Ny meningsmåling: Foreninger er bedre til at hjælpe hjemløse end det offentlige

Lave ydelser, for få billige boliger, silo-opdelte systemer. Måske er der en grund til, at 57 procent af danskerne ifølge en ny meningsmåling giver udtryk for, at foreninger som Kirkens Korshær er bedre til at hjælpe hjemløse end offentlige institutioner.

Politikerne har et ansvar for, at der findes hjemløshed i Danmark, men de lever ikke op til det ansvar – de gør simpelthen ikke nok for at bekæmpe hjemløsheden. Måske derfor anser danskerne organisationer for at være bedre til at tage sig af hjemløse mennesker end det offentlige system. Det viser en ny meningsmåling, som Voxmeter har lavet for Kirkens Korshær.

”På mange måder er det både dejligt og trist nyt. Trist, fordi det bekræfter det billede vi har af, at det bliver sværere og sværere for at udsatte at finde fodfæste i systemDanmark. Dejligt, fordi det jo er skønt, at danskerne anerkender og sætter pris på det sociale hjælpearbejde, organisationer gør i Danmark,” siger chef for Kirkens Korshær, Helle Christiansen.

57 procent af danskerne mener, at hjælpeorganisationer er bedre til at hjælpe hjemløse mennesker end offentlige institutioner. Det kan hænge sammen med, at lave ydelser, manglen på billige boliger og silo-opdelte offentlige systemer er med til at forstærke socialt udsatte menneskers deroute ud i hjemløshed, mener Helle Christiansen.

”Vi møder mennesker, der har meget ringe eller slet ingen kontakt til det offentlige. Derfor er vi ofte brobyggere mellem den enkelte og velfærdssamfundet. Mange tænker ikke over det, men det kan være rigtig krævende at skulle tage i mod og gennemføre en behandling på et sygehus, for eksempel. Der kan vi være en konkret hjælp og støtte,” siger Helle Christiansen.

Politikerne gør for lidt

45 procent af danskerne mener, at politikerne har det største ansvar for hjemløsheden i Danmark, og 53 procent mener, at netop politikerne gør for lidt for at bekæmpe hjemløsheden.

”Ingen mennesker skal sove på gaden – og det er danskerne enige med os i,” siger Helle Christiansen.

Om Kirkens Korshær
Kirkens Korshær blev grundlagt i 1912 og består i dag af ca. 450 ansatte og 9000 frivillige, som driver bl.a. varmestuer, herberger, familiestøttende arbejde og genbrugsbutikker til fordel for de fattigste mennesker i Danmark.