Ny leder for Mission Østs Irak-program

Anders Andersen er Mission Østs ny programleder for Irak. Foto: Svend Løbner

Anders Andersen er ny programleder for Mission Østs humanitære arbejde i Irak. Fra sit kontor i Mission Østs operationelle hovedkvarter i Bruxelles står han for rapportering til store donorer som Danida, EU og FN, mens han samtidig tilser Mission Østs store nødhjælps- og udviklingsprogram i Irak.

I det krigshærgede land er over 80 medarbejdere i fuld sving med at uddele nødhjælp til fordrevne familier fra bl.a. Mosul. Andre steder hjælper de hjemvendte familier til at genopbygge deres huse og virksomheder. Sammen med en hær af frivillige driver medarbejderne desuden seks børnecentre, hvor børn og unge får hjælp til at komme sig over krigens traumer og lære basale skolefag og få faglige færdigheder.

Anders Andersen er uddannet i europæisk politik og international udvikling med en kandidat fra Roskilde Universitet. Han har erfaring med hjælpearbejde fra engagement i Dansk Flygtningehjælp, Danmark mod Landminer, Danish Demining Group og ICBL (International Campaign to Ban Landmines). I Mission Øst er han især optaget af at udvikle den voksende hjælpeorganisation  organisk, pleje de gode relationer til donorerne, og ikke mindst sikre, at hjælpen når frem til de mest sårbare og nødlidende befolkningsgrupper i Irak.

Anders Andersen har base i København, hvor hans kæreste også har bred erfaring i udviklingsarbejde. I sin sparsomme fritid nyder han at tage en tur i sin sejlbåd ved Svanemøllen ikke langt fra Mission Østs danske hovedkontor i Hellerup.

Svend Løbner | Press Coordinator | Mission East
Skt. Lukas vej 13 | 2900 Hellerup | Denmark
Mobil: +45 28 707 703, Mail: svend.lobner@missioneast.org

Anders Andersen er Mission Østs ny programleder for Irak. Foto: Svend Løbner

Mission Øst er en international hjælpeorganisation, der yder akut nødhjælp og langsigtet udviklingsstøtte i Østeuropa og Asien. Vi hjælper mennesker i nød uanset race, religion og politisk ståsted. Mission Øst er grundlagt i Danmark og gennemfører projekter direkte eller sammen med lokale partnere i Afghanistan, Armenien, Burma, Irak, Nepal, Nordkorea, Syrien og Tadsjikistan. Mission Øst er støttet af Danida, de norske og tyske Udenrigsministerier samt EU og FN.

Nyt magasin giver indblik i krigens skæbner27.11.2017 11:04pressemeddelelse

Nyt magasin giver indblik i krigens skæbner Mission Øst hjælper tusindvis af mennesker, der lever i krigens skygge. Et nyt magasin giver blandt andet indblik i irakiske ofres barske skæbner under og efter Islamisk Stat. Men viser også, at håbet spirer. Millioner af mennesker verden over lever i skyggen af krig eller konflikt. Bag de enorme tal gemmer der sig menneskeskæbner, som fortjener at blive fortalt. Det gør Mission Øst i det seneste nummer af sit magasin, som kommer på gaden i disse dage. Her møder vi blandt andet yezidi-kvinden Leila og hendes børn, der i to år levede som fanger under Islamisk Stat. Vi møder også Shamil og Saabira, der kom meget tæt på bomberegn og mortérgranater ved Mosuls befrielse, og nu må overleve i ruinerne af den irakiske storby. - Det er let at miste håbet i en ustabil region, men vi må ikke glemme, at der bag negative nyhedsoverskrifter gemmer sig rigtige mennesker af kød og blod, hvis højeste ønske er at kunne leve en tilværelse uden frygt og nød, sig