Ny lovgivning på menukortet: Pizzeriaer og caféer risikerer påbud

Restauranter, pizzeriaer, caféer og købmænd skal alle have et digitalt kasseapparat fra 1. januar 2024, men allerede nu bør virksomheder indenfor detail- og restaurationsbranchen investere i et digitalt kasseapparat, anbefaler PwC. Dels for at undgå et påbud fra Skattestyrelsen på grund af fejlregistreringer eller mistanke om sort arbejde og dels for at sikre en korrekt skattebetaling.

Brian Petersen, partner i PwC og Regionsleder på Sjælland.

Restauranter, pizzeriaer, grillbarer, isbarer, caféer, værtshuse, diskoteker, købmænd og døgnkiosker mv. hører til de mere end 12.500 virksomheder i detail- og servicebranchen med en årlig omsætning på under 10 mio. kr., som skal forholde sig til kravet om at investere i et digitalt salgsregistreringssystem, også kaldet et digitalt kasseapparat. Det skal først være implementeret pr. 1. januar 2024, men Skattestyrelsen har det seneste år foretaget flere end 350 kontroller, hvoraf hele 60 % af kontrollerne har ført til et påbud om, at virksomhederne skal bruge et digitalt kasseapparat.

Hvis Skattestyrelsen finder uregelmæssigheder i virksomhedernes registrering af salg eller har mistanke om sort arbejde, kan virksomheden blive pålagt at overgå til et digitalt salgsregistreringssystem. Vi oplever flere lokale kunder, som mangler kendskab til kravet om et digitalt kasseapparat, og virksomheder, som desværre har investeret i et digitalt salgsregistreringssystem, der ikke lever op til Skattestyrelsens krav,” fortæller Brian Petersen, partner i PwC og Regionsleder på Sjælland, og fortsætter:

Selvom kravet først gælder fra 1. januar 2024, er det vores anbefaling, at virksomhederne hurtigst muligt investerer i et digitalt betalingssystem. Både for at sikre en korrekt skattebetaling, men også for at undgå at blive underlagt kontrol, som uden tvivl vil føre til mere administrativt arbejde og muligvis vil øge udgifterne forbundet hertil.”

Udvalgte virksomheder har nu revisorpligt
11 såkaldte risikobrancher har nu revisorpligt. Det betyder, at virksomheder med en omsætning på mellem 5 og 8 mio. kr. har krav om at gøre brug af en revisor, hvis virksomheden vel at mærke er i én af de 11 udvalgte risikobrancher. Brancherne er blevet udvalgt på baggrund af, at virksomheder i disse brancher oftere har lavet fejl i deres i skatte- og momsangivelser, herunder ikke angivet skat og moms rettidigt.

Der er et sammenfald mellem de brancher, der bliver pålagt at investere i digitalt salgsregistreringssystem, og de brancher, som har fået revisorpligt,” fortæller Brian Petersen.

Specifikke brancher har ikke betalt korrekt skat og moms
Skatteforvaltningen har gennem en analyse påvist, at der i detail- og restaurationsbranchen er konstateret en højere andel af både ubevidste og bevidste fejl, når det kommer til registrering af salg og betaling af skatter og moms. Derfor er det netop disse brancher, som er blevet pålagt at bruge et digitalt betalingssystem.

Et helt normalt system vil typisk indeholde en monitor, som fungerer som et digitalt kasseapparat, der er forbundet til en pengeskuffe, bonprinter og en betalingsterminal til at modtage kort eller mobile betalinger. Herudover skal salgsregistreringssystemet automatisk lagre oplysninger om salg, som kan eksporteres og udleveres digitalt til myndighederne i forbindelse med et kontrolbesøg.

De 11 risikobrancher er:
Vejgodstransport
Flytteforretninger
Restauranter
Pizzeriaer, grillbarer, isbarer mv.
Event catering
Anden restaurationsvirksomhed
Caféer, værtshuse, diskoteker mv.
Databehandling, webhosting og lignende serviceydelser
Webportaler
Engroshandel med personbiler, varebiler og minibusser
Detailhandel med personbiler, varebiler og minibusser

Brian Petersen, partner i PwC og Regionsleder på Sjælland.

4 ud af 10 danske medarbejdere overvejer at skifte job i løbet af det næste år2.8.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Danske medarbejdere sætter høje krav til deres arbejdsgivere og overvejer i højere grad at skifte job. 41 % af danske medarbejdere er tilbøjelige til at skifte job i løbet af det kommende år, mens 1 ud af 5 forventer i høj eller meget høj grad at forlade arbejdsmarkedet enten permanent eller midlertidigt i de næste 12 måneder. Det viser ny analyse fra PwC om det danske arbejdsmarked.