscribe to all the latest releases from Vejdirektoratet by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.
Latest releases from Vejdirektoratet
Yderligere seks kilometer udvidet motorvej åbner i starten af november16.10.2025 12:20:00 CEST | Pressemeddelelse
Trafikanter på E45 Østjyske Motorvej kan snart se frem til endnu en strækning uden vejarbejde. Den nordligste del af udbygningen mellem Skanderborg og Vejle står færdig med tre spor i hver retning tidligere end planlagt, og trafikanterne får dermed glæde af bedre fremkommelighed og færre gener på motorvejen gennem Østjylland.
Vestvejen ved Horsens spærres fra mandag til tirsdag på grund af nedrivning af bro ved Annasmindevej9.10.2025 10:29:30 CEST | Pressemeddelelse
Vestvejen syd for Horsens spærres i op til et døgn, når broen ved Annasmindevej rives ned som led i udbygningen af E45 mellem Vejle og Skanderborg.
3. Limfjordsforbindelse: Forundersøgelser begrænser adgangen til området ved Verdens Ende9.10.2025 08:53:40 CEST | Pressemeddelelse
I de kommende måneder bliver adgangen til området ved Verdens Ende i Lindholm periodevis afspærret, når Vejdirektoratet foretager forskellige forundersøgelser, inden arbejdet med at anlægge den 3. Limfjordsforbindelse kan begynde. En midlertidig sti er anlagt, så det stadig er muligt at bruge en mindre del af området.
Arbejdet med Nordhavnstunnelen går op i kadence9.10.2025 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Vejdirektoratets entreprenør Besix–MTH JV på Nordhavnstunnelen intensiverer arbejdet med støbning af tunnelen. Entreprenøren vil fremover arbejde seks dage om ugen, og på hverdage bliver der arbejdet både om dagen og i aften-/natskifte. Dermed håber entreprenøren at indhente noget af den forsinkelse, der har oparbejdet sig på projektet.
Til- og frakørslerne ved Ejer Bavnehøj Øst <54> på E45 Østjyske Motorvej spærres i nordgående retning8.10.2025 11:17:09 CEST | Pressemeddelelse
E45 Østjyske Motorvej spærres ved Ejer Bavnehøj Øst <54> ad to omgange. Den første spærringsperiode starter fredag den 10. oktober kl. 06.00 og gælder i nordgående retning.
In our pressroom you can read all our latest releases, find our press contacts, images, documents and other relevant information about us.
Visit our pressroom