Papiruld A/S

Ny mærkningsordning vil fremelske bæredygtigt parcelhusbyggeri

Bæredygtighed er et vigtigt parameter ved store byggeprojekters økonomi. Til gengæld er det mindre vigtigt ved parcelhusbyggeri, men ifølge Dansk Byggeri kommer ny mærkningsordning til at ændre det.
Eksempelvis inden for isolering er der mulighed for at sænke sit CO2-aftryk betragteligt. Papirisolering belaster således kun miljøet med cirka en fjerdedel i forhold til mineraluld. Foto: PR.

Det er vigtigt for en parcelhusejer at have lave forbrugsudgifter ved et nyt hus, men anderledes ser det ud med at bruge bæredygtige byggeprodukter, der ikke på samme måde kan aflæses i udgifterne til varmt vand og strøm i kontakten.

Ifølge Thomas Uhd, der er branchedirektør hos Dansk Byggeri, vil det fokus efter alt at dømme komme, når der forventeligt kommer en frivillig bæredygtighedsklasse til blandt andet parcelhusbyggeri inden for en overskuelig fremtid. Den frivillige bæredygtighedsklasse er sat i søen af regeringen og skal fungere som en temperaturmåling af byggeriets bæredygtighed i stil med det, som vi kender fra energimærkningsordningen.

I dag mangler vi et håndgribeligt værktøj, der kan vise, hvilken værdi det skaber at bygge bæredygtigt. For bæredygtighed er ikke kun et spørgsmål om at tage hensyn til miljøet. I dag er der en tendens til, at bygherrer ikke ser på for eksempel materialernes levetid, selvom det har betydning for den samlede økonomi. Det vil helt sikkert blive gjort mere klart, hvis danskerne via en klassificering får indblik i, hvordan bæredygtighed kan gå hånd i hånd med god økonomi, fortæller Thomas Uhd.

Certificering ved professionelt byggeri

En del af optimismen i relation til parcelhusbyggeriet skal blandt andet findes i, at der allerede er en velfungerende ordning i det professionelle segment. Den såkaldte DGNB-certificering har skabt et stort fokus på en samlet bæredygtighedsvurdering af alle aspekter ved professionelt byggeri.

Vi mærker en stor efterspørgsel fra parcelhusbyggere, men især også professionelle bygherrer. Det betyder meget økonomisk for bygherren, at byggeriet får en god DGNB-karakter, da det giver øget popularitet og salgspris, fortæller Claus Skov, der er administrerende direktør hos landets eneste producent af Papiruld, Papiruld Danmark A/S

Vi ser frem til, at det i fremtiden bliver nemmere at synliggøre de store økonomiske fordele, der er ved et bæredygtigt parcelhusbyggeri. Vi er også positive over udviklingen, da vores seneste markedsanalyse viser en klar overvægt af unge danskere, der er klar til at betale mere for et bæredygtigt byggeri, fortsætter han.

Papiruld Danmark A/S leverer forskellige isoleringsprodukter til både nybyggeri, men også renoveringsopgaver. Papiruld er populært hos blandt andet gør det selv-folket, da produktet ikke fører en masse gener med sig ved arbejdet. Samtidig er der en række positive karakteristika ved Papiruld i forhold til blandt andet fugtregulering og evnen til at undgå skadedyr i isoleringen.

Dennis Christensen
Telefonnummer: 6167 7464
Mail: dch@epicent.dk

Billeder

Download
– Vi mærker en stor efterspørgsel fra parcelhusbyggere, men især også professionelle bygherrer. Det betyder meget økonomisk for bygherren, at byggeriet får en god DGNB-karakter, da det giver øget popularitet og salgspris, fortæller Claus Skov, der er administrerende direktør hos Papiruld Danmark A/S. Foto: PR.
Download
Den frivillige bæredygtighedsklasse er sat i søen af regeringen og skal fungere som en temperaturmåling af byggeriets bæredygtighed i stil med det, som vi kender fra energimærkningsordningen. Foto: PR.

Information om Papiruld A/S

Papiruld A/S
Brødeskovvej 40
3400 Hillerød